Vyhlašovatel: Statutární město Brno, Dominikánské nám. 1, 601 67 Brno
Předmět soutěže: Předmětem soutěže je návrh komplexu objektů tvořících nové osobní nádraží v Brně, včetně integrace drážního mostního tělesa a využití prostorů pod ním. Součástí návrhu je řešení veřejných předprostorů nového osobního nádraží na severní a jižní straně. Úkolem je nalezení pevných a logických prostorových vazeb mezi stávajícím organismem města a novým dopravním uzlem. Úkolem je řešení prostorové a hmotové skladby objektů a ploch ve vazbě na funkční a provozní členění, zejména vytvoření integrovaného přestupního uzlu uživatelů různých druhů doprav (MHD, IAD, železniční, autobusové a pěší dopravy) ve vazbě na veřejné prostory. Úkolem je návrh optimálního rozsahu a lokalizace doprovodných komerčních zařízení. Řešení bude v úrovni urbanisticko-architektonické studie.
Porota:
Termín konání: 1. 9. 2004 - 19. 11. 2004
Počet přihlášených návrhů: 16
Ceny a odměny celkem: 4 000 000,- Kč
Ceny:
Odměny:
Hodnocení vítězného návrhu autorů z ateliéru Architekten Fellerer-Vendl (Andreas Fellerer, Jiri Vendl, Eva Ceska, Fritz Priesner, statik: Oskar Graf, perspektivy: Georg Hurka):
Návrh vyniká značnou jednoduchostí a jasností demonstrující vhodnými architektonickými prostředky chápání objektu nádraží jakož to dopravního uzlu 21. stol., aniž by se však vzdával vyjádření jeho důležitosti prostřednictvím mostního objektu levitujícím kolmo nad lapidárním zastřešením nástupišť.
Veřejný předprostor nádraží situovaný v severní části navazuje na navrhovanou průhledovou osu bulváru a společně s výškovou budovou a konzolou mostního objektu jasně vymezuje hlavní pěší nástup do terminálu. Soliterová zástavba situovaná do zeleně v okolí komplexu naznačuje budoucí intenzitu využití pozemku. Bezkonfliktnost propojení všech druhů dopravy spolu s jednoduchou orientací je kladem vnitřní organizace budovy. Podnětné je řešení autobusového nádraží vysunutého svými nástupištěmi mimo drážní těleso, na opak dořešení si zasluhuje situování autobusové garáže pod vlakové nástupiště, vzhledem ke kolizi s konstrukčním systémem. Civilní až skromné zastřešení jednotlivých nástupišť vlaků navozuje měřítko a dynamičnost vlakové dopravy.
Nejvýraznějším prvkem návrhu je hranolovitý levitující objekt integrující obslužné provozy k nástupištím. Jednoduchá a elegantní forma tohoto objektu se stává jasně čitelným znakem – symbolem dopravního uzlu. Ekonomika návrhu je na výborné úrovni.
Zde si můžete stáhnout protokol z hodnotícího zasedání poroty, zápis ze zasedání poroty a hodnocení soutěžních návrhů.
Další výsledky soutěží
-
Figurální pomník Dr. Františka Ulricha, včetně úpravy okolí v lokalitě Ulrichova náměstí
Návrh urbanistického a architektonického řešení Tyršových sadů v centru města Pardubic
Řešení stavby Městského divadla Česká Lípa
Urbanistické, architektonické a projektové řešení stavby Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v areálu Envelopa v Olomouci
-
Návrh nového uspořádání náměstí T. G. Masaryka ve Frýdlantu
Výtvarný návrh včetně urbanistického řešení okolí památníku čs. zahraničním vojákům padlým na bojištích II. světové války 1939–1945 na Vítězném náměstí v Praze 6 – Dejvicích
Rekonstrukce panelového bytu ČMSS 2003
Pomník obětem komunismu v Liberci
-
Architektonická soutěž Central Group „Rodinný dům pro 21. století“
Soutěž Koma modular construction s.r.o. - Návrh rozebíratelné budovy v zátopové oblasti
Soutěž o návrh řešení obnovy Masarykova náměstí a dostavby Pražské ulice v Brandýse nad Labem
Humanizace fasád bytových domů Dolní náměstí a Mezi trhy v Opavě