Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu výtvarně-prostorového řešení expozice "Příběh města České Budějovice" včetně zapojení exponátů, modelů, audiovizuální techniky, osvětlení a návrh nového mobiliáře pro jeden vybraný výstavní sál (z celkem tří výstavních sálů o celkové rozloze 386 m2 určených pro budoucí expozici Příběh města České Budějovice).
Vyhlašovatel
Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích
Dukelská 1, 370 51 České Budějovice
Zplnomocněný zástupce vyhlašovatele: Ing. František Štangl, ředitel muzea
Tel/fax:391 001 525
E-mail:stangl@muzeumcb.cz
Sekretář soutěže
Mgr. Helena Stejskalová
Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích
Tel.: 391 001 501, 775 250 652
E-mail: stejskalova@muzeumcb.cz
Řádní členové poroty - závislí
PhDr. Jiří Petráš, vedoucí oddělení Společenských věd a hlavní autor libreta
Štěpán Vondráček, vedoucí oddělení realizace veřejných zakázek Odboru regionálního
rozvoje, územního plánování, stavebního řádu Jihočeského kraje, zřizovatele Jihočeského muzea v Českých Budějovicích
Řádní členové poroty - nezávislí
Mgr. A. Luboš Zemen
Ing. arch. Luděk Kamiš
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. František Chrastina, vedoucí oddělení zřizovaných organizací Odboru kultury a
památkové péče Jihočeského kraje, zřizovatele Jihočeského muzea v Českých Budějovicích
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 21 000,-
Ing. Michal Říha; Ing. arch. Martin Špičák; Ing. arch. Kateřina Frejlachová; Bc. Tadeáš Říha
Hodnocení poroty
Jediný tento návrh přichází s konceptem, který ideově vychází z určitého charakteristického znaku města – v tomto případě z pravidelného rastru. I když je schematicky zpracován, skýtá dle názoru poroty největší potenciál pro další dopracování. Je v něm patrná volnost a dostatečná variabilita s ohledem na požadavek umístění různých exponátů. Expozici lze obměňovat bez narušení celkové koncepce. Nesporným kladem je možnost velmi dobře zpracovat dle tohoto konceptu další sály. Jednoduché materiálové a tvarové řešení zůstane i po čase aktuální, umožňuje návštěvníkům soustředit se na samotné exponáty. Návrh systematicky umísťuje textové panely na obvodové stěny, což je přehledné a efektní. Ale součástí výstavy jsou i malby a další předměty, u kterých je vhodná instalace také na stěny.
Rizikem abstraktního řešení může být, že v dalších sálech začne být expozice fádní a nepřinese prvek neobvyklosti pro zaujetí návštěvníků. Návrh se nevypořádal s umístěním kunstkomory, která blokuje vstupní část sálu. Potenciál motivu rastru není rozvinut, není vidět v podlaze, neuplatňuje se ani v návrhu osvětlení. Osvětlení je popsáno pouze velmi schematicky, konkrétní řešení naznačeno není. Porota si není jistá, že si autoři byli vědomi technologických prvků, které jsou na stropech sálů (např. požární čidla), nebo jestli uvažovali o zachování renovované štukové výzdoby. Nevýhoda hustého rastrového uspořádání se může projevit v souvislosti se zvýšenou intenzitou návštěvnického provozu (organizované skupiny s výkladem, školní třídy), kdy malá vzdálenost jednotlivých objektů může mít neblahý vliv na bezpečnost a ochranu vystavených exponátů. Totéž platí pro pohyb tělesně handicapovaných (vozíčkáři, zrakově handicapovaní). Uvažovaná tloušťka podlahy 4cm nemusí být dostatečná vzhledem k požadovanému zatížení. I výškový rozdíl 4cm představuje bariéru a bude nutné řešit pohyb tělesně postižených. Koncepčně by mohl být problém s instalací exponátů méně obvyklých tvarů do navrženého typu vitrín.
Částka 17 000,-
Mgr. arch. Milena Benes
Hodnocení poroty
Návrh vytváří v místnosti dvě symetrická pódia - krychle, která mají vlastní podlahu i strop. Kladem pro závislé členy poroty je možnost pracovat s uspořádáním, které je pro návštěvníky v muzeu neznámé a nové, a které překvapujícím způsobem umožňuje prezentaci sbírkových předmětů. Zřetelná je velká variabilita návrhu a jeho přizpůsobivost pro ostatní expoziční celky. Zajímavé je řešení kunstkomory i umístění exponátů z archeologie do úrovně podlahy tak, že se opět ocitají „pod úrovní“. Návrh realisticky a detailně popisuje možnosti osvětlení a vedení technických instalací. Barevné řešení porota posoudila individuálně, někteří členové kladně, někteří záporně. Pozitivem jsou také samostatné velké vitríny na různé typy exponátů a jejich velikost. Jako velmi vhodné se jeví umístění odpočinkových zón.
Koncepce návrhu nemá zřejmou souvislost s „příběhem“ Českých Budějovic. Je univerzální, použitelná kdekoliv. Porota má pochybnost o tom, že v navrženém schématu je možné umístit všechny požadované exponáty, pravděpodobně by muselo dojít k jejich redukci. Nedostatečné je řešení textů a popisek, umístění na stěny pódia by narušilo koncepci expozice v otevřených „krychlích“. Z hledisek estetických i výstavních nepovažuje porota za příliš vhodné umístění vitrín v ose oken, zejména z hlediska ochrany a péče o sbírkový fond – exponáty. Diskutabilní je to i z hlediska světelných poměrů, navržené vitríny s ohledem na navržený počet a typ exponátů pak takřka blokují zařízení klimatizace a vytápění.