Předmětem soutěže o návrh bylo zpracování základní strategie urbanisticko-dopravního řešení města Kroměříže. V rámci návrhu dopravní koncepce měl být kladen důraz na uspořádání všech druhů dopravy v Kroměříži a jeho přilehlých místních částech ve vazbě na strukturu města.
Vyhlašovatel
Město Kroměříž
Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž
Zplnomocněný zástupce vyhlašovatele: Mgr. Daniela Hebnarová - starostka města
Tel/fax: 573321111/573331481
E-mail: [email protected]
Sekretář soutěže
Bc. Zuzana Kytlicová, odbor rozvoje města
Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž
Tel/fax: 573321262
E-mail: [email protected]
Předseda poroty
doc. Ing. arch. Jakub Kynčl Ph.D.
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Miloš Malý – místostarosta
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 200 000,-
Ing. arch. Ondřej Vysloužil, Ing. arch. Martina Mlčochová, Ing. arch. Pavel Řihák
Hodnocení poroty
Návrh je založen na silném konceptu tří ringů, z nichž má každý jiné poslání i formu. Autoři k městu přistupují s velkou citlivostí, jak v celku, tak v detailu. Dále porota kladně hodnotí ideu „rozšíření“ Podzámecké zahrady až po dálnici.
Při případném dopracování doporučujeme jasně definovat vstupní bránu do města v prostoru náměstí Míru a obdobně konkrétně dopracovat jednotlivé naznačené uzly a témata. Na zvážení je využití stávajícího tělesa Zborovické tratě místo propojení Chelčického a Rostislavovy.
Částka 100 000,-
Ing. arch. Zbyněk Ryška, Ing. arch. Jan Skoupý
Hodnocení poroty
Návrh jednoznačně odpovídá na otázky položené v soutěži. Soustředí se na podstatné problémy města, které zajímavě analyzuje a představuje Velký plán malých zásahů. Velmi přesvědčivé je přesné textové i grafické zpracování návrhu.
Jasné vyjádření budoucího směřování města je paradoxně i jeho potenciální slabinou, neboť přesné
a jednoznačné odpovědi mohou v dnešní územně plánovací praxi u pořizovatelů budit obavy.
Porota přesto oceňuje odvahu, s níž autor řeší budoucí přestavbu náměstí Míru, otázku parkování automobilů i způsob přemýšlení o městě. Porota však nesouhlasí se severním propojením města na hraně Podzámecké zahrady, které sice dokončuje okruh okolo Nového města, zároveň však vytváří další bariéru v cenném přírodním území řeky Moravy, a které porota neshledává nutné.
Částka 100 000,-
Ing. arch. Gabriel Kopáčik, Dr./ účastník // Ing. arch. Gabriel Kopáčik, Dr., Ing. Adolf Jebavý, Ing. arch. Zuzana Kopáčiková, Ing. Stanislav Prokeš, Ing. arch. Zdeňka Strašilová / autoři
Hodnocení poroty
Předností návrhu je rozčlenění města do třech zón, které jsou přesvědčivě propojeny dopravní sítí.
U navrhovaného městského okruhu v poloze ulic Moravská-Albertova je doporučeno zachovat jeho městotvorný charakter a zajistit přiměřené dopravní zatížení.
Zároveň je vhodné přehodnotit rozmístění záchytných parkovišť ve vztahu k městskému jádru
i jednotlivým městským lokalitám.
Pozitivní je ponechání koridoru železnice Kroměříž – Zborovice jako územní rezervy pro cyklistickou
a automobilovou dopravu.
Návrh se dobře staví k propojování obou břehů řeky Moravy a to zejména v severní části města, kde navrhuje most v nivě řeky, který má sloužit pouze pro pěší a cyklisty, což přiměřeně reaguje na přírodní charakter uvedené lokality.
Vymezení vnějšího okruhu je nutné upřesnit především v místech, kde do budoucího sídla zahrnuje původní obce Vážany a Kotojedy.