Předmětem soutěže bylo zpracování architektonického a konstrukčního návrhu na novou pěší a cyklistickou lávku přes řeku Berounku. Stávající lávka již technicky nevyhovovala, přesto hrála v životě obce důležitou roli. Jedná se o jediné přímé spojení se Zadní Třebani a hlavně s vlakovým nádražím.
Jednofázová užší projektová architektonická a konstrukční soutěž.
Vyhlašovatel
Obec Hlásná Třebaň
Karlštejnská 150
267 18 Hlásná Třebaň
Organizátor
Ing. arch. Jana Kusbachová a Ing. arch. Zuzana Kučerová
Sekretář soutěže
Ing. arch. Jana Kusbachová
U Hřbitova 260, 267 12 Loděnice
Tel.: +420 776 100 589
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Vojtěch Musil
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. Milan Komínek
Náhradníci poroty - závislí
Ing. Miroslav Stříbrný
Náhradníci poroty - nezávislí
Porota může v průběhu soutěže požádat vyhlašovatele o přizvání dalších odborníků.
Částka 225 000,-
Stráský, Hustý a partneři, s.r.o.
Ing. arch. Lukáš Landa
Prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
, Pavel Rak
Hodnocení poroty
Návrh nadstandardně splnil podmínky zadání.
Konstrukce lávky je tvořena dvěma vně skloněnými oblouky, na které je uložena ocelobetonová mostovka. Vodorovná síla oblouku je částečně kotvena do mostovky. Lávka tvoří integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních závěrů. Porota oceňuje zdařilé řešení konstrukce jak z hlediska statického tak i dynamického. Příznivě působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých podpěr.
Lávka je realizovatelná. Účastník navrhuje montáž jednotlivých dílů pomocí kabelového jeřábu, což umožňuje řešit komplikovanou situaci ve stísněných poměrech dané lokality. Návrh splňuje požadavek přechodu přes řeku a vedení plynu na stávající lávce během výstavby.
Řešení dává předpoklad k finanční efektivitě stavby z hlediska jejího celoživotního cyklu. Integrovaná konstrukce minimalizuje nároky na údržbu.
Zvolená koncepce průniku oblouku a mostovky je silným tématem zaručujícím jak čitelnost koncepce, tak i její estetické vnímání. Lávka působí v krajině zcela přirozeným dojmem a svou elegancí umocňuje krásu prostředí.
Částka 160 000,-
Ehl & Koumar architekti s.r.o.
Ing. arch. Lukáš Ehl,
Ing. arch. Tomáš Koumar
Ladislav Dvořák
, Ladislav Šašek
, Jana Vichorcová
Hodnocení poroty
Návrh nadstandardně splnil podmínky zadání.
Vodní tok překlenuje dvojice oblouků se síťovou výplní a táhlem uloženým v betonové mostovce. Síťový oblouk při své subtilnosti vyniká příznivými statickými a dynamickými parametry. Příznivě působí překlenutí řeky jedním polem bez mezilehlých podpěr.
Účastník navrhuje postup výstavby, kdy se nejprve vybuduje mostovka uložená na pomocných podporách a poté oblouk se síťovou výplní, což respektuje omezené prostorové možnosti staveniště. Zvolená koncepce nabízí osvědčený konstrukční princip se standardními nároky na údržbu a provoz. Návrh splňuje požadavek přechodu přes řeku a vedení plynu na stávající lávce během výstavby.
Volba síťové výplně zaručuje maximální transparenci konstrukce a její lehké a esteticky působivé začlenění do okolí.
Částka 80 000,-
Sdružení Pontex & Atelier 6
Ing. Petr Souček
, Ing. Martin Blatský
, Ing. arch. Radek Šíma
, Ing. arch. Štěpán Braťka
Hodnocení poroty
Návrh splnil podmínky zadání.
Hybridní konstrukce lávky sestává z mohutných betonových rámových opěr s předpjatými konzolami, mezi než je vloženo ocelové pole, tvořené mostovkou se zcela nestandardními ocelovými parapetními nosníky. Lávka tvoří integrovaný konstrukční systém bez ložisek a dilatačních závěrů.
Lávka je realizovatelná. Účastník předpokládá výstavbu betonových konzol na pevné skruži a výsuv ocelové konstrukce z levobřežní opěry s následným spuštěním do konečné polohy.
Návrh splňuje požadavek přechodu přes řeku a vedení plynu na stávající lávce během výstavby.
Integrovaná konstrukce sice minimalizuje do určité míry nároky na údržbu, které naopak opět navyšuje náročnější údržba mezilehlého pole. Porota konstatuje, že vedení plynovodu v drážce betonové mostovky nepovažuje za příliš šťastné.
V principu správné konstrukční řešení působí v určitých aspektech sporně. Porota se neshodla na hodnotě estetického ztvárnění celku. Kontroverzně diskutovala působení mohutnosti nábřežních podpěr, jejich tvarování a nestandardní řešení mezilehlého pole.