Předmětem architektonické soutěže bylo nalezení hodnotného a koncepčního návrhu plochy před novostavbou obecního úřadu v řešeném území a koncepce zachování hodnoty navazujícího veřejného prostranství centrální plochy obce v dotčeném území.
Jednofázová užší projektová architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
Obec Rozdrojovice
Na Dědině 7, 664 34 Rozdrojovice
Za zadavatele jedná: Ing. Daniel Stráský, starosta obce
Tel: 606 073 667
E-mail: starosta@rozdrojovice.cz
Organizátor
Sekretář soutěže
Ing. arch. David Mikulášek
Bratislavská 206/21, 602 00 Brno
Tel.: +420 777 066 687
E-mail: dmzuh@seznam.cz
Řádní členové poroty - závislí
RNDr. Karel Taft, MBA, zastupitel
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Ing. Oldřich Pokorný, zastupitel, člen kontrolního výboru
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci:
Ing. Martin Smělý - doprava.
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání odborníků.
Částka 35 000,-
Architektonická kancelář Jiří Kolomazník s.r.o.
Ing. arch. Tomáš Růžička,
Ing. arch. Jiří Kolomazník
Bc. Viktor Schwab
, Bc. Matěj Ondruch
Spolupráce: Ing. Jan Hvorecký
Hodnocení poroty
Návrh je z hledisek kvality řešení návrhu, míry naplnění zadání soutěže a realizovatelnosti
záměru hodnocen nejlépe z předložených návrhů. Z návrhu je jasná koncepce urbanistického řešení
s čitelnou hierarchizaci jednotlivých prostor dle své důležitosti. „Piazzetta“ před obecním úřadem je
dále artikulována do 2 podprostorů vymezených stromy. Oba mají přičleněnou funkci v rámci návsi,
jednak otevřenou směrem k hlavnímu komunikačnímu průtahu a jednak jako komorní prostor
s kašnou před budovou obecního úřadu.
Porota hodnotí kladně koncept dopravního řešení zpomalující průjezd obcí v jejím středu,
čímž je rozšířeno chápání centra obce a oceňuje řešení parkování v rámci konceptu, kdy není
zasahováno do prostoru „Piazzetty“, ale parkování je umístěno podél obou komunikací v řešeném
území. Tím se navyšuje požadovaný počet parkovacích míst oproti zadání, a tím návrh splňuje
požadavek na parkování v blízkosti OÚ. Porota rovněž oceňuje dotažení detailů zvolených materiálů,
což je podpořeno kvalitním grafickým zpracováním. Zvolený mobiliář je standardně dostupný a
vykazuje jednotnou výtvarnou koncepci.
Návrh respektuje majetkové vztahy v území. Dopravní napojení je podloženo průkazným
technickým řešením vyjádřeným v grafické části. Umístění zastávky VHD naproti sobě v ose Piazetty
umožňuje lepší orientaci v centru obce než stávající řešení.
Předpokládané IN návrhu jsou z hlediska jednotkových cen a celkové výše reálné, krom níže
uvedeného, a splňují očekávání zadavatele. Při dalším rozpracování bude nutné upřesnit částku za
přeložky inženýrských sítí a instalace a zapojení mobiliáře a vodního prvku, která se porotě jeví jako
nízká.
Z hlediska řešení technické infrastruktury návrh splňuje požadavky investora. Návrh naplnil
zadání soutěže a zároveň zpracováním dotčeného území vykazuje silný potenciál pro další
spolupráci s obci.
Doporučení poroty k dopracování návrhu:
- přiměřenou akcentaci předprostoru při vstupu do OÚ;
- kultivaci a zklidnění materiálového řešení rozhraní ploch na hlavní komunikaci ve východní
části řešeného území;
- prověření finančního rozsahu na vedení TI, přeložky inženýrských sítí a mobiliář.
Částka 17 500,-
Studio PHX s.r.o. a MgA. Iva Potůčková
Ing. arch. Daniel Piecuch
MgA. Iva Potůčková
,
Hodnocení poroty
Návrh umisťuje do předprostoru OÚ jak „náměstí“, tak plochu pro parkování. Návrh dopravního
řešení vychází ze stávajícího stavu.
Konkrétní řešení návsi s umístěním parkování před budovu OÚ posunuje, dle názoru poroty,
vnímání tohoto prostoru spíše do oblasti dopravní plochy a funkce návsi je tímto výrazně omezená.
Toto porota vnímá jako největší nedostatek návrhu. Navíc umístění parkingu nevykazuje ani
vyhovující dopravní parametry z hlediska napojení na komunikaci „Na Dědině“.
Porota hodnotí kladně rozšíření prostoru před vstupem do obecního úřadu, detaily a zvolené
prvky nevyjadřují požadovanou funkci hlavního centra obce, například uspořádání patníků, umístění
a druh vodního prvku. Zvolené materiálové řešení dlažeb se porotě nejeví jako vhodné.
Navržený mobiliář sice sestává ze standardních prvků, ale nevykazuje ucelenou koncepci.
Předpokládané IN návrhu nejsou z hlediska jednotkových cen reálné. Celková výše IN je
tímto značně zkreslená. Návrh respektuje majetkoprávní vztahy v území.
Z hlediska řešení technické infrastruktury návrh splňuje požadavky investora.
Částka 17 500,-
Ing. arch. Ivan Palacký
Ing. arch. Roman Čerbák
, Ing. arch. Martin Klenovský
,
Spolupráce: Ing. Lukáš Černý
Hodnocení poroty
Návrh umisťuje do předprostoru radnice multifunkční dlážděný prostor, jemuž dominuje prvek
kruhové lavice. Na místě zbourané stavby umisťuje krytou zastávku, kterou lze využít jako zázemí
návsi. Návrh vychází ze stávajícího stavu dopravního řešení, které rozšiřuje o pojetí sdíleného
jednoúrovňového prostoru.
Návrh je zpracován velmi schematicky a nedovoluje porotě vyčíst z grafického vyjádření
všechny potřebné informace.
Základní koncepční řešení návrhu porota hodnotí kladně, toto řešení však není dále
rozpracováno do dalších jednotlivých rovin projektu. Vlastní artikulace prostoru návsi nevykazuje
potřebné vlastnosti a architektonické kvality pro požadovaný centrální prostor obce. Řešení dále
postrádá architektonický detail a taktéž návrh mobiliáře se nejeví jako ucelený.
Dopravní řešení vykazuje nejasnosti a je v jeho schematičnosti jen těžko přezkoumatelné.
Předpokládané IN návrhu jsou z hlediska jednotkových cen a celkové výše reálné a splňují
očekávání zadavatele.
Z hlediska řešení technické infrastruktury návrh splňuje požadavky investora.