1. Příprava projektu
V počáteční fázi se tříbí a upřesňují základní představy a očekávání o budoucím návrhu stavby. Obecně,
nejen v projekci, platí, že dobré zadání bývá polovina úspěchu. Architekt by měl klientovi pomoci ujasnit
si záměr a účel realizace interiéru. Měl by dohlédnout možné souvislosti chystaného záměru a předběžně
ověřit jeho vhodnost. Méně zkušeným stavebníkům by měl architekt pomoci předběžně vyhodnotit
ekonomiku záměru a realizace interiéru. Výsledkem přípravy projektu by měl být podrobný stavební
program – investiční záměr včetně stanovení standardů realizace. Je užitečné předem stanovit standard
cílové rekonstrukce a úroveň technického řešení a technologické vybavenosti. V této fázi je též vhodné
předběžně určit nutnost potřebných průzkumů a rozborů, případně dalších ověřovacích specializovaných
studií nebo expertiz. Zejména u větších a složitějších realizací je vhodné smluvně oddělit zadání projektu
od dalších fází, protože teprve při definici zadání se jednoznačně určí náročnost dalších projekčních
prací, na jejichž podkladě lze lépe stanovit smluvní podmínky mezi architektem a klientem. Výsledkem
přípravy zakázky je odborná analýza všech dostupných informací a jednoznačné definování předmětu
plnění, časového harmonogramu, ceny a dalších podmínek pro uzavření smlouvy, včetně specifikace
rozdělení zajištění jednotlivých činností mezi klienta – stavebníka, osobu vykonávající obstaravatelskou
inženýrskou činnost a osobu architekta/projektanta.
Služby architekta
Smluvní plnění fáze 1. příprava projektu INTERIÉRU zpravidla obsahuje činnostI:
a) standardní
- zhodnocení vstupních údajů
- soupis identifikačních údajů
- posouzení záměru klienta, doporučení pro stavební program a zadání projektu (investiční záměr)
- předběžná analýza zadání, prohlídka objektu (prohlídka stávajících prostor řešeného interiéru, zjištění regulačních podmínek, stavu technických rozvodů a instalací, možnost napojení)
- zhodnocení ekonomických parametrů zadání
- specifikace potřebných projekčních podkladů
- specifikace předpokládaných projektových prací (určení fází služeb, harmonogramu, profesní zastoupení)
b) nadstandardní
- spolupráce na sestavení zadání interiéru (stavební program, způsob využití, velikosti, kapacity, provozní funkce a vazby)
- spolupráce na libretu, scénáři v případě výstavy
- finanční a ekonomická analýza (stavby a jejího následného provozu)
- zajištění potřebných podkladů a průzkumů (viz. str. 4)
- sestavení harmonogramu realizace
c) obstarávací
- zjištění a projednání kapacitních možností a nároků při napojení na technické sítě (energie, voda, kanalizace, apod.)
- předjednání záměru u stavebního úřadu a zásadních DOSS[1]
Součinnost klienta
Ke zdárnému výkonu služby je nutná součinnost klienta zejména v těchto oblastech:
- předání dostupných podkladů, vyjasnění a upřesnění záměru
- zajištění přístupu do objektu (resp. do řešených prostor)
- předání plné moci ke zjišťování potřebných údajů a zastupování investora
- součinnost při zajištění průzkumů a podkladů
- stanovení předpokládaných investičních nákladů
- účast na koordinačních poradách při přípravě projektu
[1] zejména památková péče