Předmětem soutěže bylo zpracování architektonického návrhu lávky přes Labe v Hradci Králové jako spojnice v návaznosti na ul. Škroupovu a lokalitu Aldis.
Jednokolová veřejná projektová architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Hradec Králové
Československé armády 408, 502 00 Hradec Králové
tel.: +420 495 707 111
fax: +420 495 707 100
e-mail: [email protected]
Sekretář soutěže
Ing. arch. Zuzana Kavalírová
Československé armády 408, 502 00 Hradec Králové
tel.: +420 495 707 622
e-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Ing. Adam Záruba, Ph.D
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborní znalci
specialista statik - Doc. Ing. Lukáš Vráblík, Ph.D.
specialista památková péče - Ing. arch. Eva Dvořáková
specialista na krajinnou tvorbu - Ing. Zdeněk Sendler
specialista na rozpočty staveb - Ing. Jiří Šnajdr
specialista na územně plánovací podklady a dokumentace – Ing. arch. Petr Brůna
specialista na otázky ornitologie – RNDr. Jiří Porkert, PH.D.
Částka 230 000,-
Ing. arch. Akad. arch. L. Kábrt; Ing. arch. G. Elichová; Ing. arch. M. Elich; Ing. J. Jachan; Valbek, spol. s r.o.
Hodnocení poroty
Návrh č. 31 je podle názoru poroty nejlepší a jedinečný návrh v soutěži z hlediska celkové architektonické koncepce. Jako jeden z mála řeší komplexně obě předmostí kde vhodným způsobem vytváří místa nástupů a vůdčí motiv pro řešení degradovaného veřejného prostranství před centrem Aldis na levém břehu a prostoru piazzetty při Škroupově ulici. Piazettu kříží ulice Smetanovo nábřeží dopravní spojkou pro smíšený provoz, ukončenou slepě po cca 50m.
Návrh respektuje průběžné nábřežní trasy, odstraňuje nevhodné bariéry a iniciuje návrat k opticky i fyzicky prostupnému nábřeží.
Architektura lávky vychází z tvarosloví nosné konstrukce, nic neskrývá, nic nepředstírá. Všechny použité prvky jsou její součástí. Jedná se o kombinaci lanové konstrukce s ocelovými žebry doplněné pochůzí plochou s předpjatého železobetonu. 3 nosné pilíře umístěné důsledně mimo koryto řeky umožňují ponechání obou břehů bez zásahu, volná pro budoucí možná řešení. Nosný pilíř na levné straně ukrytý v aleji stromů umocňuje pocit vznášející se lávky v prostoru. Délka lávky cca 100 m vytváří příznivý podélný profil bez nutnosti velkého stoupání. Kladem je mimoúrovňové řešení cyklistické dopravy po obou březích. Cyklotrasa vede pod lávkou a eliminuje nebezpečí střetu cyklistů a i pěších.
Konstrukce lávky je nejvýš hodnocena expertem poroty pro statiku pro její jasné statické působení, subtilní konstrukci, opakovatelnost konstrukčních prvků vedoucí k možné finanční úspoře. Z hlediska dlouhodobé údržby bude nutno pečovat o mostní uzávěry a ložiska.
Návrh je velmi příznivý z hlediska posouzení vlivu na prostředí MPZ, subtilní konstrukce neruší panorama města. Z hlediska krajinářského dává subtilní konstrukce lávky vyniknout řece, navržená architektura je příznivě včleněna do krajinného obrazu.
Výška lávky v podstatě odpovídá výšce nejbližšího Labského popř. Tyršova mostu, To souvisí i s požadavky správy Povodí Labe- správy vodní cesty na průjezdný profil pro lodě.
Z hlediska přizvaného experta poroty -správy Povodí Labe je návrh na rozdíl od většiny ostatních „krátkých“ řešení s podporami na hranici koryta řeky zela bezproblémový.
