Přeskočit na obsah

STANOVENÍ VÝŠE CEN A ODMĚN V SOUTĚŽÍCH - ZMĚNA SOUTĚŽNÍHO ŘÁDU

Valná hromada ČKA konaná dne 13. dubna 2019 v Brně přijala návrh na změnu Soutěžního řádu v oblasti cen a odměn předložený Představenstvem a Pracovní skupinou Soutěže. Tento návrh byl připraven v reakci na některé zkušenosti ze soutěží v roce 2018. Úprava se týká projektových soutěží na stavby a nová „konstrukce“ výpočtu částky na ceny a odměny zohledňuje složitost stavby.

20. 5. 2019

Valná hromada ČKA konaná dne 13. dubna 2019 v Brně přijala návrh na změnu Soutěžního řádu v oblasti cen a odměn předložený Představenstvem a Pracovní skupinou Soutěže. Tento návrh byl připraven v reakci na některé zkušenosti ze soutěží v roce 2018. Úprava se týká projektových soutěží na stavby a nová „konstrukce“ výpočtu částky na ceny a odměny zohledňuje složitost stavby.

Princip, že výše celkové sumy na ceny a odměny u projektových soutěží na stavby by měla odpovídat rámcově výši honoráře za studii stavby, je stále dodržen. Nadále je také celková výše cen a odměn odvozena od předpokládané výše investice, tedy nákladů na stavbu.

Co je tedy předmětem změny. Dosavadní úprava (§ 12 odst. 1 písm. b) stanovovala celkovou částku na ceny a odměny u projektových soutěží architektonických a krajinářských nebo jejich kombinací, jejichž účelem je výběr zhotovitele projektové dokumentace, jako podíl z předpokládaných investičních nákladů stavby (dále jen „investice“) stanovených odborným odhadem ve výši:

2 % u investice do 1 milionu Kč,

1,5 % u investice 10 milionů Kč,

1 % u nákladů 100 milionů Kč,

0,5 % u nákladů 1 miliardy Kč.

Ukázalo se, že tato úprava nevyhovuje některým případům investičně nákladných staveb, jejichž náročnost je však nižší. Konkrétním příkladem z roku 2018 byla soutěž na parkovací domy pro Letiště Václava Havla v Praze.

Pracovní skupina soutěže připravila tedy členění odpovídající náročnosti staveb z hlediska projektování i provádění. Vycházela při tom z kategorií náročnosti uváděných v tzv. Kalkulačkách, které se jsou oblíbeným a osvědčeným nástrojem pro ověřování finanční náročnosti staveb a zejména pro stanovení odpovídajících honorářů architektů:

Minimální výše částky na ceny a odměny v soutěži bude tedy vypočítána dle následující tabulky:

předpoklá-dané investiční. náklady v mil. Kč

kategorie náročnosti

 I.               II.              III.            IV.               V.

procento pro výpočet výše cen a odměn

1

1,54

1,67

1,80

2,00

2,13

2,25

10

1,05

1,17

1,30

1,50

1,63

1,75

100

0,55

0,67

0,80

1,00

1,13

1,25

1000

0,05

0,17

0,30

0,50

0,63

0,75

Pro mezilehlé hodnoty investičních nákladů platí, že výpočet výše částky na ceny a odměny bude určena interpolací.

Vzhledem k tomu, že popis kategorií náročnosti nebyl zatím nikde kodifikován a je pouze součástí zmíněných Kalkulaček, je součástí úpravy i tento popis pro pozemní a též pro krajinářské stavby.

Kategorie I.

Pozemní stavby - objekty a zařízení pro údržbu zemědělských pozemků bez napojení na technickou infrastrukturu, oddechové haly a herny, kryté promenády a shromažďovací haly, přístavky, spojovací chodby, jednoduché tribuny, přístřešky, jedno podlažní zemědělské, průmyslové a skladové haly bez jeřábových drah, typizovaných stavebně-konstrukčních systémů bez nároků na zateplení.

Krajinářské stavby – okolí průmyslových, zemědělských staveb, rekultivace těžebních, skládkových a jinak devastovaných ploch, cyklistické a turistické trasy včetně vybavení, krajinářské úpravy.

Kategorie II.

Pozemní stavby - jednopodlažní administrativní a obytné budovy, garáže, skleníky a objekty s jednoduchým standardem technického vybavení a minimálními nároky na profese, jednopodlažní dílny bez jeřábových drah, jednopodlažní zemědělské, vodohospodářské, průmyslové a skladové haly z typizovaných stavebně-konstrukčních systémů, loděnice, vrátnice, šatny, ošetřovny, hudební pavilóny, více funkční zemědělské skladovací haly, venkovní bazény se standardním technickým vybavením, veřejná prostranství v nově zastavovaných územích bez nároků na řešení dopravní a technické infrastruktury.

