Předmětem soutěže o návrh bylo zpracování základní strategie a koncepce územního rozvoje celého správního území města Mělník včetně koncepce uspořádání krajiny a řešení širších vazeb.
Vyhlašovatel
Město Mělník
Sekretář soutěže
Ing. Slavomír Vecko
úsek rozvoje, nám. Míru 51, 276 01 Mělník, tel/fax: 315 635 359, e-mail: [email protected]
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Milan Schweigstill
Ing. Ivan Hromádka
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 200 000,-
Ing. Eduard Žaluda, Ing. arch. Michaela Dejdarová, Ing. arch. Karel Filsak, Ing. arch. Petra Hušková a Ing. arch. Edita Vávrová
Hodnocení poroty
Návrh nejucelenějším a velmi srozumitelným způsobem popisuje všechny aspekty města počínaje širšími vztahy přes samotnou strukturu až po děje, které se zde odehrávají či mohou odehrávat. Autoři citlivě navazují na stávající matrici města a ve správných místech ji doplňují, akcentují nebo naopak potlačují.
Zásadním pro celkové vyznění návrhu je definování ochrany viničních tratí jako hlavní krajinné charakteristiky, možná dokonce symbolu, Mělníka a zároveň jednoho z jeho důležitých ekonomických pilířů. Tato idea je pak dále vhodně podpořena návrhem nové viniční cesty.
Za zmínku ještě stojí jasné a přesvědčivé vymezení lokálních center a definování hierarchie jednotlivých částí města.
Neudělena.
Hodnocení poroty
Částka 100 000,-
Ing. arch. Michal Dvořák, Ing. arch. Ivan Gogolák, Ing. arch. Lukáš Grasse a Ing. arch. Pavel Grasse
Hodnocení poroty
Návrh pečlivě a detailně řeší celé území. Stanovuje přehlednou a přirozenou kompozici města v krajině. Vhodným způsobem stanovuje zástavbu podél Bezručovy ulice, posiluje vazbu města s nádražím.
Město a předměstí je přirozeně odděleno „aktivním zeleným pásem“ parkem podél Pšovky. Obchvat je přimknut k trase železnice, je nutné dořešit křížení silniční sítě s železnicí.
Částka 100 000,-
Moba studio s.r.o., Ing. arch. Igor Kovačević Ph.D., Ing. arch. Yvette Vašourková, Ing.arch. Kateřina Šrámková, Ing.arch. Barbora Šimonová a Ing.arch. Michele Porsia, spolupráceKarin Grohmannová, Cristian Marcos
Hodnocení poroty
Návrh se jednoduše a lapidárně vyjadřuje k hlavním problémům týkajících se řešeného území. Dobře řeší dopravní propojení z lokality Rousovice přes Podolí až po napojení na komunikaci I/9. Především podél těchto hlavních tahů se snaží vhodně doplnit sídelní struktury, tak aby podpořil kompaktnost urbanismu jednotlivých městských částí. Doplňováním sídelní struktury je však problematické v lokalitě Pšovky kde návrh počítá s vytvořením administrativního a výzkumného centra v záplavovém území. Za slabší stránku návrhu je možné považovat to, že se více nevyslovuje k jednotlivým částem celého správního území. Za jednoznačné klady návrhu lze naopak považovat textovou část s brilantní anotací.
Odměna
Částka 20 000,-
Vyšehrad atelier s.r.o., Pavel Marek, Martin Šafránek, Jiří Smolík, Zdeněk Rychtařík a Vojtěch Večeře, spolupráce: Jaroslav Filip, Vít Ondráček a Josef Filip
Hodnocení poroty
Pozitivním rysem návrhu je podrobná práce s obrazem města, jdoucí téměř v celém rozsahu města až do detailu městské struktury. Za diskutabilní součást návrhu je považován rozpor mezi deklarovanou potřebou sjednocovat funkce do větších a logických celků a skutečnou prezentací.
Odměna
Částka 10 000,-
Ing. arch. Milan Vlček, Ing. arch. Monika Čermáková, Ing. arch. Dita Mrázková, spolupráce: Ing. arch. Ĺuboslava Vlčková, Ing. arch. Viktor Malinovský
Hodnocení poroty
Návrh se důsledně zaměřuje na intenzifikaci zastavěného území města včetně naprosté nezastavitelnosti krajiny mezi Blaty a Chloumkem, kterou chce chránit i tak, že koncepce velkého silničního obchvatu města je zcela opuštěna. Podrobně jsou analyzovány klíčové oblasti města. Sporným momentem návrhu je myšlenka přesunutí stávajícího nákladního přístavu mimo území města.
Odměna
Částka 10 000,-
Ing. arch. Matyáš Sedlák, Jana Kubánková, Ing. arch. Ivan Plicka a Ing. arch. Jan Sedlák, spolupráce: Ing. Štěpán Špoula, Ing. Václav Pivoňka, Ing. arch. Lucie Vanžurová a Ing. arch. Marek Blank
Hodnocení poroty
Návrh vychází z charakteru Mělníka města na soutoku Labe a Pšovky. Oblast kolem potoka Pšovky je definována jako prostor nadmístního centra. Tato myšlenka je výrazně vyjádřena v podobě nového liniového centra při Bezručově bulváru. Návrh rozvíjí město spíše ve směru kolmém k hlavním přirozeným osám a nevhodně tak dospívá k plošnému posílení ploch zástavby v Chloumku na úkor volné krajiny a v rozporu s přirozenými topografickými danostmi.