Předmětem soutěže bylo nalézt návrh urbanisticko - architektonického, krajinářského a dopravního
řešení lokality areálu bývalé Křižanovy pily a území v okolí vlakového nádraží. Vyhlašovatel
předpokládal nalezení harmonického poměru mezi plochami zástavby, veřejných prostranství a
dopravní a technické infrastruktury. V daném území se požadovalo minimálně umístit – dopravní
autobusový terminál, městský úřad, alej Emilie a Jana Křižanových a vyřešit parkování. Vyhlašovatel očekával silnou a nosnou ideu, která bude přesvědčivým startovacím impulsem ke koncepční proměně a revitalizaci zanedbaného prostoru, který se stane důstojnou a organickou součástí města.
Jednofázová otevřená ideová urbanisticko-architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
Město Valašské Meziříčí
Náměstí 7/5
757 01 Valašské Meziříčí
Organizátor
Město Valašské Meziříčí
Sekretář soutěže
JUDr. Lucie Rapantová, vedoucí oddělení právního
Sídlo: Soudní 1221, 757 01 Valašské Meziříčí
Tel: 571 674 105
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Hana Skácalová, zastupitelka města Valašské Meziříčí
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 140 000,-
Ing. arch. Miroslav Moll
Ing. arch. Jiří Příhoda
, Bc. Soňa Stromšíková
Hodnocení poroty
Návrh vyniká jasnou koncepcí přednádražního prostoru, v němž akcentuje náměstí vymezené objekty úřadu a parkovacího domu, zakončené dvouřadou alejí směřující k centru města. Alej obklopuje zelené veřejné prostranství, které modelací terénu vytváří východní podhledovou stranu náměstí. Lokalizace bytových domů sledujících strukturu okolní zástavby, vhodně, zvláště na východní straně, odcloňuje plánovanou novou bytovou výstavbu, která svým svébytným designem a formou dostatečně nereflektuje okolní charakter zástavby. Urbanistický koncept se tak úspěšně vyrovnává s problémem odclonění stávajícího obchodního centra se zásobovacím a odpadovým zázemím. Zelená osa spojující přednádraží se zámeckým parkem je doplněna pěšími komunikace a outdoorovými aktivitami. V jejím závěru je vhodně nad rámec základních požadavků soutěžních podmínek navrženo parkoviště pro návštěvníky kulturních akcí v zámeckém parku. Porota toto řešení shledává přínosným k stávajícímu provozu parku. Návrh měřítkem i strukturou vhodně koresponduje s okolím, nové náměstí je velikostí přiměřené struktuře města, vhodně je navržena návaznost autobusového terminálu.
Porota považuje za diskutabilní řešení vyrovnání výškového rozdílu mezi ulicí Nádražní a navrženým náměstím relativně úzkým schodištěm.
Doporučení poroty pro navazující územní studii:
Do prostoru přednádraží umístit parkování K+R.
Prověřit vyšší podíl zeleně jižní části území v dotyku se sídlištěm Křižná.
Zvážit opodstatněnost navržených vodních prvků z pohledu provozu a údržby
Vyřešit propojení jižní ulice s parkovišti na ulici Na Křižanově pile tak, aby bylo eliminováno hlavní dopravní napojení na ulici Janáčkovu.
Alternativně posoudit komfortnější řešení výškového rozdílu mezi niveletou ulice Nádražní a navrženým náměstím.
Částka 100 000,-
MS plan s.r.o.
