Předmětem soutěže bylo zpracování urbanistického návrhu území v centrální části Zlína, vymezeného ulicemi Březnická, Mostní, U Zimního stadionu a stávající sportovní halou dle podkladu.
Toto území, dosud stavebně nevyužité, představuje pro město samotné velkou výzvu a současně potenciál, jehož prověření je žádoucí. Nedá se předpokládat, že by bylo možné v centru Zlína v budoucnu řešit tak rozsáhlé a přitom tak zajímavě umístěné území, navíc ve vlastnictví samotného města.
Zadavatel předpokládal vznik polyfunkčního stavebního souboru, který bude přínosem centra města a vhodně doplní své okolí funkčně i prostorově. Přestože byly programem nabízeny a požadovány různé funkce, vzhledem k poloze vůči centru města je prioritou této lokality bydlení. Město uvažovalo i o vlastním residenčním developmentu, jehož cílem mělo být doplnění širšího centra o další bydlení. Do území bylo dále potřeba zakomponovat vybrané požadavky dopravní (záchytné parkoviště, točna MHD), mezi uvažovanými záměry bylo dále muzeum veteránů, cvičná sportovní hala a komerce, to vše s důrazem na kvalitu vytvořeného veřejného prostoru.
Všechny výše uvedené záměry a podněty byly pro potřeby této soutěže vyhodnoceny a byly součástí stavebního programu, případně dalších soutěžních podkladů.
Jednofázová otevřená projektová urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Zlín
nám. Míru 12
760 01, Zlín
Sekretář soutěže
Ing. arch. Ivo Tuček
Tel: +420 577 630 240
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
MUDr. Miroslav Adámek, náměstek primátora
Mgr. Pavel Brada, náměstek primátora
Řádní členové poroty - nezávislí
doc. Ing. arch. Michal Kohout
Ing. arch. Pavel Míček
Náhradníci poroty - závislí
Ing. Jiří Jaroš, člen RMZ
RNDr. Bedřich Landsfeld, náměstek primátora
Náhradníci poroty - nezávislí
Porota může po předchozím souhlasu vyhlašovatele přizvat odborníky, kteří se účastní těch částí jednání poroty, k nimž byli přizvání, avšak pouze s hlasem poradním:
- urbánního ekonoma
- zástupce z Národního památkového ústavu ÚOP Kroměříž,
- zástupce Odboru stavebních a dopravních řízení MMZ,
- zástupce Odboru městské zeleně MMZ,
- zástupce Odboru životního prostředí a zemědělství MMZ,
- zástupce Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice,
- zástupce Odboru dopravy MMZ, případně externího specialistu pro posouzení problematiky dopravního charakteru,
- zástupce potenciálního investora – veterán muzeum Zlín pro posouzení parametrů této stavby.
Odborníci mohou vypracovat v předstihu (před zasedáním poroty v rámci přezkušování) posudky jednotlivých návrhů.
Porota může v průběhu soutěže požádat vyhlašovatele o přizvání dalších odborníků.
Částka 600 000,-
Ing. arch. Luděk Šimoník
Doc. Ing. arch. Karel Havliš
Spoluautoři: Ing. arch. Martin Holý, Ing. arch. Kryštof Foltýn, Ing. Jiří Topinka
,
,
Hodnocení poroty
Návrh představuje kvalitní a přesvědčivé řešení území Březnická, jehož východiskem je analýza stávající urbanistické podoby města. Zvolená struktura zástavby, která lapidární formou bez mechanické repetice odpovídá na daný urbanistický kontext, je velmi zlínská a přesto soudobá.
Návrh respektuje pohledovou osu na budovu 21 i možnost propojení Březnické na areál Baťových závodů a nevytváří překážky pro případné budoucího dotvoření náměstí Práce. Umožňuje variabilitu z hlediska funkčního využití území i etapizaci výstavby, kdy každá etapa má samostatně řešený vjezd do podzemního parkování a navzájem se nepodmiňuje. Rovněž ostatní základní dopravní vztahy (terminál, křižovatka Březnická x Mostní, napojení zástavby, profily Březnické i U Zimního stadionu) jsou řešeny bezkonfliktně.
Zajímavým způsobem řeší umístění muzea veteránů v blízkosti stávající i nově navržené cvičné sportovní haly a vytváří předpoklad pro vznik atraktivního veřejného prostoru v jižní části řešeného území. Navržené výškové i hmotové členění dává předpoklad efektivního využití atraktivního pozemku v samém centru města. Z grafických příloh bohužel není zřejmý počet podzemních podlaží, který bude zásadní pro ekonomii celého návrhu a může vést k rozhodnutí integrovat část parkovacích kapacit do nadzemní části některého z navržených objektů. Porota ocenila celkovou vysokou úroveň návrhu včetně velmi dobrého grafického vyjádření.
Částka 400 000,-
gogolák + grasse s.r.o.
Ing. arch. Ivan Gogolák,
Ing. arch. Lukáš Grasse
Spolupráce: Ing. arch. Matúš Berák, Ing. arch. Oto Melter
,
Hodnocení poroty
Kultivovaný návrh s jasně čitelnou strukturou. Pozitivně je hodnoceno dopravní řešení, a především srozumitelné členění území na 4 základní segmenty i jejich sekvence: kulturní stavba, bydlení, sportovní hala, terminál MHD, stejně jako drobnější měřítko bytové zástavby orientované do ulice U Zimního stadiónu. Vymezeným prostorem velkoryse je pojato navržené veřejné prostranství na křižovatce Mostní x Březnická, jeho životaschopnost by byla do značné míry definována parterem objektu muzea. Kritičtěji byly hodnoceny proporce jednotlivých částí: kapacita sportovní haly je pro daný účel naddimenzovaná, naopak kapacity bydlení jsou relativně malé. Návrh se rovněž v některých momentech (Muzeum automobilů, Sportovní hala, zástavba podél Březnické atp.) soustředí více na propracování výrazu jednotlivých staveb spíše než na zadání či odvození regulativů budoucí zástavby.