Jediný problematickým parametrem návrhu je hodnocení expertem poroty pro ornitologii, kdy je negativně poukázáno na celkovou výšku stavby a její horší viditelnost pro ptáky, Tu je však možno řešit. Porota doporučuje pro další práci na návrhu od počátku konzultovat problematiku s odborníkem a navrhnout vhodnou úpravu konstrukce s ohledem zajištění bezpečného pohybu ptactva.
Ekonomicky je návrh vzhledem k délce lávky adekvátní, podle experta poroty jsou odhadované náklady ca 34mil. Kč.
Částka 170 000,-
Ing. arch. et Ing. F. Denk; Ing. arch. Z. Hanušková; Ing. arch. R. Pavlík; Ing. arch. Akad. arch. J. Kosek; Ing. O. Pavlát
Hodnocení poroty
Návrh č. 15 je charakterizován konstrukční subtilností s jasným statickým působením. Architektonické řešení vyniká mezi ostatními návrhy elegancí, prostotou a jednoduchostí, v tom spatřuje porota jeho sílu.
Ocelová konstrukce mostovky je jednoduše /bez kluzných či kloubových prvků/ uložena mezi masivní betonové základy na březích. Založení je citlivé na přesnost provedení. Postup výstavby nevyžaduje použití montážních podpěr. Mostovka z dubových fošen je nespolupůsobící s možným dopadem na nutnost jejího ztužení po detailním přepočtu. Konstrukci hodnotí porota s odvoláním na přizvaného experta pro statiku jako velmi kvalitní
Urbanistické začlenění lávky přináší problém s nutností zvýšení nivelety pobřežních komunikací na obou březích, což je problém prakticky všech návrhů situujících lávku bezprostředně mezi břehy na hraně říčního koryta.
Návrh přináší nutnost podrobněji se zabývat minimalizací snížení průtočného profilu Labe pro případ povodně, doporučením přizvaného experta Povodí Labe je cca 20cm zvýšení vzepjetí lávky a zvýšení rozponu oblouku o cca 1 metr na každou stranu. Návrh není konfliktní z hlediska ochrany přírody a krajiny, památkové ochrany a splnění požadavků ornitologů.
Ekonomické hodnocení návrhu přizvaným expertem poroty je velice příznivé, odhadovaná cena je cca 20 mil. Kč, což řadí návrh mezi ty nejekonomičtější.
Částka 130 000,-
Ing. J. Bursa; Guisasola Ron Mario; Ing. arch. MgA. R. Přikryl; Ing. arch. M. Prokš; Ing. arch. M. Volf
Hodnocení poroty
Návrh řešení umisťuje lávku do prodloužení Collinovy ulice. Jednoduchý elegantní a vybroušený tvar velice dobře koresponduje s okolím a vhodně tak doplňuje charakteristické městské památkové zóny. Nenarušuje panorama města v průhledech z Labského mostu a především pravého břehu řeky Labe mezi labským mostem a nově umisťovanou lávkou. Autoři návrhu se snažili nenarušit charakter obou předpolí mostu a zachovat přímou linii stávající chodníků – stezek pro pěší a cyklisty. Tento klad na druhé straně vytváří zápor, neboť uložení na obou stranách se dostává pod úroveň Q 100.
Konstrukce lávky je zajímavá, bohužel svým detailem náročná na výrobu. Problematické budou také trvale uzavřené ocelové profily z hlediska následné možné revize. Určité přepracování by vyžadovalo uchycení lávky, tak aby působením tepelných výkyvů nedocházelo časem k jeho degradaci.
Z krajinářského hlediska tato lávka sympatický svými křivkami reaguje na motiv vody a řeky, je dobře včleněna do krajinného obrazu.
Ve vztahu k migraci ptactva je stavba nekonfliktní.
Předpokládaný propočet nákladů je na korektní úrovni a po vyhodnocení je uvedena cena cca 23 mil. Kč zcela reálná.