Ing. arch. Michal Šourek
Ing. arch. Marek Stařičný
, Ing. arch. Jakub Mazur
, Ing. arch. Jan Novotný
Hodnocení poroty
Návrh je kvalitně a srozumitelně prezentován. Umístěním stavební struktury vytváří v ose orientované na centrum města od nádraží ČD posloupná veřejná prostranství různých dimenzí a charakterů. V přímé návaznosti na nádraží umísťuje vstupní náměstíčko, s komunikační vazbou na objekt autobusového terminálu. Ze severní strany je náměstíčko odcloněno od zadní fasády stávajícího obchodního centra polyfunkčním objektem s bydlením. Průchodem v centrální ose s dvouřadou alejí návrh zakončuje řešené území dalším náměstím, které se stává centrálním prostorem pro vstup do budovy úřadu, ale také se vhodně otevírá ke stávajícímu hotelu Apollo. Navržený autobusový terminál s parkovacím domem, i další stavební objekty ovšem působí předimenzovaně, a porota má za to, že navržené měřítko neodpovídá vhodně charakteru města velikosti Valašského Meziříčí, ani řešené lokalitě. Porota má také pochybnosti k funkci bytového domu odcloňujícího veřejná prostranství od obchodního centra, je přesvědčena, že kvalita bydlení bude těsným sousedstvím obchodního objektu a jeho souvisejícím provozem snížena.
Porota spatřuje vhodné řešení ve zokruhování obslužné dopravy, současně však vyjadřuje obavu z umístěním vjezdů a výjezdů objektu autobusového terminálu naproti bytového domu sídliště Křižná.
Doporučení poroty pro navazující územní studii:
Prověřit zmenšení měřítka autobusového terminálu s parkovacím domem, prověřit alternativní řešení vjezdů a výjezdů autobusů do objektu.
Částka 70 000,-
Ing. arch. Hana Púčeková
Ing. arch. Kristýna Kundrátová
, Ing. arch. Pavla Sommerschuh
Spolupráce: Ing. Martin Valášek
Hodnocení poroty
Návrh je srozumitelně graficky prezentován. Obsahuje přiměřenou intenzitu zástavby, jejíž měřítko koresponduje s okolní strukturou. Porota kladně hodnotí umístění venkovního parkování poblíž městského úřadu, vhodné dopravní propojení celé lokality i zpracování prostoru před nádražím ČD, včetně výstupních stanovišť autobusů. Přínosný je koncept liniové zeleně s prvky outdoorových aktivit procházející celým řešeným územím od zámeckého parku směrem k centru města, i umístění odcloňovacího pásu zeleně mezi sídlištěm Křižná a územím Křižanovy pily. Podíl zpevněných komunikačních ploch porota shledává nadstandardním, na úkor možných zelených ploch.
Porota shledává nepřesvědčivým stanovení severní strany veřejného prostranství před nádražím ČD zadní fasádou obchodního centra včetně jeho zásobovacího a odpadového hospodářství, před kterou návrh předsazuje pouze přístřešek na kola. V tomto konceptu spatřuje nejslabší místo návrhu, obtížně do budoucna řešitelné ve smyslu kvalitního vymezení hlavního veřejného prostranství lokality.
Doporučení poroty pro navazující územní studii:
Městotvorně řešit odclonění hlavního veřejného prostranství s dominující alejí od zadní fasády obchodního centra a jeho zásobovacího a odpadového hospodářství.
Zvýšit podíl zeleně v lokalitě Křižanovy pily.
Řešit výškový rozdíl nivelety ulice Nádražní a nástupní plochy do hlavního veřejného prostranství řešeného území s dvouřadou alejí.
Odměna
Částka 30 000,-
OBJEKTOR ARCHITEKTI s.r.o.
MgA. Václav Šuba,
MgA. Jakub Červenka
Spolupráce: Nawar Talli
Hodnocení poroty
Návrh vytváří před budovou nádraží ČD rozměrné, až naddimenzované náměstí, jehož severní stranu tvoří zadní fasáda obchodního centra s odpadovým a zásobovacím hospodářstvím. Východní a jižní stranu náměstí vymezují půdorysně čtvercové objekty úřadu a autobusového terminálu s parkovištěm. Dvouřadá alej vychází z centra náměstí, směřuje jeho jižním rohem k ulici Křížná a k nábřeží řeky Bečvy. Další hlavní komunikační osa, centrálně orientovaná k budově nádraží ČD, prochází objektem úřadu a směřuje jihovýchodně na hotel Apollo a centrum města. Porota se domnívá, že dualita těchto komunikačních vazeb na centrum města ve svém důsledku snižuje působení, význam a očekávanou monumentalitu dvouřadé aleje.
