Přeskočit na obsah

ČKA zaslala poslankyním a poslancům vyjádření týkající se projednávání návrhu zákona o užívání bytů k poskytování ubytovacích služeb

ČKA zaslala do Poslanecké sněmovny PČR vyjádření k projednávanému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony.

20. 5. 2025

Vážené poslankyně, vážení poslanci,

obracím se na Vás jako předseda České komory architektů ve věci návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony, a to na základě působnosti České komory architektů, která podle § 23 zákona č. 360/1992 Sb. pečuje o stavební kulturu, kulturu utváření prostředí a ochranu veřejných zájmů v oblasti výstavby, architektury a územního plánování.

Na úvod mi dovolte konstatovat, že právní řád ČR prostřednictvím stavebního zákona určuje stavebně-technické požadavky na stavby a stanovuje, k jakému účelu mohou být užívány, aby byly funkční a bezpečné. Stavbu lze obecně užívat výhradně k účelu, k němuž je určena, tzn. k účelu, k němuž byla schválena v rámci příslušných správních procesů.

Stavební zákon prostřednictvím územního plánování dává obcím možnost na svém území určit, jakým způsobem se bude rozvíjet jejich vystavěné prostředí a jaký typ staveb bude možné umístit na kterých plochách obce. V centrální části Prahy tak například platný územní plán stanoví minimální podíly bydlení v rámci jednotlivých funkčních ploch.

Stavební zákon rozlišuje stavby pro bydlení, určené k trvalému bydlení (tedy uspokojování bytových potřeb), a stavby sloužící k ubytování, ať dlouhodobému, tak krátkodobému.

V návaznosti na uvedené má ČKA k projednávané novele tři zásadní připomínky:

1/ Připravovaná novela umožňuje ubytovatelům zapsat do zaváděného registru ubytovacích jednotek „eTurista“ i stavbu charakterizovanou jako „celý byt“. Taková možnost se jeví být v rozporu s právními předpisy. Může to vést k tomu, že v registru zapsané stavby nebudou z pohledu veřejného práva legální.

2/ Jelikož se projednávaná novela dotýká staveb, bylo by dále žádoucí, aby mezi subjekty, které mají dle § 9n přístup k údajům v registru „eTurista“, byly explicitně vyjmenovány také stavební úřady.

3/ V návrhu novely předloženém Ministerstvem pro místní rozvoj navrhovaný regulatorní nástroj [1], jenž by měl dát obcím možnost prostřednictvím nařízení obce omezovat (resp. umožňovat) užívání „bytů v bytových domech“ k poskytování ubytovacích služeb, je dle názoru ČKA v rozporu se zákonem. Není žádoucí a možné, aby obce tímto způsobem mohly obcházet bez řádného správního řízení povinnosti stanovené jinými veřejnoprávními předpisy.

ČKA se ztotožňuje s kritikou projednávané novely, kterou Výboru pro veřejnou zprávu a regionální rozvoj adresoval dne 28. února 2025 veřejný ochránce práv.

Závěr: Bydlení je jednou z nejdůležitějších potřeb, kterou se prostřednictvím zákonů ČR snažíme chránit, a to i pomocí stavebního práva stanovením požadavků na jednotlivé stavby i celý povolovací proces. Domníváme se, že by bylo nešťastné a rizikové přijmout novelu zákona č. 159/1999 Sb. v předložené podobě.

S úctou

Ing. arch. Jan Kasl
předseda České komory architektů

 

[1] Viz § 9o "(1) Obec může vydat nařízení obce, ve kterém na území celé obce nebo v jednotlivých ucelených zastavěných oblastech obce stanoví pro poskytování ubytování v bytě v bytovém domě  a) období v roce, ve kterém nemůže být ubytování poskytováno, b) nejvyšší možný počet dní v roce, po které může být poskytováno ubytování, nebo c) nejvyšší možný počet osob, které mohou být ubytovány v bytě vzhledem k velikosti jeho obytné plochy."