Přeskočit na obsah

Newsletter 5/24

Vážené architektky, vážení architekti, milí čtenáři newsletteru,

poslední měsíce jsou pro nás všechny dosti hektické. Snažíme se zjišťovat pro Vás ty nejaktuálnější informace týkající se digitalizace stavebního řízení, používání profesních datových schránek i dalších novinek souvisejících s výkonem Vaší profese. V ideálním světě by Vám rozvoj techniky měl usnadňovat Vaši kreativní práci. Zatím to tak bohužel nevypadá.

Shodou různých okolností se v letošním roce potýkáme s několika zásadními změnami najednou. Všem Vám byly zřízeny profesní datové schránky, postupně se budeme učit je používat a určitě zjistíme, že nám to do budoucna komunikaci usnadní. Přístupové údaje k datové schránce Vám už dávno měly být doručeny a to buď na adresu Vašeho trvalého bydliště, nebo do Vaší osobní datové schránky, pokud ji máte zřízenou (datová schránka pro fyzické osoby). Jestli se tak z nějakého důvodu nestalo, můžete je získat na jakékoli pobočce Czech POINTu.

Základním nástrojem pro digitální komunikaci se stavebními úřady, dotčenými orgány atd. však nebude od 1. července jen datová schránka, ale především Portál stavebníka, resp. rozhraní, do kterého budete vstupovat prostřednictvím identity občana a na kterém se budou soustředit veškeré informace ke stavebnímu řízení. To, zda bude vše fungovat tak, jak ministerstvo plánuje, se dozvíme až v červenci, žádné testovací období skutečně nebude. Vy, kteří jste se zúčastnili pátečního semináře k digitalizaci a projektování v BIM, jste už měli možnost slyšet více informací od ředitele Odboru digitalizace a informačních systémů MMR Petra Klána. Pan ředitel se dále také zúčastní našeho úterního semináře, bude připraven odpovědět na Vaše dotazy a Portál stavebníka představí.

Na zmíněném úterním semináři Vám také vysvětlíme krok za krokem, jak získat elektronické autorizační razítko a s ním související časová razítka. V pondělí 3. června od 10 hodin bude ještě navazovat seminář, kterého se zúčastní odborník z certifikační autority Post Signum a zodpoví Vám i případné technické dotazy. Více informací zde.

Připomínám, že před zřízením elektronického autorizačního razítka je ideální rozdělit autorizaci A1 na A1 a A2. Pokud jste o toto rozdělení doposud nepožádali, spojte se, prosím, s paní Milenou Ondrákovou. Více informací k dělení autorizací najdete zde.

Dále v newsletteru se dozvíte i o dalších seminářích, které se přechodu na nový stavební zákon týkají, postupně budou přibývat. Zaregistrujete-li se k odběru aktualit z webu ČKA, určitě Vám žádná důležitá informace neuteče. Jak vše nastavit, naleznete v newsletteru níže.

V minulém týdnu se v Kanceláři ČKA uskutečnila, mimo semináře BIM DAY, který shrnuje níže předseda pracovní skupiny pro digitalizaci Aleš Marek, také další diskuse z cyklu OTTA, tentokrát na téma New European Bauhaus. Tato koncepce má propojit svět architektury, designu a umění se světem vědy, vzdělávání a inovací, vést k systematické změně v chápání životního stylu tak, aby byly zohledněny environmentální dopady a kulturní i sociální hlediska. Více o tomto tématu se dozvíte dále v newsletteru od Pavla Martinka, předsedy pracovní skupiny pro zahraničí.

Záznamy nejen z těchto, ale i dalších seminářů máte k dispozici po svém přihlášení na webu ČKA.

Blíží se červen a to je už tradičně měsíc, ve kterém představujeme nominované stavby do České ceny za architekturu. Ani letos tomu nebude jinak. Porota v těchto dnech na užším výběru usilovně pracuje a nemá to vůbec lehké. Do ČCA se přihlásil druhý nejvyšší počet staveb. Celkem jich je 307.

Jsme rádi nejen za to, ale také za stálou podporu našich partnerů, kteří nám umožňují propagovat kvalitní práci Vás všech. Přihlášky do České ceny za architekturu jsou a budou zdarma právě proto, aby svá díla mohly přihlásit i začínající nebo malé ateliéry. V loňském roce se nám, právě díky finanční podpoře partnerů ČCA, podařilo uspořádat více než 40 výstav a každá nominovaná stavba měla před galavečerem svůj medailonek v hlavním vysílacím čase na ČTArt po Událostech v kultuře. Vždyť hlavním cílem naší soutěžní přehlídky je seznamovat veřejnost se skvělou architekturou. A v tomto duchu se ponese i letošní nominační večer. Uspořádáme odpoledne pro širokou veřejnost, na kterém představíme architekturu z mnoha různých úhlů pohledu. Speciální pozornost bude věnována dětem. Více se dozvíte dále v newsletteru, a pokud byste nám chtěli v organizaci jakkoli pomoci, ozvěte se, budeme rádi, stejně tak jako za další Vaše názory a podněty nejen v souvislosti s Českou cenou za architekturu.

Přeji Vám hezké jarní dny a těším se na setkávání s Vámi,

Dagmar Mošnerová

ředitelka Kanceláře ČKA