Minimalistické řešení zástavby lokality a její racionální forma dávají značný prostor pro zeleň, opomíjí však soutěžními podmínkami předpokládané bydlení. Porota se domnívá, že dualita hlavních komunikačních tras, rozlehlost náměstí a neřešení jeho odclonění od zadní fasády obchodního centra přispějí k jeho nejednotnému charakteru a obtížné orientaci pasantů jak ve smyslu užívání samotného centrálního prostoru náměstí, tak ploch navazující zeleně se spletí cestiček i vazeb na centrum města.
Porota pozitivně hodnotí parkování K+R blízko vlakového nádraží.
Odměna
Částka 30 000,-
Kubla & Architects s.r.o.
Ing. arch. Radim Horák
Ing. Ondřej Kubla
, Ing. arch. Lukáš Kvaššay
Spolupráce: Ing. Vlastislav Novák, Ph.D.
, Ing. Tomáš Hruban
, Ing. Ján Augustín
Hodnocení poroty
Návrh vytváří kompozici centrální osy s dvouřadou alejí, na níž je navázán autobusový terminál, ve variantě pozemní parkoviště, a v závěru dvouřadé aleje je situován objekt úřadu na trojúhelníkovém půdorysu. Zbývající plochy jsou parkové úpravy s vodními prvky přírodního charakteru, s blíže nespecifikovanou funkcí, odcloňující stávající zástavbu sídliště Křižná. Z návrhu vyřazuje harmonie geometrie. Parkové plochy vhodně odcloňují autobusový terminál od stávající zástavby sídliště Křižní a vytváří oddychové plochy pro budovu úřadu.
Odclonění objektu obchodního centra od navržených veřejných prostranství není urbanistickou strukturou řešeno. Řešení dopravy předpokládá vybudování další okružní křižovatky na ulici Nádražní, která díky napojení komunikačních větví vykazuje velké nároky na potřebné plochy. Současně navržené řešení překládá směrové vedení ulice Nádražní (silnice II/150), která není ve vlastnictví města – což značně komplikuje realizovatelnost projektu.
Projekt nabízí variantní řešení prostoru přednádraží, který spadá do vlastnictví Správy železnice.
Odměna
Částka 30 000,-
Ing. arch. Veronika Šindlerová Ph.D.
Ing. arch. Jan Bittner
, Ing. arch. Matúš Berák
Hodnocení poroty
Návrh vytváří v návaznosti na nádraží ČD prostor náměstí o vhodných půdorysných parametrech, které vymezuje ze severní strany polyfunkčním domem, vhodně odcloňujícím prostor náměstí od zadní fasády obchodního centra a jeho zásobování a odpadového hospodářství. Jižní hranu náměstí vymezuje autobusovým terminálem s parkovacím domem ve vhodné poloze k nádraží ČD a východní stranu náměstí uzavírá na centrální ose budovou úřadu, která se stává dominantním prvkem náměstí.
zástavba řešeného území je odcloněna zelenou cezurou od stávající zástavby sídliště Křižná. Dvouřadou alej návrh umísťuje v trase nádraží ČD a zámecký park a doprovází ji outdoorovými a street aktivitami ve veřejném prostoru s asociačními vazbami na železnici. Dobrý nápad s vagon café. Pavlačové domy vhodné pro umístění startovacích bytů. Projekt je srozumitelně napojen směrem do centra podél nábřeží Bečvy, potlačena je komunikační vazba na centrum kolem hotelu Apollo. Porota spatřuje komplikace v některých odstupových vzdálenostech v navržené struktuře zástavby, které jsou z hlediska celkového konceptu při zachování principů návrhu obtížně řešitelné.
Porota považuje za nevhodné umístění aleje před nádražím.