Předmět soutěže: Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu urbanistické koncepce rozvoje území města Písek.
Vyhlašovatel
Město Písek
Porota
Řádní členové poroty
Ing. Miroslav Sládek
Ing. Tomáš Franců
Ing. Josef Jambura
Ing. arch. Josef Pleskot
Ing. arch. Jan Mužík
Ing. arch. Petr Starčevič
Ing. arch. Marta Slámová
Náhradníci poroty
Ing. arch. Laura Jablonská
Ing. arch. Petra Trambová
Ing. Jaroslav Bican
Ing. Hana Dědečková
Částka 100 000,-
FACT v.o.s. Praha
Hodnocení poroty
Autoři předložili kvalitní návrh urbanistické koncepce, založený na myšlenkově správné analýze vztahu města a krajiny, analýze struktury města včetně vyhodnocení významu a role řeky Otavy, správném chápání smyslu dopravy a potřebě jejího adekvátního postavení v organismu města, a nakonec i na dostatečně hlubokém poznání a vyhodnocení struktury zástavby. Za jednoznačně slabou stránku města autoři označili průtah silnice I/20 městem, představující beze vší pochybnosti bariéru, rozdělující město na dva organismy. Takovéto rozdělení, nemající kulturní ani historické opodstatnění, je pro autory zásadní výzvou ke zcela novému zamyšlení nad možnostmi města. Navrhovaná koncepce je založena na myšlence odvedení tranzitní dopravy do tunelu Amerika“. Otevírá se tím mnoho šancí rozvíjet město Písek v celistvosti, koncipovat prostor řeky Otavy jako skutečný, plnohodnotný městský veřejný prostor, oblast dnešního průtahu koncipovat jako kvalitní městské území, a v neposlední řadě novými způsoby a formami propojit město a krajinu zejména v jižní části. Návrh je tak možno hodnotit jako odvážnou a přitom správnou koncepci, myšlenkově odpovídající potřebám nejbližší budoucnosti mimo jiné i tím, že přijatelným způsobem umožňuje reagovat na podstatné hodnoty současných trendů. Autoři při osobní presentaci svého návrhu ve druhém kole dokázali obhájit své řešení natolik přesvědčivým způsobem, že porota jednomyslně dospěla k názoru udělit první cenu.
Částka 80 000,-
Projektil architekti s.r.o. Praha
Hodnocení poroty
Vykázal velmi vysokou kvalitu urbanistické koncepce rozvoje města. V analytické části se jeho autoři velmi úspěšně pokusili formulovat nosné pilíře, na kterých město po staletí stálo a stojí a obzvláště pojmenovat ty, které musí být do budoucna posíleny. Výrazně ilustrovali širší urbanistické vlivy i problémy stávající městské struktury, aby jimi potvrdili kvalitu urbanistické koncepce. Velmi vysokou zkušenost a erudovanost předvedli v interpretaci dopravního skeletu města včetně možnosti využití kolejové dopravy. Učinili velmi šetrný a citlivý návrh doplnění dopravních vazeb uvnitř města. Na základě výsledků v prvním kole soutěže nebyla pochybnost o postupu do kola druhého. Přestože verbální představení návrhu jeho autory ve druhém kole mělo obvyklou presentační kvalitu, odpovědi na dotazy členů komise nebyly zcela jisté a zcela jednoznačně nepotvrdily úroveň dosaženou v grafických přílohách. Jelikož velký podíl práce architektů – urbanistů spočívá v nesčetných potřebách obhajob dosažených výsledků před laickou i odbornou veřejností, dala porota přednost konkurenčnímu autorskému týmu, který v tomto ohledu zapůsobil pozitivněji.
Částka 60 000,-
Ing. arch. Vratislav Vokurka Písek
Hodnocení poroty
V rámci kvality a komplexnosti návrhu urbanistické koncepce rozvoje území města řešení vychází ze současného územního plánu, doplňuje plochy obytné i komerční v návaznosti na zastavěné území, s důrazem na umírněný rozvoj. Návrh využití nevyužívaných areálů, posílení systému sídelní zeleně. Zabývá se protipovodňovou ochranou v podobě retenčních vodních ploch, revitalizací toků a návrhem odlehčovacího kanálu na území města. Zabývá se ochranou hodnot města návrhem stanovení zvláštního statutu pro historické jádro a významné budovy. V rámci dopravního řešení návrh přebírá řešení současného územního plánu s doplněním o návrh posílení železniční dopravy a významu letiště Krašovice. Doplňuje vnitřní a vnější okruh cyklostezek. V rámci širších vztahů návrh klade důraz na ochranu a doplnění lesních celků, celkové zvýšení retence vody v krajině a dopravní napojení na okolní obce a města.
Odměna
Částka 20 000,-
Architektonické studio Hysek s.r.o. Plzeň
Hodnocení poroty
Autoři vycházejí z celkově pozitivního hodnocení stávající struktury města i doposud platného územního plánu. Tomu vytýkají pouze rozdrobenost funkčních ploch, absenci jednotící myšlenky a malou flexibilitu. Postrádají též koncepci zeleně, pěší dopravy a veřejných prostranství. Celková urbanistická koncepce je v tomto návrhu popsána ve třech blocích. Porota postrádá samostatné zdůraznění významu města ve struktuře osídlení, tedy úlohu centra regionu Písecko. Vztahu zastavěných částí města a okolní krajiny je věnována pozornost, zejména pak zdůraznění významu lesů Píseckých hor a vrchu Hradiště. Pozitivně se hodnotí i vymezení pohledových horizontů a návrh krajinářských úprav na nezastavitelných plochách. Porota postrádá zdůraznění prostoru řeky Otavy v organismu města i při utváření jeho vnitřního obrazu. Koncepce zástavby vychází z vývoje prostorové struktury města a z platného územního plánu. Uvedené členění města na jednotlivé části je urbanisticky správné. Koncepce dopravy je založena na harmonizaci automobilové, cyklistické a pěší dopravy. Silniční síť je řešena v souladu s platným územním plánem. V návrhu není zmíněna doprava hromadná a železniční.
Odměna
Částka 10 000,-
I MISE s.r.o. Praha
Hodnocení poroty
Soutěžní návrh obsahuje grafickou část zahrnující návrh řešení dopravy města a návrh s vlastní urbanistickou koncepcí rozvoje. Součástí této urbanistické koncepce jsou i situace širších vztahů, které autor ne zrovna šťastně pojal formou znázorňující historický vývoj města a ne, jak bylo zadavatelem myšleno, ve vazbě na okolní region. Řešení dané problematiky požadované soutěžními podmínkami je pouze okrajové, bez konkrétních zásad pro využití území a bez řešení slabých stránek vývoje města s ohledem na kritická místa a kolizní body.
Navrhované urbanistické řešení rozšiřuje zastavěnost území bez nástinu úpravy stávajících neřešených ploch uvnitř města, jejich zefektivnění a oživení. Nevnáší do území novou myšlenku či jiný směr.
V návrhu systému dopravy je striktně vycházeno ze stávajícího dopravního řešení. Návrh řeší pouze silniční dopravu bez nového dopadu na území. Železniční doprava či rekreační – cyklostezky apod. v návrhu řešeny nejsou. Doprava není řešena s ohledem na širší vztahy v území.