Předmětem soutěže byla rekonstrukce stávající budovy Čechovy školy v Trojské ulici 211/110, její dostavba (pozemek 314/1) a případný návrh novostavby na pozemku 294/1.
Jednofázová otevřená projektová architektonická soutěž.
Vyhlašovatel
MČ Praha 7 - Troja
Trojská 230/96, 171 00 Praha 7 - Troja
Zplnomocněný zástupce zadavatele: Ing. Tomáš Bryknar – starosta MČ 7 - Troja
Organizátor
MOBA studio s.r.o.
Sekretář soutěže
Ing. arch. Igor Kovačević PhD.
MOBA studio, U Půjčovny 4, 110 00 Praha 1
Tel.: +420 222 222 521
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Kateřina Tůmová (zástupkyně ředitele ZŠ Trojská)
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Tomáš Drdácký (zástupce starosty)
Náhradníci poroty - nezávislí
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání odborníků.
Částka 275 000,-
Andrea Ravagnani – Ravagnani Vecchi Archtlects
Andrea Ravagnani, Elena Maria Rossi, Chiara Nastasi
Hodnocení poroty
Návrh citlivým způsobem rozvíjí stávající stavební strukturu místa. Rozšíření odpovídá charakteru rezidenční čtvrti, městských vil v zahradách. Základní prostorové schéma nabízí jasnou orientaci v domě a umožňuje variabilitu funkcí dle potřeb základní školy nebo gymnázia.
Řešení fasád vyzařuje skromnou kultivovanost a dobře odráží atmosféru vzdělávací instituce. Stavbu je možné částečně provádět za provozu školy. Přístavba je uměřená možnostem městské části Troja.
Porota doporučuje v dalším práci na návrhu dopracovat vnitřní dvůr školy a zaměřit se na jeho větší přehlednost. Lépe zapojit nové schodiště a cestu školáků do základní školy v přístavbě, alternativně také do scénáře společných prostor.
Návrh společenského domu přináší do místa silný názor instituce jako lehkého přízemního pavilonu, který využívá potenciál zahrady. Dispoziční schéma je základní a přehledné. Porota doporučuje dopracovat vztah společenského domu k vyvýšené ulici Trojská s důrazem na veřejný prostor ulice a předprostorů domu.
Návrh nejvyšší měrou naplnil očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Investor s architektem mohou s programem dále velmi dobře pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.
Částka 200 000,-
mh architects
Ing. arch. Akad.arch. Petr Průša
Petr Průša, Michaela Horáková, Sasha Derkach, Dmytro Matviishyn
Hodnocení poroty
Návrh porotu zaujal hlavně jednoduchostí a samozřejmostí, se kterou přistupuje k zadání soutěže. Usazuje hmotu přístavby na západ stávající budovy a rozšiřuje školu o nové křídlo, které přirozeně dotváří prostor školního dvoru. Rozšíření poskytuje nový hlavní vchod základní školy z ulice Trojská, čímž škola získává adekvátní vstup. Nový objem školy má přiměřené dimenze a vytváří robustní dispozici, která dokáže flexibilně reagovat na vývoj potřeb školy. Směrem na sever je umístěna komunikace, která se velkoryse otevírá k prostoru za školou. Návrh dále přesvědčuje skrze řadu citlivých intervencí v interiéru stávající budovy.
Nový objekt na pozemku 294/1 je členěn jako konglomerát objemů či „boxů“, čímž reaguje na měřítko vilové čtvrti. Program je v této prostorové struktuře logicky poskládán a doplněn novými funkcemi, které dodatečně budovu aktivují.
Přepracovaní by vyžadovala zejména západní fasáda přístavby, která není vyhovující pro učebny a také je nejasný její konstrukční princip. Citace diplomatické čtvrti u fasády nové budovy se zdá, s ohledem na jinou funkci, příliš doslovná, možná zbytečná. Porota do budoucna doporučuje projekt prezentovat pomocí čitelnějších plánů. Návrh vysokou měrou naplňuje očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Porota předpokládá, že investor s architektem mohou s programem dále dobře pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.
Částka 100 000,-
MAS Architects
Milda Naujalyte, Arminas Sadzevicius
Hodnocení poroty
Návrh předkládá komplexní názor a přesvědčivé zpracování úkolu. To porota velmi oceňuje. Zároveň si je vědoma úskalí, která jsou s prezentovaným přístupem spojena.
Z hlediska urbanismu jsou nové objemy příliš rozlehlé, zejména s ohledem na odstupy od hranic pozemků v případě přístavby školy, i od okolní zástavby. Těsná blízkost budovy u ulice Nad Kazankou ze západní strany je problematická. V případě dopracování je dle názoru poroty nutno tuto poznámku do návrhu zapracovat. Práce s terénem je přirozená v případě novostavby kulturního centra. Nicméně u přístavby školy je otázkou, zda je umělé vytvoření roviny pod domem, návazně pak svahu od nového objektu k ulici Trojská, adekvátní a zda by nebylo možné tento prostor využít efektivněji.
Fasády s ohledem na prezentovaný detail působí přesvědčivě. V případě školy bude nutné jejich dopracování s ohledem na program budovy. Komunikační krček elegantně obaluje problematickou dvorní fasádu stávajícího objektu, což je v koncepční rovině velmi přínosné, v konkrétní podobě bude nutné prokázat bezproblémovost tohoto prvku. Vstup do základní školy se zdá být na první pohled přesvědčivý. Jeho odsunutí do ulice Nad Kazankou však komplikuje přesun menších dětí do jídelny.
Přestože návrh vykazuje provozní i objemové nepřesnosti, vnímá porota výraznou schopnost autorů hovořit kultivovaným architektonickým jazykem, což potvrzuje mj. rozsah a úroveň odevzdané práce. Návrh značnou mírou naplňuje očekávání poroty vzhledem k požadavkům zadání a hodnotícím kritériím. Porota předpokládá, že investor s architektem mohou s programem dále pracovat, aniž by narušili základní architektonický princip návrhu.
Odměna
Částka 50 000,-
MCA atelier
Ing. arch. Miroslav Cikán,
Ing. arch. Pavla Melková
Ing. arch. Jiří Opl
Spolupráce: Radek Novotný
Hodnocení poroty
Porota návrhu udělila mimořádnou odměnu, protože v něm oceňuje odvážné a velkorysé umístění veškerého školního provozu na stávající pozemek a nástin řešení v širších urbanistických souvislostech. Koncepční uvažování nad přístavbou, novostavbou a jejich okolí jako o jednom kulturním, společenském a vzdělávacím celku porota vnímá jako velice přínosný podnět pro další rozvoj celého území.
Velkorysý autorský přístup nicméně přesahuje finanční možnosti městské části. Zbourání tělocvičny, která stojí cca 20 let, znamená značný vícenáklad a ohrožuje celý záměr z hlediska realizovatelnosti, ekologie i projednání s veřejností. Nevýhodou je rovněž přerušení provozu školy po dobu výstavby.