Předmětem soutěže bylo zpracování architektonického a konstrukčního návrhu lávky pro pěší a cyklisty jako spojnice břehů Labe v závodní (za mostem ve směru toku) straně železničního mostu. Návrh řešení má podpořit celoměstsky významné propojení mezi částmi města a zároveň zpřístupnit nábřeží.
Pro potřeby této soutěže byly při poslední úpravě mostu v roce 2014 na závodní straně mostu připraveny kotvící prvky. Jejich využití je na zvážení soutěžícím.
Realizační náklady lávky se předpokládaly ve výši 40 mil. Kč bez DPH.
Jednofázová otevřená projektová architektonicko-konstrukční soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Děčín
Mírové náměstí 1175/5, 405 38 Děčín IV-Podmokly
Zastoupený: Mgr. Marií Blažkovou, primátorkou statutárního města Děčín
Sekretář soutěže
Ing. Tereza Svobodová
Mírové náměstí 1175/5, Děčín IV-Podmokly
Telefon 412 593 284
E-mail: [email protected]
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D. - městský architekt, místopředseda poroty
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci poroty:
Správa mostu: Ing. Vladimír Kudrnáč
Hydromechanika: doc. Dr. Ing. Pavel Fošumpaur
Specialista na mostní konstrukce, rozpočtář: Ing. Martin Vlasák
Dopravní inženýr: Ing. Miroslav Ouzký
Částka 220 000,-
Ing. arch. Alexandr Kotačka
Doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D.
, Ing. arch. Eva Pyková
Hodnocení poroty
Kvalita celkového řešení: jednoznačný a ambiciózní koncept přinášející komplexní urbanisticky a
architektonicky kvalitní propojení obou břehů, který porota doporučila k realizaci.
Urbanistické řešení: lapidárnost/jednoduchost půdorysné stopy překvapivě přináší v obou předpolích
kvalitní návaznosti. Na levém břehu nevytváří barieru a umožňuje různé možnosti budoucí organizace
funkcí. Na pravém břehu lávka nabízí adekvátní propojení všech úrovní. Porota oceňuje pěší
propojení s Mariánskou loukou prvkem amfiteátru, který bude nutné prověřit v kontextu celé
Mariánské louky. Stejně tak se jeví inspirativní návrh zalesnění kosy na soutoku Ploučnice s Labem.
Architektonicko-konstrukční řešení: jednoduchá pravdivá konstrukce je pohledově subtilní.
Nekonkuruje stávajícímu mostu – naopak jej vhodně doplňuje.
Konstrukčně řešení: konstrukce v přímé části přirozeně využívá stávajících výložníků mostu.
Asymetrické vyložení nosníků ramp porota doporučuje v dalším vývoji projektu důkladně revidovat.
Pořizovací a provozní náročnost, proveditelnost: konstrukční a materiálové řešení slibuje nízké
provozní náklady,
Doporučení poroty: je nutné prověřit podjezdnou výšku v ulici Předmostí a nalézt vhodnější řešení.
Dále bude potřeba prověřit životnost a provozní vlastnosti pochozí dřevěné paluby.
Částka 170 000,-
Ing. arch. Lukáš Landa
Pavel Rak, Prof. Ing. Jiří Stráský DSc.
Hodnocení poroty
Kvalita celkového řešení: jednoduchá, elegantní, pohledově subtilní.
Urbanistické řešení: ve svých předpolích navazuje na současný stav, ale příliš nerozvíjí jejich potenciál.
Důsledné přimknutí ke stávající konstrukci mostu je diskutabilní, protože v některých místech přináší
problémy s údržbou mostu a s budoucím využití prostorů v bezprostředním okolí stávajících
konstrukcí (prostory pod mostními oblouky jsou blokovány).
Architektonicko-konstrukční řešení: standardní, bez cílené invence.
Konstrukční řešení: úsporné řešení založené na maximálním využití stávajících výložníků; svou
materiálovou volbou slibuje přiměřené realizační i provozní náklady a předpokládanou odolnost
konstrukce.
Pořizovací a provozní náročnost, proveditelnost: odpovídající požadavkům, kladeným na předmět
soutěže.
Doporučení poroty: v případě dopracování návrhu by bylo potřeba věnovat zvýšenou pozornost
vztahu stávajících a nově navrhovaných konstrukcí tak, aby zůstala zřetelná jejich autonomie a
zároveň bylo dosaženo optimálních provozních i prostorových vazeb.
Odměna
Částka 50 000,-
Elan Neuman Fessler/Emergenative Architecture
Hodnocení poroty
na obou březích a poukazuje na jejich potenciál. Řešení vlastní lávky je ale problematické. (např. viz
vyjádření odborného znalce k rampě na levém břehu, provozní řešení schodišť, náročnost údržby).
Urbanistické řešení: hledá využití obou nábřeží adekvátní urbanizovanému centru města. Mnohé
části jsou ale nedostatečně definované, neadekvátní popírající charakter.
Architektonicko-konstrukční řešení: materiálově a architektonicky se jedná o komplikované řešení,
popírající architektonické kvality stávajícího mostu - jako problematické se jeví i odstranění jeho
zábradlí.
Konstrukčně řešení: ocelová část konstrukce lávky je adekvátní, naproti tomu železobetonová je
řešena pouze v náznaku a bylo by nezbytné ji dopracovat.
Pořizovací a provozní náročnost, proveditelnost: dle odborného posudku jsou realizační náklady vyšší,
než je požadováno zadavatelem.
Doporučení poroty: řešení po mnoha stranách neodpovídající požadavkům zadavatele, porota
doporučení k dopracování z těchto důvodů neuvádí.