Předmětem soutěže bylo zpracovaání architektonickýého návrhu novostavby základní školy v Praze 12-Komořanech, která bude sloužit 840 žákům prvního a druhého stupně. Kromě 27 kmenových tříd a dalších odborných učeben záměr počítá se dvěma tělocvičnami, školní jídelnou a kuchyní, družinou a dalšími nezbytnými provozy. Předmět soutěže bylo možné realizovat na pozemcích parc. č. 3856/25, 3856/24, 3856/23, 3835/13, vše v k. ú. Modřany, přiléhajících k ulici Do Koutů, Praha 12.
Jednofázová užší projektová architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
Městská část Praha 12
Písková 830/25, 143 00 Praha 4 - Modřany
Organizátor
Ing. Markéta Kohoutová
Sekretář soutěže
PhDr. Markéta Pražanová
Legií 418
375 01 Týn nad Vltavou
e-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Petr Prchal, MPA, radní
Ing. Jiří Fremr, místostarosta
Řádní členové poroty - nezávislí
prof. Ing. arch. Miloš Kopřiva
Ing. arch. Markéta Smrčková
Ing. arch. Tomáš Bezpalec
Náhradníci poroty - závislí
Jiří Brůžek, radní
Petr Šula, místostarosta
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci a experti:
PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D., místopředseda akreditační komise dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků MŠMT, předseda školské rady ZŠ a MŠ Na Beránku;
Mgr. Jiří Soukup, ředitel ZŠ Na Beránku;
Mgr. Miroslav Hřebecký, EDUIN;
Vojtěch Hrčka, invest. technik MČ Praha 12;
Ing. Michal Čejka, energetická a provozní hospodárnost.
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání dalších odborníků.
Částka 700 000,-
XTOPIX architekti s.r.o.
Ing. arch. Pavel Buryška
Ing. arch. Barbora Buryšková, Ing. arch. Martin Málek, Ing. arch. Michal Štěpař, Ing. arch. Lucie Lorencová
Spolupráce: Bc. Ondřej Fiedler, Bc. Lada Chromelová, Ing. arch. Michal Rešetár – architektura; Ing. Martin Černý – pozemní stavitelství; Ing. Martina Forejtová, MSc. Vladimír Novák / Land 05, s. r. o. - zahradní archi-tektura; Ing. Jiří Vítek, Bc. David Schenk / JV PROJEKT VH, s. r. o. – vodohospodářství a modrozelená in-frastruktura; Ing. Martin Rus / AED project, a. s. – pozemní stavitelství – HIP; MgA. Jan Drška – vizualizace
Hodnocení poroty
Návrh v souladu s proklamací zdařile propojuje město s přírodou, navazuje dialog okraje města a krajiny, byť s drobným zásahem do ochranného pásma lesa. Škola posiluje sounáležitost s místem, má žádoucí větší měřítko než okolní zástavba, přičemž hmoty jsou vhodně stupňovitě uspořádány po svahu, a tak odlehčují první plán budovy umístěné směrem k městu. Nástupní prostor je situován ve výhodné nárožní poloze, je bohatě dimenzován a umožňuje shromažďování pod krytou částí budovy. Vnitřnímu úspornému uspořádání lze vytknout pouze málo významné a v dalších stupních zpracování projektové doku-mentace napravitelné závady (např. provoz šaten, umístění kabinetů psychologů) a je příslibem klidných a pří-větivých prostorů. Zajímavě řešené jsou úložné prostory nad třídami z chodby, které navyšují kapacitu sklado-vacích prostor. Velmi dobře jsou navrženy pozice sboroven s výhledem přes atrium na třídy. Chodby působí zabydleně, s dostatečnou intimitou, umožňují doplnění nik pro individualizaci výuky a implikují pocit bezpečí. Návrh dokládá v podstatě tradiční, ověřené konstrukční řešení provázané s požadavky na energetickou hospo-dárnost. Z pohledu stavebně-energetického hlediska vhodně navržený funkční koncept s výrazným environmen-tálním doplňkovým řešením v oblasti modrozelené infrastruktury a recyklovatelnosti materiálů.
