Mezinárodní jednokolová veřejná projektová architektonická soutěž.
Předmětem soutěže bylo zhotovení návrhu nové základní školy, která bude umístěna v rozvíjející se části obce Chýně (Středočeský kraj, okres Praha-Západ, k.ú. Chýně). Základní škola by měla kromě vzdělávání dětí sloužit i jako společenské a kulturní centrum místa a zajistit prostor pro setkávání oficiálních i neoficiálních komunitních skupin.
Vyhlašovatel
Obec Chýně
Hlavní 200
253 01 Hostivice
Sekretář soutěže
Ing. arch. Igor Kovačević, Ph.D.
U Půjčovny 4, 110 00 Praha 1
Tel.: 222 222 521, 603 810 083
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Petra Vacková – místostarostka obce Chýně
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 300 000,-
Atelier CMJN/ François Lepeytre, Gaël Brulé, Hector Hernandez (Paříž / Francie)
Hodnocení poroty
Tento projekt přesvědčil porotu v rámci všech
soutěžních kritérií: celkovým urbanistickým řešením,
architektonickou kvalitou, jasným a chytrým fungováním
a programem, stejně jako ekonomickým využitím
prostoru a promyšlenou architektonickou koncepcí
s ohledem na ekologické aspekty.
Areál budov je dobře napojen na logickou přístupovou
cestu z centra obce skrze lineární park Višňovka,
který v návrhu ústí do náměstí. Toto náměstí, plaza, je
veřejným prostorem, otevřené a přístupné jádro nové
výstavby, které slouží jak dobře naprogramovanému
komunitnímu centru, tak jako vstupní předprostor
inovativní škole.
Společenské prostory, jako jsou aula, jídelna nebo
sportovní zařízení, jsou umístěny při severní a jižní
straně nového náměstí, škola na jeho východní straně
spolu s knihovnou; škola má dva vstupy, zvlášť pro první
a druhý stupeň. Komunitní funkce spolu se vzdělávací
zde mohou fungovat dobře v synergii i nezávisle.
Tento návrh školy vyniká svým přístupem ke vztahu
interiéru a exteriéru: ihned po vstupu do školy má
návštěvník vizuální kontakt s vnitřním dvorem, který
může být využíván k výuce. Žáci druhého stupně jsou
pak vedeni směrem ke sportovištím na východě,
zatímco děti z prvního stupně mají intimnější, ale
prostornou zahradu na jižní straně. Všechny venkovní
prostory jsou zároveň propojeny.
Klastrová vnitřní organizace školního provozu umožňuje
aplikovat různé vzdělávací postupy a zároveň poskytuje
dobrou orientaci v prostoru.
Obecně měřítko návrhu, jeho citlivost k potřebám obce,
stejně jako umístění možného budoucího bazénu může
velice pozitivně ovlivnit společný i společenský život
žáků i ostatních obyvatel Chýně.
Doporučení poroty:
Projekt je možné zvětšit, jelikož momentálně využívá
méně prostoru než většina ostatních návrhů. Takto se dá
snadno dosáhnout požadovaných: větších společných
prostor v jednotlivých klastrech a větší jídelny
a kuchyně. Společný prostor na prvním stupni by se
měl zvětšit s ohledem na doplnění šaten a chybějících
sociálních zařízení pro žáky.
Závislá i nezávislá část poroty rovněž podporuje otevření
klastrů v druhém nadzemním podlaží na střechu tak, aby
mohla být využívaná jako terasa.
Mělo by se vytvořit chráněné/kryté spojení mezi školou
a jídelnou, stejně jako mezi školou a tělocvičnami
(v druhém případě bez nežádoucích zásahů do prostor
školní družiny).
Porota rovněž doporučuje přepracování fasád
tělocvičen tak, aby byly lépe propojeny s exteriérem
veřejného prostoru. Malá tělocvična by měla být
v podobném duchu propojena se zahradou prvního
stupně.
Porota velice podporuje společné pokračování se
zadavatelem v práci na programu náměstí, včetně
sportovních zařízení.
V dalším stupni navrhování je potřeba pečlivě přistoupit
k práci s terénem, stejně jako důkladněji prověřit
navržené parkování v synergii s celkovým dopravním
řešením širšího území.
Žádné z těchto navržených a doporučených
přepracování by nemělo ovlivnit celkovou kvalitu
návrhu.
