Předmětem soutěže bylo zpracování řešení prostoru Vítězného náměstí se všemi urbanistickými a dopravními vazbami v dané lokalitě a vytvoření veřejného prostranství reprezentativního a pobytového charakteru v souladu s jeho nově navrženým dopravním řešením. Plocha náměstí by měla být primárné určena pro potřeby obyvatel Prahy 6. Návrh měl navrátit náměstí jeho uživatelům. Předmětem řešení byl návrh veřejných prostranství ve vlastnictví hlavního města Prahy, nikoliv dostavba přiléhajících pozemků.
Otevřená mezinárodní anonymní dvoufázová projektová urbanisticko-architektonická soutěž o návrh.
Vyhlašovatel
Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR Praha)
Vyšehradská 57/2077, 128 00 Praha 2
zastoupený: Mgr. Ondřejem Boháčem, ředitelem
tel: +420 236 001 111
Sekretář soutěže
Mgr. Ing. Michaela Komárková
Kontakt: tel: +420 602 354 402
e-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy
Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy
Mgr. Ondřej Kolář, starosta MČ Prahy 6
Ing. arch. Martin Polách, zástupce starosty MČ Prahy 6
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Antonín Novák
Ing. arch. MgA. Alena Korandová
prof. Ivan Reimann, Muller-Reimann architecten, Berlin
doc. PhDr. Petr Kratochvíl, CSc., teoretik architektury
Náhradníci poroty - závislí
MgA. Štěpán Toman, zástupce náměstkyně Petry Kolínské
Mgr. Michael Pokorný, zástupce náměstka Petra Dolínka
MgA. Marek Kopeć, IPR Praha
doc. Ing. arch. Pavla Melková, Ph.D., IPR Praha
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci:
prof. Ing. arch. Ladislav Lábus, Hon. FAIA / FA ČVUT
Ing. arch. Petr Šichtanc / VŠCHT
ak. mal. Zora Grohmanová
Ing. Jan Špilar / dopravní specialista IPR Praha
Ing. Lukáš Tittl / dopravní specialista IPR Praha
Ing. arch. Kateřina Szentesiová / IPR Praha
Ing. Jan Šurovský, Ph.D., Ing. Ladislav Urbánek / zástupci DPP a.s.
Ing. Ivo Novotný / zástupce ROPID
Ing. Pavlína Koutková, Mgr. Jiří Skalický / zástupci OPP – MHMP
Ing. arch. Zdenka Poliačiková, Mgr. Jan Holeček / zástupci NPÚ
Ing. Radek Janoušek / specialista na odhad nákladů
Porota může v průběhu svého jednání požádat zadavatele o přizvání
dalších odborníků a znalců.
Pavel Hnilička Architekti, s.r.o.
Ing. arch. Pavel Hnilička,
Ing. arch. Eva Macková
Josef Filip
Ing. arch. Marek Řehoř
Spolupráce: Jana Kafková, Karolína Röschl, Tereza Sýkorová, Mirka Baklíková, Theresa Kjellberg, Jan Drška
Hodnocení poroty
Jedná se o silný a přesvědčivě prezentovaný koncept založený na symetrii a dostřednosti prostoru a navazující tak na myšlenky původního autora náměstí, profesora Engela. Návrh podporuje roli Vítězného náměstí jako centra městské části. Přináší kvalitní propojení všech složek v daném prostoru, výbornou pěší prostupnost a potenciál pro každodenní využití. Řešení vhodně integruje obvod náměstí do celé jeho plochy.
Návrh zvětšuje poloměr okružní křižovatky a tramvaj převádí obousměrně po západním perimetru náměstí a tímto řešením uvolňuje střed náměstí, který zároveň zpřístupňuje pěším. Střed je volný, jeho kvalita a hodnota spočívá v univerzálním využití.
Výrazným motivem je bosket stromů, komponovaný symetricky v celém prostoru náměstí. V kontrastu s ním je aktivní obvod náměstí bez stromů s možností oživení parteru s městskými funkcemi.
Efektivní “spirálové“ řešení okružní křižovatky umožňuje prostorově šetrné vedení automobilové dopravy. Hodnotné je vedení tramvajové trati vně okružní křižovatky a umístění zastávky, naopak komplikované může být křížení komunikací s tramvajovou tratí. Vhodné je řešení cyklistické dopravy samostatným cyklistickým pruhem a pozitivem je minimální nárok na počet světelně řízených křižovatek.
Otázkou je možnost zachování některých stávajících perspektivních stromů, způsob a míra využití středu včetně provozu a údržby, forma centrálního monumentu, a také umístění památníku.
Mandaworks (Sweden)
Hodnocení poroty
Jedná se o civilní a současný návrh, vyhýbající se monumentalitě, či formálním gestům. Návrh prostorově vychází ze současného řešení dopravy, tzn. okružní křižovatky a definuje čtyři kvadranty – pobytové prostory s různým charakterem navazující na parter okolních domů. Menší poloměr okružní křižovatky umožňuje zvětšit pobytový prostor po obvodu náměstí a výrazně tak zvýšit kvalitu veřejných prostranství a pohybu pro pěší a cyklisty. Nepočítá s aktivním využitím středu náměstí.
Kvalitní prostupnost náměstí v radiálním směru je oslabena ztíženou prostupností mezi kvadranty. Rozsah navrhované výsadby stromů v některých místech zdůrazňuje spíše parkový charakter náměstí. Velmi detailně jsou zmíněny prvky trvalé udržitelnosti. Ostatní zásahy do infrastruktury jsou minimální a celkové řešení je ekonomicky poměrně přiměřené.
Celkové dopravní řešení je vyhovující. Problematická je dopravní organizace zaústění ulice Svatovítské do náměstí, které potvrzuje stávající nevhodné umístění tramvajové zastávky. Velikost středového ostrova omezuje plynulý průjezd více tramvajových souprav. Pozitivní je návrh samostatné trasy pro cyklisty.
JAKUB CIGLER ARCHITEKTI a.s. + Ateliér DUA, s.r.o.
Doc. Ing. arch. Jakub Cigler
Ing. Václav Malina
Ing. arch. Boris Vološin,
Mgr. A. Jan Hofman
Spolupráce: B. arch. Peter Bednár, Mgr. Ondřej Hrozinka, Ing. Aleš Raimr, Ing. Petr Zajíc
Hodnocení poroty
Návrh sleduje silnou a jasně vyjádřenou myšlenku rozsáhlé zelené plochy s potenciálně dobrými pobytovými kvalitami. Je založený na výrazně řešené diverzifikaci prostoru: rušné ulice v severozápadní části, parku v centrální části a vydlážděného „náměstí“ v jihovýchodní části, a orientaci ve směru osy Dejvická - Technická.
Toto řešení s sebou přináší problematická místa, např. bariéru příliš širokého dopravního koridoru v severozápadní části. Výrazná modelace terénu postrádá vstřícné bezkolizní řešení pohybu a může si vyžádat mimo jiné poměrně náročné zásahy do stávající infrastruktury.
Prostorově rozsáhlé dopravní řešení včetně křižovatek neodpovídá navržené kapacitě. Tramvajová zastávka v prostoru náměstí je nevhodně umístěna mezi komunikacemi. Způsob napojení ul. Československé armády zavádí dopravu do zklidněné východní části náměstí.