Doporučení:
Je třeba hledat možnosti snížení stavebních i provozních nákladů, a to zejména s ohledem na složitější tvarově-konstrukční řešení a využití specifických materiálů na obložení fasády. Stavba zasahuje 3,5 m do ochranného pásma lesa, což může působit problémy při schvalovacím procesu. Řešení střech zřejmě bude nad síly stavební-ka i školy samotné, ale nutná částečná revize jejich rozsahu nebude na úkor záměru. Porota proto doporučuje zjednodušit střešní krajinu. Zároveň je třeba zvážit technické řešení hřiště na střeše školy (s ohledem na hluk / dupání nad učebnami i rušení sousedů; zvážit jinou formu ochranné klece / sítě na střeše, která působí neutěšeně – její ozelenění by mohlo být přínosné nejen pro provoz hřiště, ale i jako stínění a určitá hluková clona pro sou-sední domy). Samostatný dům školníka v horní části pozemku je poněkud sporný z pohledu servisu mimo pro-vozní hodiny školní budovy. U kabinetů psychologa a speciálního pedagoga chybí diskrétnost (lokace kabinetů, prosklené stěny). Dále je třeba se zabývat osvětlením učeben na jižní „vegetační“ fasádě a technickým řešením tribun – ověřit zda je ze všech míst vidět na hřiště. Porota nesdílí estetickou ani edukativní ani funkční vhodnost plastového obkladu fasády a doporučuje uvážit i jiné řešení. Méně funkční je kolmé parkování K+R - dopravní řešení je třeba znovu a podrobně uvážit.
Částka 500 000,-
SOA architekti s.r.o.
Ing. arch. Ondřej Píhrt
Ing. Štefan Šulek, Ing. arch. Ondřej Laciga
Spolupráce: Ing. arch. Kateřina Luftová, Ing. arch. Dalibor Dvořák, Ing. arch. Sarah Sommerová, Ing. arch. Petra Lálová, Bc. Matěj Střecha, Bc. Arina Ushaková
Hodnocení poroty
Návrh klasické, neofunkcionalistické školní budovy je architektonicky uměřený, hmota školy je příznivě členěná na menší části. Soutěžní návrh počítá s maximálním zasta-věním pozemku, nabízí obrovské hřiště, ale bohužel méně zelených ploch k volné hře a relaxaci. Hlavní vstupní předprostor je vel-koryse pojatý. Vnitřní uspořádání je velmi dobře řešeno – zohledňuje potřeby výuky a reflektuje moderní pedagogické trendy. Parkování kol je unikátně umístěno ve vnitřním prostoru, který umožní i odkládání koloběžek, s přímým vstupem do centrální haly. Vstupní hala svými funkcemi velmi účinně napomáhá komunitní funkci školy, na opačné straně od vedení školy se nachází školní bufet, před nímž mohou být umístěny stolky, kde půjde příjemně trávit čas čekáním na děti. Atriový prostor napomáhá dobré orientaci v objektu. Klastrové haly jsou velmi dobře řešené, obsahují různá zákoutí a niky k individualizaci výuky, samostudiu, konzultaci i relaxaci. Sborovny umístěné u centrálního schodiště budou umožňovat přehled o dění na patrech. Stravování je řešeno optimálně a ve vhodném místě. Z pohledu stavebně-energetického hlediska vhodně navržený funkční koncept využívající jednoduchého tvarového řešení. Funkční TZB systém nenavyšuje zásadním způsobem investiční náklady, nákladnější je pouze opláštění.
