Předmětem soutěže bylo zhotovení architektonického návrhu nové školy pro obec Psáry a Dolní Jirčany, která bude umístěna v lokalitě Cihlářská, k.ú. Dolní Jirčany.
Vyhlašovatel
Obec Psáry
Sekretář soutěže
Ing. arch. Igor Kovačević PhD.
U Půjčovny 4, 110 00 Praha 1, tel.: 222222521, 603810083, e-mail: kovacevic@ccea.cz
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Antonín Rak - zastupitel obce Psáry
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
RAP partners s.r.o. architekti – autorský tým: Ing. arch. Ondřej Píhrt, Ing. arch. Mojmír Ranný, Ing. arch. Štefan Šulek, Ing.arch. Ondřej Laciga, Bc. Filip Rašek a Ing. arch. Pavel Směták
Hodnocení poroty
Porota ocenila u tohoto návrhu jednoduché kontextuální hmotové a urbanistické řešení s vhodným použitím archetypálních prvků. Měřítkově příznivá velikost školy v daném prostředí s dobrou vazbou na historické centrum obce.
Jasné a přehledné dispoziční řešení obou stupňů, provázané společnými prostorami s ambicemi komunitního centra. Vhodné odlišení výukových prostor pro první a druhý stupeň.
Jednoduchý čistý vnější výraz školy, zajímavé nápady v interiéru i příjemné řešení vnějších pobytových prostor společně vytvářejí předpoklad vzniku přívětivého prostředí pro výuku i ostatní volnočasové aktivity.
MEPRO s.r.o. – autorský tým: Ing. arch. Ivan Březina, Ing. arch. Martin Březina, Ing.arch. Václav Matějka a Ing. arch. Eva Šarochová
Hodnocení poroty
Autor pracuje se skupinou 11 domů se sedlovou střechou, jež jsou vzájemně propojeny ve tvaru roštu. Kladem návrhu jsou: měřítková přiměřenost vůči obci – průměrná výška „pavilonu“ je daná přízemím a podkrovím, vnitřní prostředí školy s pobytovými atrii a podkrovní učebny se zvýšenou výškou. Zápory návrhu jsou přílišná schematičnost a rigidnost zvoleného skladebného systému hmot, dále malá šířka chodeb, nepřehlednost „labyrintu“ chodeb. Problémovým jsou malé rozptylové prostory před třídami a atria budu v naších klimatických podmínkách po většinu času uzavřena.
Znamení Čtyř - Architekti s.r.o. – autorský tým:Ing. arch. Juraj Matula, Ing. arch. Richard Sidej a Ing. arch. Martin Tycar, spolupracující osoby: Ing. arch. Slavo Novotný, Mykhaylo Slyusar
Hodnocení poroty
Škola jako archetyp. Největší budova v obci, s pravidelným rastrem oken, školním dvorem a rustikálním výrazem. Návrh v prvním i druhém kole těsně míjel hranici populistického kýče, ale zároveň vzbuzoval diskusi svojí tvrdostí. Tento protiklad může být dobrým signálem. Porota ocenila odvahu přijmout a navrhnout školu tak velkou jaká je, dát jí význam, jasný výraz, detail a urbanisticky učinit školu městotvorným prvkem. Návrh je po pečlivém zkoumání řadou neledabylých rozhodnutí. Nenápadné využití konfigurace terénu a tedy různost výšky školy z různých stran, samozřejmý způsob obsluhy školy – resp. jejího napojení na obec cestou s alejí, prázdný školní dvůr a důvěra v uživatele, že si prostor sami obydlí, centrální křídlo s jídelnou a chodbou – jako neformální společenský prostor s výhledem přes školní dvůr. Všechny tyto drobnosti mohou učinit ze školy u aleje přirozenou součást života dětí, jejich každodenního rituálu. Škola je první setkání dítěte s institucí. Není potřeba tuto skutečnost zastírat, je možné učinit jí samozřejmou a důstojnou.