Přeskočit na obsah

Územní studie Dívčí hrady v Praze 5

Ing. arch. Pavel Hnilička

Územní studie Dívčí hrady v Praze 5

Stav

Projekt

Město

Praha 5

Kraj

Hlavní město Praha

Projekt

2011 - 2011

Realizace

2011 - 2011

Autoři

Jana Kohlová Magdaléna Myšková Kaščáková Pavel Hnilička Architekti, s.r.o. Projekce dopravní Filip, s.r.o.

Dívčí hrady mají v obrazu města Prahy významné místo. Svojí rozlohou a nádhernou polohou nad Vltavou se přímo samy vybízejí stát se důležitým městským parkem, jenž snese srovnání s parky jako je Ladronka, Stromovka, obora Hvězda nebo Petřín. Hranice města a přírody – Městský park na vrcholu kopce nad řekou tvoří základní téma návrhu. Svým využitím a náplní se odlišuje od „divočiny“ Prokopského údolí a „pustiny“ resp. stepi u skal nad Vltavou. Aby ohraničení parku bylo logické a respektované, tj. v dlouhodobém výhledu nepřekročitelné, je nutné mu propůjčit nějaký význam. Bez něj může být postupem času posouváno a ztrácet tak svojí konturu. Proto má navržený park v sobě obsažený výrazný zapamatovatelný tvar elipsy jako okružní cesty – jež je samostatným vymezeným prvkem v prostoru – je tématem dnešní doby rychlého pohybu a potřeb soudobých měšťanů po aktivním sportovním odpočinku. Elipsa tak tvoří hranici města a přírody a stává se promenádou ve stylu nábřeží. Mořem či řekou je v tomto případě park poskytující nádherné výhledy. Park – Hlavní snahou autorů návrhu bylo podchytit velkorysost prostoru a nabídnout v něm návštěvníkům to, co jinde v Praze není. Výjimečnost lokality spočívá nejen v její poloze a rozloze, ale také v absenci obdobného typu parku v širokém okolí. Hlavním motivem návrhu parku je elipsa tvořená z jednotlivých komunikací pro různé sporty a rekreaci. Celkem elipsu tvoří čtyři komunikace určené pro běh, brusle, cyklistiku a pěší. Tyto komunikace jsou spojeny v jeden svazek podél zástavby, kde vytváří pod mohutným stromořadím promenádu na hranici zástavby. V krajinářské části okruhy nejsou tak pevným prvkem a každá trasa má svou vlastní identitu. Při návratu k zástavbě se opět spojují v jeden pevný celek. Tato elipsa tak ukazuje hlavní princip navrženého řešení. Intenzita úprav a zátěžových aktivit směrem od zástavby k Prokopskému údolí klesá a naopak k zástavbě jsou přimknuty všechny intenzivní sportovně rekreační aktivity. Struktura města – Protažená linka tramvaje se stává páteří dvou nových městských čtvrtí. Městotvorný dopravní prostředek přirozeně a s elegancí obslouží celou lokalitu včetně parku. Městská struktura se dělí na dvě čtvrtě. Horní čtvrť u Starých Butovic se skládá z kompaktnějších tvarů a umožňuje usídlit široké spektrum využití od bydlení, škol, administrativních nebo výzkumných celků až po kulturní instituce. Spodní čtvrť na svazích nad Radlicemi je svou polohou předurčena spíše pro bydlení v rozvolněné zástavbě.

Další projekty v portfoliu

Zobrazit vše >
Momentálně probíhá aktualizace webu. Omlouváme se za způsobené komplikace.