Doporučení:
Za nejproblematičtější porota považuje velký zásah stavby do ochranného pásma lesa, což může zásadním způ-sobem ohrozit následné projednávání a schvalovací procesy. Za problematické je dále možno považovat množ-ství tříd menší velikosti a dále tvar některých učeben s kratší stěnou do fasády a orientaci tříd – je nutné prověřit hloubku učeben s ohledem na přirozené osvětlení a viditelnost při plném obsazení třídy. Rovněž je třeba zabý-vat se zastíněním na osluněných stranách / osvětlením tříd a schodišť. Umístění universální hrací plochy nad střechou velké tělocvičny je třeba zvážit, jelikož znamená enormní statické i cenové nároky na konstrukci za-střešení. Bylo by vhodnější větší zastřešení umožňující úkryt žáků čekajících na otevření školní budovy v době nepříznivého počasí.
Částka 400 000,-
CHYBIK+KRISTOF ASSOCIATED ARCHITECTS, S. R. O.
Ing. arch. Ondřej Chybík
Ing. arch. Michal Krištof
Spolupráce: Jiří Vala, Natália Korpášová, Michal Klimeš, Jan Šefl, Lukáš Kvasnica, Lukáš Krbec – specialista na dřevostavby, Šárka Svobodová – dopravní inženýr, Michal Černý – edukační specialista, Jaroslav Miklós – požární specialista, Petr Chmel – energetická koncepce
Hodnocení poroty
Soutěžní návrh přináší silný koncept moderní nadčasové školy. Celkové řešení lze považovat za velmi progresivní a zcela unikátní. Formova-lo by zásadně charakter výuky v celé škole a ovlivnilo vztah k okolnímu prostředí a přírodě u každého školáka.
Přes protáhlý tvar pozemku je škola orientována velmi důmyslně napříč, zároveň centrální hlavní komunikační trasa umožňuje průchod celou budovou a snadnou orientaci. Svojí poměrně nízkou hmotou, stupňovitě ustupující, nepůsobí škola přehnaně robustně, reaguje tak dobře na terénní konfiguraci a vyzdvihuje kvalitu blízkého lesa. Škola působí velmi vstřícně, domácky, bezpečně a pro-světleně. Řešení vstupního prostoru působí živě, po straně jsou naopak sympatické zklidněné pobytové zóny. Jednotlivé klastry s učebnami jsou řešené velmi zajímavě, mezi jednotlivými příčnými pavilony učeben vznikají vnitřní atria a společné vnitřní prostory. Každá učebna tak má svůj vlastní prostor nejen pro vnitřní, ale i ven-kovní výuku a společné odpočinkové či doplňkové prostory pro individuální výuku. Poskytuje možnosti pro variabilní vedení výuky. Učebny umožňují osvětlení přirozeným světlem z obou stran. Díky centrálnímu kori-doru bude každý pavilon rozdělen na poloviny, takže každý segment bude obsahovat 3-4 učebny, což je množ-ství poskytující bezpečí menšího přehledného kolektivu všem dětem, přitom uspořádání budovy neklade pře-kážky „jít na návštěvu“ přes dvorek do sousedních tříd.
Doporučení:
Odvážné řešení přináší řadu otázek týkajících se fungování školských zařízení, mimo jiné míru otevřenosti školy veřejnosti a bezpečnosti celého areálu. Zároveň mezi porotci panuje určitá nejistota z komplikovanějšího konstrukčního systému, energetické koncepce budovy a s tím spojených budoucích provozních nákladů, přede-vším způsobených velkou mírou prosklení. Dílčí výhrady jsou k řešení vstupu především mísení čisté a špinavé zóny. Parter školy degraduje navrhovaná zóna K+R a kolmá parkovací stání. Velkorysý vchod na šířku je upro-střed budovy, s malým, nepříliš dostatečným zastřešením pro čekající žáky. Řešení vstupu je třeba dořešit (ne-vhodné umístění recepce stranou), knihovna a jídelna sice plní komunitní funkci, ale knihovna nefunguje pro odpolední družinu. Nepříliš praktické je umístění kabinetů IT za knihovnou v tak cenném prostoru vstupního podlaží. K diskusi je rovněž umístění vedení školy až v závěru školy.