Částka 150 000,-
IGLOO ARCHITEKTI, s.r.o.
Ing. arch. Jan Pačka,
Ing. arch. Igor Šimon
Ing. arch. Jan Pačka,
, Ing. arch. Igor Šimon
,
Spolupráce: Ing. arch. Radek Fila, Ing. arch. Hana Nováková
,
Hodnocení poroty
Návrh pracuje s rozdělením území do dvou odlišných stavebních celků. Jižní celek tvoří drobnější struktura „rozloženého“ městského bloku s převládající funkcí bydlení, protipólem je pak solitérní dominantní budova muzea veteránů v severní části řešeného území.
U prvního celku je dle přiložených schémat patrná koncepční snaha postupného rozkladu pevného bloku v jemnější strukturu reagující na kontext okolní zástavby a dopravní zátěže. Větší objekty bytových domů podél ulice Březnické se postupně rozmělňují do menších a nižších objemů viladomů směrem k západu, kde reagují na měřítko Letné, ale také na pohyb slunce. Vzniklé prostory mezi objekty mají příjemné lidské měřítko. Jejich hierarchizace je vzhledem k nevelkému území snad až příliš překombinovaná, nicméně zůstává srozumitelná. Daní za výslednou rozmanitost celku je ztráta čitelnosti původního principu vycházejícího z konceptu kompaktního bloku. Jak původní princip bloku, tak jeho „rozdrobené“ pojetí považuje porota za neadekvátní okolní zástavbě a poloze vůči centru města.
Výrazná budova muzea se svým umístěním a měřítkem mnohem více vztahuje k prostoru a budovám náměstí Práce. K bloku obytných budov je kontrastní objemem i tvaroslovím. Tuto skutečnost porota akceptuje. Odtržení je ještě umocněno vložením dopravního terminálu, který však porota považuje za předimenzovaný a v citlivém místě styku dvou městských prostorů tvoří nevhodnou bariéru. Objekt muzea a jeho parter se tak v kontextu města stávají izolovaným ostrovem obklopeným dopravními plochami.
Dopravní řešení s výjimkou zmiňovaného nadsazeného terminálu, koncepce podzemního i nadzemního parkování s nájezdy a výjezdy působí logicky a je vnímáno pozitivně. Rovněž srozumitelné grafické provedení návrhu včetně nástinu atmosféry budoucího místa je přesvědčivé.
Odměna
Částka 100 000,-
AMA architekti s.r.o.
Ing. arch. Pavel Martinek
Spolupráce (model): Přemysl Jáně
Hodnocení poroty
Návrh je postaven na prostém, ale dobře fungujícím principu střídaného opakování 5 ks výrazných stavebních hmot, sestávajících vždy z poměrně masivní podnože, která se v dalších úrovních postupně zvedá do výšky. Návrh nepočítá s umístěním sportovní haly ani muzeem veteránů v řešeném území, byť objekt muzea by do jednoho z objektů umístit šlo.
Odměna byla udělena především z důvodu silného a do značné míry jedinečného konceptu v rámci předložených návrhů, postaveného na pravidelně rozmístěných vertikálách obklopených veřejným prostranstvím. Ovšem měřítko budov a řešení veřejného prostranství nebylo vhodně přizpůsobeno svému okolí. Vše je řešeno příliš schematický. Jednotná monumentální forma (odkaz na americkou inspiraci meziválečné zlínské architektury v USA) tak neodpovídá dané lokalitě. Potenciál tohoto konceptu nebyl v plné míře dotažen a využit. Dopravní odborníci oceňují dopravní „bypass“ pro MHD u křižovatky, který ovšem drobí plochu možného rozšíření Universitního parku.
Odměna
Částka 50 000,-
Ing. arch. Alena Švandelíková
RNDr. Milan Svoboda
Spoluautoři:Ing. arch. Luboš Bača, Ing. arch. Petr Rejnuš, Ing. Milan Ptáček
,
Hodnocení poroty
Návrh je postaven na principu opakování jednoho typu (různě velkých) podélných hmot obklopených zelení s čitelným odkazem na zástavbu okolo Gahurova prospektu. V zásadě jde o velmi solidní návrh, autoři velmi dobře reflektovali stávající urbanistickou strukturu, vhodné je i použité měřítko, celkově je návrh srozumitelný a i ekonomika území je smysluplná a záměr realizovatelný. Návrh jako jediný pracuje s konceptem obnovení vodoteče ve východní části území jako historickou reflexi. Je to zajímavý experiment, který by se mohl stát přidanou hodnotou místa, jeho konkrétní podoba by byla ovlivněna podmínkami v území. Za tento dílčí podnět porota rozhodla o udělení odměny.
Nicméně návrh nereflektuje zadanou požadované tvarování křižovatky ulic Mostní a Březnická, přičemž dodržení rastru objektů je pochopitelné, ale z hlediska dopravního posuzování odborníky je změna málo pravděpodobná. Ti také vyjádřili názor, že vzhledem k vytíženosti ul. Březnické nejsou další dopravní napojení žádoucí. Dle poroty není severní část území pojednána dostatečně městotvorně a pochybnosti vyvolává i jeho funkční řešení. Akceptovatelný je zásah návrhu do Univerzitního parku, ale právě tato část území je velmi exponovaná a zaslouží si kvalitní parter s vyšším stupněm zahuštění.