Předmětem soutěže bylo zpracování architektonického návrhu „Řešení vstupního prostoru budovy ZŠ Jasanová 2 a přilehlé prostranství“ – vstupní částí budovy se rozumí obvodová zeď budovy stojící na pozemku p.č. 1688/75 k.ú. Jundrov situovaná na jižní stranu, vstupní schodiště včetně dveří a závětří.
Vyhlašovatel
Statutární město Brno
městská část Brno – Jundrov
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Irena Koláčná
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing.arch. Jana Ocelková
Částka 20 000,-
Jan Voltr
Hodnocení poroty
Předností návrhu je jeho komplexnost, neztrácí ze zřetele celkovou logiku a jednotu místa. Členěním prostoru do dvou výškových úrovní přirozeně vytváří prostor scény stupňoviutým zakončením plochy. Přínosem návrhu je celková vyzrálost řešení související s vazbami na okolí a ucelená koncepce veřejného prostoru. Významným přínosem tohoto řešení je přiměřené snížení opěrné stěny.
Střízlivě barevné a materiálové řešení dává vyznít památkově chráněnému keramickému reliéfu u hlavního vstupu, který se tak stává zaslouženě výrazným prvkem souvisejícím s fasádou budovy a je jednou z dominant vstupního prostoru. Stejně tak přemístění plastiky kohouta do volné plochy před budovou působí elegantně a důstojně. Navazující členění zpevněných ploch s lineárním odvodněním je čistým řešením. Citlivě je řešena také celková geometrie dlažby, její návaznost na odvodnění a začlenění ploch pro aktivní výzdobu zpevněných povrchů.
Nevýhodou projektu je absence bezbariérového přístupu do budovy. To, jak je navrženo venkovní osvětlení, dává prostor k pochybnostem, zda bude dostačující intenzita osvětlení v prostoru.
Taktéž absence alespoň minimální zeleně je drobnou nevýhodou. Proto hodnotící porota doporučuje:
- dopracování bezbariérového řešení hlavního vstupu
- doplnění zeleně
- dopracování osvětlení celého prostoru
Částka 15 000,-
Jan Horký, spoluautor: Kateřina Špidlová
Hodnocení poroty
Hodnotící porota oceňuje neotřelý, ambiciózní přístup k navrhovanému řešení. Výrazným kladem je celková kompozice návrhu sjednocující řešený prostor s neobvyklým bezbariérovým řešením vstupu a jeho zapojením do prostoru před budovou s přirozenou návazností na funkční členění ploch se zelenými záhony. Projekt je plný zajímavých uživatelských detailů. Odstraněním části vysoké opěrné zdi dochází k žádoucímu otevření dosud uzavřeného prostoru. Šedé rastrování, jímž je řešena fasáda v místě vstupu do bytu pana školníka a která přechází souvisle přes vstupní dveře, neruší celkový pohled na čelní stěnu školní budovy a navíc zajímavě koresponduje s venkovními okenními žaluziemi z druhé strany vstupního prostoru. Značnou nevýhodou celého řešení je obava z technické proveditelnosti plochy jako veřejného prostranství ve vztahu k ČSN a jeho následná podoba.
Částka 10 000,-
Tomáš Čech
Hodnocení poroty
Návrh se jako jediný z předložených prací zabýval zastřešením části řešeného prostoru. toto řešení je vhodnou variantou zastínění prostoru, přínosnou zejména v letním období a dílčí ochranou před nepříznivým počasím.
Kladem je snížení stávající vysoké opěrné zdi od parkoviště a otevření řešeného prostranství okolní lokalitě. Snížením opěrné zdi se zmenšuje opticky její hmota a celek dostává přirozenější měřítko. Vhodná je bohatá funkční náplň a rehabilitace stávajících uměleckých děl v řešené ploše. Kladem řešení je začlenění dostatku zeleně do řešené plochy, její umístění v prostoru je však problematické, zejména z pohledu volného pohybu dětí. Pozitivním je bezbariérové řešení nástupu do školy. Nedostatkem se porotě jeví možnost reálného provedení zastřešení podle návrhu, jeho kvalita by závisela na dokonalém architektonickém a technickém řešení střechy (statika desky zastřešení, způsob odvodu dešťových vod, ochrana proti sněhu ad.). Navržené řešení v této formě (při zachování optické lehkosti a architektonické formy zastřešení) dle názoru poroty neproveditelné. Jako nevhodný se jeví materiál povrchu prostranství – dlažební kostky z důvodu údržby i uživatelnosti a ekonomické náročnosti.