Předmětem soutěže bylo zpracování architektonicko-konstrukčního návrhu adekvátního propojení pro pěší a cyklisty přes Labe v Nymburce. Nová lávka s odpovídající světlou šířkou a sklonem měla řeku překlenout v prostoru nevyhovující stávající lávky. Byly vyloučeny podpěry v korytě řeky. Součástí zadání bylo rovněž řešení předpolí lávky na obou březích.
Jednofázová užší projektová architektonicko-konstrukční soutěž.
Vyhlašovatel
Městský úřad Nymburk
Náměstí Přemyslovců 163, 288 02 Nymburk
http://www.mesto-nymburk.cz
Zplnomocněný zástupce zadavatele: PhDr. Pavel Fojtík, starosta, tel.: 325501217, e-mail: pavel.fojtik@meu-nbk.cz
Organizátor
Ing. Markéta Kohoutová
Sekretář soutěže
Ing. Markéta Kohoutová
K Vinicím 50, 164 00 Praha-Nebušice,
tel.: 773 222 338, e-mail: info@soutez-o-navrh.cz
Poddodavatel: PhDr. Markéta Pražanová, Legií 418, 375 01 Týn nad Vltavou,
tel.: 608 322 268, e-mail: marketa.prazanova@seznam.cz
Řádní členové poroty - závislí
Ing. arch. Jan Ritter ml., místostarosta
Pavel Novák, zastupitel
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Lukáš Ehl
Ing. Milan Komínek - mostní inženýr
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Adriena Gabrielová, místostarostka
Ing. Marek Velechovský, zastupitel
Ing. Tomáš Mach, Ph.D., zastupitel
Stanislav Bohuslav, zastupitel
Náhradníci poroty - nezávislí
Dr. Ing. Petr Vítek, statik
Přizvaní odborníci:
Ing. Aleš Krška, Povodí Labe
Ing. Marek Mejzr, dopravní specialista
Ing. Jan Jiráň, Státní plavební správa
Ing. arch. Alena Rákosníková, Národní památkový ústav
Bc. Olaf Zuckerstein, rozpočet
Ing. Marie Kusovská, odbor výstavby, MěÚ Nymburk
Mgr. Renata Vančurová, odbor školství, kultury a památkové péče, MěÚ Nymburk
Ing. Jiří Konhefr, odbor správy městského majetku, MěÚ Nymburk
Ing. Bohumil Klicpera, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nymburk
Ing. arch. Jan Ritter st., místní znalec
O případném přizvání odborníků rozhodne porota při posuzování návrhů po projednání se zadavatelem soutěže.
Částka 140 000,-
SHP - Stráský, Hustý a partneři, s. r. o.
prof. Ing. Jiří Stráský, DSc., Ing. Adam Zmuda, Ing. Kristýna Klinková, Ing. Jaroslav Baron
Hodnocení poroty
Návrh se vyznačuje plochým dvojitým obloukem s mezilehlou mostovkou. Svým
výrazem volně navazuje na sousední obloukový most, včetně navazujících předpolí
vynikajícím způsobem splnil zadání z pohledu komplexního, architektonického řešení.
Mostovka tvořená předpjatým pásem je vedena v optimální niveletě, vylučující strmé
sklony. Rampy jsou napojeny na přilehlé komunikace způsobem, který nejlépe splnil
požadavky definované ve stavebním programu.
Pokrokový návrh integrovaného mostu (bez mostních závěrů a ložisek) minimalizuje
nároky na údržbu a tím i v kombinaci s využitím kvalitních materiálů významně redukuje
celoživotní náklady. Návrh č. 3 vyjadřuje vyrovnané řešení, které optimálně vyvažuje
technické, ekonomické i architektonické parametry celého díla.
Částka 110 000,-
Link projekt, s. r. o.
Autor: Ing. Stanislav Brtáň
Spolupráce: Ing. Petr Páleník, Ing. Lucie Macková
Hodnocení poroty
Návrh zdařile zapadá do kontextu města v těsném sousedství historického mostu.