Odměna
Částka 50 000,-
Ing. arch. J. Březina; Ing. arch. O. Kafka; Ing. L. Konečný; Ing. arch. D. Štursová
Hodnocení poroty
Návrh č. 2 je především konstrukčně zdařilý. Architektonické působení navržené lávky hodnotí porota jako zajímavé, i když poněkud těžkopádné.
Konstrukce je navržena jako integrovaná ocelo- betonová, vodorovná složka obloukové síly je přes skrytou vzpěru přenášena do krajní opěry. Založení je tak dimenzováno jen na svislé účinky. Bylo by možné lepší řešení konstrukčních detailů, zejména tvaru hlavního podélného ocelového nosníku s ohledem na betonáž spřažené desky. Konstrukční detaily by vyžadovaly precizní provedení.
Porota oceňuje dobré urbanistické začlenění lávky s tím, že zvednutí terénu na pravém břehu /Smetanovo nábřeží/ o 75cm je problematické. Řešení podjezdu na levém břehu /Aldis – Eliščino nábřeží/ je výškově poněkud stísněné.
Návrh není kontroverzní z hlediska začlenění do krajiny, panoramatu městské památkové zóny, požadavků ornitologů, právy Povodí Labe. Ekonomická úroveň návrhu je v rámci uvažovaného limitu, odhad nákladů provedený expertem poroty je 26 - 33mil. Kč, to je mírně nad průměrnou hodnotou mezi návrhy.
Odměna
Částka 50 000,-
ARN studio spol. s r.o. / Ing. arch. J. Krejčík; Ing. arch. M. Krejčík
Hodnocení poroty
Návrh lávky ve tvaru křivky osobitě reaguje na místní podmínky a hodnoty. Zatímco na pravém břehu lávka plynule navazuje na směr Škroupovy ulice, na břehu levém citlivě obchází mohutný dub a ústí do stávající proluky mezi stromy. Pozitivem návrhu je sympatické přemodelování levobřežního předpolí lávky, kde zchátralé kamenné terasy u Aldisu nahrazuje organickou strukturou zelených ploch a parkových cest. Podchod pod lávkou však není příliš elegantní. Zvlněná trasa lávky umožňuje jiný způsob vnímání řeky, než nabízejí ostatní soutěžní návrhy.
Dle posudku přizvaného experta poroty na statiku je problémem obloukové příhradové konstrukce lávky její založení, zachycení vodorovných sil a předpokládaná složitá realizace z hlediska nutnosti zřízení podpůrné konstrukce v řece.
Konstrukce lávky neruší panoramatické pohledy na město a jeho dominanty. Z hlediska posudku experta poroty z NPÚ se působení jejího zakřivení jeví jako zbytečně složité, avšak s určitými rozpaky akceptovatelné, Návrh je citlivý k zeleni a bezproblémový vůči migrujícím vodním ptákům. Z hlediska ochrany přírody je přijatelný, nenápadný.
Ekonomické hodnocení odpovídá předpokládaným nákladům cca 30 mil. Kč.
Odměna
Částka 50 000,-
Ing. arch. M. Blank; Ing. P. Tej, Ph.D.; Ing. arch. A. Tejová; Ing. J. Hejzlar
Hodnocení poroty
Elegantní výtvarné řešení, střídmá estetika vysoké kvality, i když tvrdá hmotná linie se v panoramatu města uplatňuje až příliš výrazně. Konstrukce strohého střídmého oblouku vyžaduje použití vysoce únosného materiálu.
Použití navrhovaného materiálu UHPC je v současnosti technologicky neproveditelné, UHPC je zpracováván zatím pouze v továrních podmínkách pro prefabrikované díly.
Kotvení a založení lávky předstupují Hrany obou břehů a výrazně zmenšuje profil průtoku řekou. Návrh neřeší návaznosti na předpolí lávky, nereaguje na kontext.