Krajinářské stavby – okolí sportovních a rekreačních areálů, naučné stezky, části příměstských rekreačních zón, příměstské rekreační lesy a parky, lokální biocentra a lokální biokoridory.

Kategorie III.

Pozemní stavby - objekty a zařízení administrativní, ubytovny, penziony, objekty pro bydlení a bytové domy se standardním vybavením a průměrnými nároky, mateřské školy, jesle, základní školy, zdravotní střediska, polikliniky a léčebny dlouhodobě nemocných, jednopodlažní nákupní centra, obchodní pasáže, veletržní a výstavní pavilóny, požární stanice, jednoduchá kulturní zařízení a kina, tělocvičny a sportovní zařízení, patrové garáže, výrobní budovy lehkého průmyslu, tiskárny, chladírny, zemědělské stavby pro chov a ustájení zvířat, veřejná prostranství sídel i v nově zastavovaných územích s průměrnými nároky na řešení dopravní a technické infrastruktury.

Krajinářské stavby – veřejná prostranství sídel, areály obytných souborů a vnitrobloky se standardním vybavením, prostranství občanského vybavení, areály mateřských a základních škol, hřiště pro děti a mládež.

Kategorie IV.

Pozemní stavby - vícepodlažní objekty a zařízení administrativy, objekty pro bydlení s nadprůměrnými požadavky, s méně obvyklými konstrukcemi a s dalšími doplňkovými funkcemi, střední a vysoké školy se speciálními učebnami, laboratořemi a přednáškovými sály, polikliniky, nemocnice, odborné léčebny rehabilitační, lázeňská a rekreační zařízení s velkou kapacitou a nadprůměrnými nároky, multifunkční obchodní a nákupní centra, hotely a jiná velkokapacitní ubytovací zařízení s nadprůměrnými nároky, správní budovy (banky spořitelny a podobně), kaple, stadióny a sportovní areály, zábavní a naučná centra, wellness centra, aquaparky, kryté bazény s vodními atrakcemi, kulturní víceúčelová zařízení, obřadní síně a krematoria, oborová muzea a galerie, knihovny, archivy, budovy pro vývoj a výzkum se speciálním vybavením, průmyslové a inženýrské budovy a stavby s náročnými konstrukcemi a speciálním vnitřním vybavením nebo technologií, zemědělské budovy se zvláštní technologií a vybavením, speciální vojenské objekty a podobně, veřejná prostranství sídel s vysokými požadavky na řešení dopravní a technické infrastruktury nebo v obtížné urbanistické situaci.

Krajinářské stavby - areály obytných souborů a vnitrobloky s nadprůměrnými vybavením a požadavky, botanické a zoologické zahrady, hřbitovy, ulice a náměstí, pěší zóny a parky celoměstského významu, lázeňské areály, vegetace na konstrukcích, střešní zahrady.

Kategorie V.

Pozemní stavby - objekty a zařízení obytné pro individuální bydlení s nejvyšším standardem, nemocniční areály a nemocniční budovy s nejvyššími nároky a speciálním vnitřním vybavením, univerzitní kliniky významné a speciální správní budovy (soudy parlamenty radnice a podobně), kostely, víceoborová muzea, koncertní haly a divadla, speciální knihovny a archivy výzkumná vědecká a naučná centra, ústavy se speciálními laboratořemi, rozhlasová, televizní a divadelní studia, letiště a dopravní terminály, speciální objekty těžkého průmyslu a energetiky (ocelárny, koksovny, jaderné elektrárny a podobně), veřejná prostranství sídel s náročným městským komunikačním systémem a složitou technickou infrastrukturou s velmi vysokými dopravně technickými nároky ve velmi složité dopravní a urbanistické situaci.

Krajinářské stavby - obnova historických zahrad a parků (objektů), zahradnické výstavy, soukromé zahrady obytného charakteru s nejvyšším standardem.

Uvedená úprava dle názoru Představenstva a Pracovní skupiny soutěže přispěje ke zvýšení zájmu o soutěže, neboť finanční náročnost soutěží více přibližuje náročnosti staveb. Její nevýhodou je složitější výpočet potřebné částky na ceny a odměny. Zde zadavatelé mohou využít konzultací poskytovaných ČKA. Cílem Pracovní skupiny soutěže je vytvořit specifickou kalkulačku pro výpočet částky na ceny a odměny.

V souvislosti s popsanou úpravou Soutěžního řádu ČKA si dovolíme apelovat na členy ČKA, kteří jsou organizátory a porotci soutěží. Výpočet částky na ceny a odměny a stejně tak stanovení honoráře architekta na projektové služby nemůže být odpovídající, pokud nejsou (ať již z neznalosti nebo i záměrně) dobře odhadnuty investiční náklady stavby. Je tedy nutné při projednávání soutěžních podmínek a podkladů ověřit se zadavatelem reálnost uváděného odhadu investice.