Předmětem soutěže bylo zpracování urbanisticko architektonického návrhu řešení centra města Břidličná.
Dvoufázová veřejná urbanisticko-architektonická ideová soutěž.
Vyhlašovatel
Město Rýmařov
Adresa: náměstí Míru 230/1, 795 01 Rýmařov
Zplnomocněný zástupce vyhlašovatele: Ing. Petr Klouda, starosta obce
Tel/fax: 554 254 130
E-mail: [email protected]
SPOLUVYHLAŠOVATEL
Město Břidličná
Adresa: Město Břidličná, Nábřežní 452, 793 51 Břidličná
Zplnomocněný zástupce spoluzadavatele: Miroslav Kladníček, starosta obce
Tel/fax: 554 773 536
E-mail: [email protected]
Organizátor
Sekretář soutěže
Bc.Monika Kováčová
Město Břidličná, Nábřežní 452, 793 51 Břidličná
Tel/fax: 554 773 536
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Petr Klouda - starosta města Rýmařov
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Ing. arch. Ludvik Grym
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 100 000,-
Ing. arch. Kamil Zezula
Autoři: Ing. Arch. Jan Skoumal,
, Ing. Arch. Adam Zezula
Hodnocení poroty
Porota oceňuje, že návrh v textové i výkresové části přinesl koncepci nejen pro rozvoj centra, ale také pro další zajímavé a významné lokality v jeho okolí.
Výrazně kladně hodnotí a doporučuje rozvíjet v dalších projektových fázích otevření centra směrem k řece Moravici s možností rozšíření veřejného prostoru o komorně laděnou klidovou zónu s přímou vazbou na řeku. Tento potenciál je velmi vhodné za předpokladu dořešení vlastnických vztahů dále pozitivně rozvíjet.
Pro další navazující projektové fáze porota doporučuje, aby po doplnění informací o průběhu a výškovém uložení inženýrských sítí ze strany vyhlašovatele byly vyloučeny kolize vedení sítí a umístění výsadby stromů.
Na základě požadavku vyhlašovatele požaduje zvýšení počtu parkovacích míst, např. umístěním dalších míst před budovou obecního úřadu nebo v jeho sousedství.
Doporučuje upřesnit dopravní řešení autobusového nádraží tak, aby v byl možný vjezd autobusů z obou směrů hlavní silnice a stejně tak výjezd do obou směrů; uspořádání parkovacích míst v návaznosti na autobusové nádraží řešit s vyloučením couvání automobilů do dopravně velmi zatížené ulice Bruntálské.
Porota doporučuje zvážit způsob zástavby na severním svahu nad budovou městského úřadu. Zároveň považuje za vhodné prostor mezi „pěší zónou“ a bytovými domy „zahustit“ a tímto způsobem propojit zóny a využít např. pro volnočasové aktivity a zeleň.
V ulici Nábřežní návrh zachovává pěší zónu; vhodnost zachování řešení vyhlašovatel potvrzuje, porota však doporučuje stanovit přesnou regulaci dopravy pro možnost vjíždění vozidel zásobování a dalších dle budoucího využití budov.
Porota konstatuje formální chybu v nevyznačení úrovně stávajícího a upraveného terénu v předepsaných řezech kvůli možnosti zhodnotit rozsah terénních úprav. V dalším stupni projektové dokumentace zde bude doplněno, a to včetně průběhu inženýrských sítí.
Celkově porota návrh řešení centra města Břidličná hodnotí jako velice vhodný a kvalitní. Ve vytýkaných detailech je možná změna, nejedná se však o zásahy, které by měly zásadní dopad na ideu návrhu.
Částka 40 000,-
H3T architekti
Ing. arch. Jiří Ksandr
Autoři:
, MgA. Vít Šimek, Ing. Arch. Tomáš Madro, Ing. Arch. Martina Kubišová, Ing. Arch. Darina Bartková
Hodnocení poroty
Porota ocenila, že po splnění podmínek pro 2. fázi soutěže návrh výrazně získal na kvalitě a kladně hodnotí zejména práci s materiály tradičními pro řešené prostředí (břidlice, dřevo). Dále také řešení vsaku dešťové vody. Oceňuje rovněž snahu řešit propojení náměstí s bytovými domy na severu terénními úpravami a schodištěm.
Nepovažuje však za příliš vhodné řešení návrh rybníku jako vodního prvku. Rybník nemá navržen odtok vody a jeho neprůtočnost zvyšuje nereálnost tohoto návrhu. Doporučuje hledat jiné možnosti zapojení vodního prvku do náměstí, spojené např. s jižní stranou náměstí a s přítomností řeky, případně náznakovou revokací zaniklého náhonu.
Porota se shodla na tom, že řešení umístění parkovacích míst osobních automobilů podél hlavní silnice Bruntálské je nevhodné a předimenzované. Navrhovaným řešením vzniká pohledová bariéra tvořená řadou aut podél plochy náměstí a parkových úprav. Doporučuje parkování na některých místech omezit, zejména v úrovni shromažďovacího prostoru a dětského hřiště, kde tvoří rozhledovou bariéru.
Vyhlašovatel nepovažuje za vhodný návrh mlatového povrchu náměstí z důvodu nadměrné finanční náročnosti udržovatelnosti této rozlehlé plochy a její nepraktičnosti v klimatických podmínkách jesenického podhůří.
Porota hodnotí řešení možné nové zástavby domů v ulici Nábřežní jako velice problematické z důvodů jejího situování na bývalém náhonu a na sítích technické infrastruktury.
Porota považuje návrh dopravního řešení vjíždění autobusů do prostoru autobusového nádraží graficky za nedostatečně podložený.
Celkově porota hodnotí návrh řešení centra města Břidličná jako přiměřeně vhodný a kvalitní. V některých vytýkaných navržených řešeních je možná změna, která však přímo ovlivňuje ideu návrhu.