Předmětem soutěže bylo zpracování architektonicko – urbanistického návrhu pro účely budoucí výstavby nového železničního terminálu Praha východ, který bude součástí vůbec prvního vysokorychlostního úseku v ČR jako přestupní uzel mezi VRT Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové. Terminál bude svým architektonickým i technickým řešením symbolizovat novou éru železniční dopravy a infrastruktury v České republice, která se po dostavbě VRT napojí na evropskou železniční síť.
Otevřená projektová jednofázová architektonicko-urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Správa železnic, státní organizace
Dlážděná 1003/7
Praha 1
Organizátor
HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
Sekretář soutěže
Ing. arch. Miroslav Vodák
cbarchitektura@gmail.com / mirek.vodak@nolimat.com
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Marek Pinkava - Správa železnic, státní organizace, GŘ, samostatné oddělení přípravy VRT, manažer projektu VRT
Ing. Jiří Poběrežský - Městys Nehvizdy, starosta
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Karel Hájek Ph.D.
Ing. arch. Ing. Jiří Janďourek
Ing. arch. Petr Štefek
Ing. arch. Pavla Pannová
Náhradníci poroty - závislí
Ing. arch. Matyáš Hron - Správa železnic, státní organizace GŘ, samostatné oddělení přípravy VRT, systémový specialista
Vladimír Nekolný - Městys Nehvizdy, radní
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci:
Mgr. Monika Kotasová - Správa železnic, státní organizace GŘ, samostatné oddělení přípravy VRT, systémový specialista
Ing. Jan Janoušek - Správa železnic, státní organizace GŘ, samostatné oddělení přípravy VRT (technické záležitosti spojené s VRT a kolejovým řešením)
Šárka Mrázek Krátká - Správa železnic, státní organizace GŘ, O30, systémový specialista
Ing. Lenka Žemličková, Ph.D. - Správa železnic, státní organizace GŘ, O23, systémový specialista
Stanislav Skořepa - Starosta obce Jirny, přizvaný odborník s ohledem na znalosti kontextů širšího řešeného území
Částka 1 200 000,-
MP + ov Nehvizdy 2020 v zastoupení METROPROJEKT Praha a.s.
Ing. arch. Jiří Opočenský,
Ing. arch. Štěpán Valouch
Ing. Petr Malinovský
, Ing. Petr Vyskočil
Spolupráce: Ing. Pavel Burian, Ing. Jaroslav Vala
Hodnocení poroty
Jednoznačně přesvědčivé urbanistické, dopravní i
krajinářské řešení s ohledem na okolí.
Přiměřené měřítko staveb terminálu, mostu i parkingu
s efektivní konstrukcí.
Výrazně elegantní technické i architektonické řešení
detailů všech staveb.
Možnost budoucího rozvoje v navržené urbanistické
struktuře parkoviště. Návrh parkoviště definuje
možnou budoucí uliční síť. Případná výstavba nad
parkovacími plochami může v budoucnu oslovit
investory pro rozvoj např. hotelových a jiných
doplňkových služeb v přímé návaznosti na terminál
formou Public Private Partnership.
Kryté čekárny přímo na nástupišti.
Oddělená konstrukce mostu a terminálu je vnímána
v kontextu celého řešení jako velmi výhodná.
- Dle informací poskytnutých účastníkem se
návrh stavby z pohledu investičních návrhů jeví
jako ekonomicky přiměřený.
Částka 700 000,-
ra15 a.s.
Ing. arch. Radek Lampa
Ing. Libor Hrdoušek
, Max Petricov
, Daria Vlasova
, Erik Sovet
, Daniil Solovev
Hodnocení poroty
Vhodné umístění objektu terminálu přes celé kolejiště.
Silný urbanistický a krajinářský koncept s jasně
definovaným charakterem míst.
Relativně dobře vyřešené spojení mostní konstrukce s
objektem terminálu.
Velmi dobře vyřešené přístupy na nástupiště i
přestupy na další druhy dopravy.
Nižší čitelnost hlavního vstupu a příliš velká adorace
severojižní osy a symetrie.
- Dle informací poskytnutých účastníkem se
návrh stavby z pohledu investičních návrhů jeví
jako ekonomicky přiměřený.
Částka 500 000,-
SBS Engineering Group Sp. Z o.o.
Arch. Maher Matar
Hodnocení poroty
Vhodné umístění objektu terminálu přes celé kolejiště.
Vizuálně atraktivní horizontální a transparentní objem
budovy terminálu.
Efektivní konstrukce terminálu s dostatečnou
kapacitou i flexibilitou všech prostor.
Urbanistické řešení okolí působí funkčně i když dost
schematicky. Tato část ovšem umožňuje další rozvoj a
dodefinování.
Použití solárních panelů na zastřešení dlouhodobých
parkovišť.
- Dle informací poskytnutých účastníkem se
návrh stavby z pohledu investičních návrhů jeví
jako ekonomicky přiměřený.
Odměna
Částka 350 000,-
Ing. arch. Pavel Fajfr (Sdružení Boele)
Ing. arch. Pavel Fajfr,
Ing. arch. Petr Šuma,
Ing. arch. Tomáš Kroužil
Spolupráce: Ing. Jiří Kott, Ph.D., Ing. Petr Rospopčuk
Hodnocení poroty
Atraktivní a velkorysé řešení s větším objemem staveb
a vyššími náklady.
Dle informací poskytnutých účastníkem se
návrh stavby z pohledu investičních návrhů jeví
jako ekonomicky přiměřený.
29
Dostatečně dimenzované přístupy a vhodně umístěné
přestupní vazby všech druhů dopravy.
Zelené střechy budou náročnější na investice i
průběžnou údržbu.
Problematické je začlenění severojižní komunikace do
celkového konceptu.
Celkové urbanistické, dopravní a krajinářské řešení je
kvalitní a přiměřené.
Odměna
Částka 250 000,-
Spojení podniků DKFS architects ltd + JAKUB KLASKA LTD
MgA. Jakub Klaška
Dirk Krolikowski
, Falko Schmitt
, Dipl.-Ing. RWTH Dirk Krolikowski ARB RIBA AKNW
Hodnocení poroty