Klidné prostředí řeky oživuje elegantním obloukem subtilní dimenze s dynamicky
uspořádanými podporami mezi obloukem a mostovkou. Z úrovně chodce nabízí klidné
pohledy na řeku a kvalitní zpracování detailu zábradlí.
Celkové řešení oslabuje tvar a množství podpor na břehu a také sklon lávky, který je na
straně Zálabí téměř na hranici přípustnosti (téměř 8,3 %). Redukce podpor by více
uvolnila oba dva břehy. Otázkou je, zda je konstrukčně možné upravit stranu na Zálabí a
zmenšit podélný spád mostovky. Ocelová konstrukce lávky vyžaduje obvyklou obnovu
protikorozní ochrany.
Částka 90 000,-
Novák a Partner, s. r. o. + Ing. arch. akad. arch. Libor Kábrt
akad. arch. Ing. arch. Libor Kábrt,
Ing. arch. Gabriela Elichová,
Ing. arch. Martin Elich
Ing. Lukáš Vráblík , Ph.D.,
,
Hodnocení poroty
Návrh řeší lávku jako subtilní visutou konstrukci. Architektonické i technické řešení je
tradiční až konzervativní, což však porota oceňuje jako pozitivní rys v kontextu
historického jádra města. Díky lehké subtilní konstrukci se lávka v panoramatu města
uplatňuje jen minimálně a nekonkuruje historickému silničnímu mostu.
Záporně bylo hodnoceno nedořešené přímočaré zaústění do ulice Na Bělidlech na
zálabské straně, což může být uživatelsky nekomfortní.
Odměna
Částka 60 000,-
EXCON, a. s.
Ing. arch. Iveta Torkoniaková
Ing. Vladimír Janata, Ing. Petr Nehasil
Hodnocení poroty
Jedná se o příhradovou konstrukci s mírným vzepětím, předpjatou trojicí vnějších táhel, s
osobitým technicistním charakterem. Návrh však vykazuje několik úskalí. Napojení na
levém břehu značně prodlužuje pěší trasu západním směrem.
Jako problematická se jeví protikorozní ochrana a následná údržba na tvarově složitém
povrchu. To se negativně promítá do stavebních nákladů, které jsou vykázány jako
nejvyšší ze všech hodnocených návrhů, a také do celkových nákladů po 30 a 100 letech.
Vzhledem k zajímavému a nekonvenčnímu řešení byla tomuto návrhu udělena 1.
odměna.
Odměna
Částka 50 000,-
Autorská společnost Patrik Kotas a Alena Mocová
Doc. Ing. arch. Patrik Kotas,
Ing. arch. Alena Mocová Ph.D.
Ing. Jiří Faltus
Hodnocení poroty
Návrh překlenuje tok Labe ocelovým rámem o čtyřech polích s rozpětím hlavního pole
102 m. Tomuto rozpětí odpovídá velká konstrukční výška, což působí poněkud mohutně a
navíc je hmota soustředěná zvláště do středu pole nad vodní tok. Z uživatelského
hlediska je niveleta umístěna poměrně vysoko nad plavebním profilem, z čehož vychází
vysoký podélný sklon, který dosahuje maximální hodnoty 8,3 %. Údržba konstrukce je
standardní.
Odměna
Částka 50 000,-
PONTEX, spol. s r. o. + KMS spol. s r. o.
Prof. Akad. arch. Petr Keil
Ing. Milan Kalný, Ing. Jan Komanec, Ing. Václav Kvasnička, Ing. Erika Menšíková, Mgr. A. Adam Keil
Hodnocení poroty
Lávka se zavěšenou nosnou konstrukcí s nízkými pylony výšky 12 m je po konstrukční a
statické stránce korektní, základní geometrické parametry splňuje a z hlediska komfortu
provozu pěších je vhodná, protože těsně kopíruje plavební a podjezdné profily. Svojí
robustností jak vodorovné nosné konstrukce vlivem plnostěnného zábradelního nosníku,
tak hlavně pylonů však není do daného prostřední vhodná. Konstrukce se hodí a také se
tak používá u řešení silničních mostů. Z hlediska údržby se jedná o stavbu standardní.