Částka 150 000,-
Andrea Ambrovičová, Radoslav Kurucz, Jana Matlovičová, Juraj Mikulaj (Bratislava / Slovensko)
Hodnocení poroty
Návrh s přehlednou urbanistickou koncepcí navazující
na park Višňovka dobře využívá terénních rozdílů pro
vnitřní provoz školy. Hlavní provozy jsou organizovány
do pavilonů napojených na centrální foyer s aulou
a školní jídelnou. Foyer jako společenské srdce školy
je výraznou kvalitou návrhu a má předpoklady pro
úspěšný komunitní život. Totéž platí pro knihovnu, která
obohacuje vstupní prostor školy.
Jednotlivé pavilony definují poloveřejné venkovní
prostory, které mají potenciál dobře propojit školu
s exteriérem pro nejrůznější venkovní aktivity. Nejlépe
vyřešený je společenský amfiteátr navazující na jídelnu
a aulu. Venkovní atria na SZ a JV zůstávají pouze ve
schématu bez přesvědčivého zpracování.
Samotné pavilony učeben jsou navrženy jako chodbový
systém, který v případě druhého stupně skýtá málo
využitelných společných ploch pro navazování kontaktů
a trávení volného času o přestávkách. V některých
případech jsou tyto chodby nepřesvědčivě ukončeny.
Hlavní schodiště 2. stupně nepřesvědčivě navazuje na
vstup do školy.
Orientace učeben na JV a JZ je mírně nepříznivá
a bude vyžadovat venkovní stínění. Zóna vedení školy
a učitelů je promísena s provozem druhého stupně
a příliš izolována. Pozice přípravné třídy je umístěna až
hluboko v dispozici. Venkovní únikové schodiště z jižního
pavilonu doporučujeme integrovat do objemu školy,
čímž se zlepší možnost využití přilehlé zahrady.
Prezentované architektonické řešení je schematické, na
rozdíl od dobře strukturované provozní skladby a svým
výrazem neodpovídá v textu deklarované koncepci
dřevostavby.
Doprava v klidu, byť potřebná, obklopuje školu
a poněkud ji izoluje od okolí. Chybí možnost efektivní
dopravní obsluhy v ranních hodinách (např. K+R). Úzký
pás zeleně, který navazuje na Višňovku při vstupním
průčelí je příliš zdrobnělý vzhledem k pěším vazbám
a významu prostoru.
Částka 75 000,-
Martin Neruda, Jana Šťastná, Zuzana Boháčová (Praha / Česká republika)
Hodnocení poroty
Silný a jednoduchý koncept je dobře a čitelně
zpracovaný do kvalitního návrhu. Základ řešení spočívá
v přirozeném prodloužení promenády vedoucí až do
navrhovaného centra dění - náměstí vymezeného
racionální, nízkou hmotou domu. Návrh dobře pracuje
s terénem. Novotvar se vůči okolní zástavbě vymezuje
jasným tvarem, hmota však nedominuje okolí, postupně,
nenápadně ovládá přilehlé prostory. Návrh je stejnou
měrou školou jako komunitním centrem, obě funkce se
přirozeně prolínají.
Avšak tvrdé rozdělení na čistě venkovní nebo vnitřní
plochy bez přechodových zón nevytváří uživatelsky
příjemné prostředí. Problematická je schematičnost
řešení rozlehlé plochy náměstí bez rozdělení na menší,
spíše ovladatelné a využitelné části. Toto řešení dle
názoru poroty nežádoucím způsobem vrhá veškerou
odpovědnost za zvládnutí prostoru na samotné
obyvatele obce. Kolizní je provozní vazba jižního křídla
s učebnami prvního stupně přímo s veřejným náměstím
- chybí přechodová zóna vytvářející intimní prostor pro
výuku a možnost žáků volně užívat venkovní prostor.
Porota doporučuje přehodnotit tvrdost navrhovaného
prostoru; je toho názoru, že tyto nedostatky lze vyřešit
i při zachování jasného konceptu.
Zásadní nedostatek je v umístění bazénu pod hřištěm.
Nemožné je rozfázování výstavby bez kompromisů.
Konečné umístění hřiště na střeše bazénu je
diskutabilní, působí spíše uzavřeně, podvědomě
vylučuje veřejnost. Toto řešení přináší možné omezení
a komplikace a nesplňuje zcela zadání.
Rovněž chybí uspokojující dopravní řešení.
Architektura je střídmá se soudobým výrazem,
v určitých momentech až příliš strohá. Respektuje
místo, je přiměřená svým objemem. Skulpturální forma
nepříznivě ovlivňuje finanční náročnost řešení, návrh má
z oceněných nejméně příznivý poměr mezi podlahovou
plochou a plochou fasády.
Provozní vazby jsou dobře řešené, i když kromě kolize
v místě otevření jižního křídla (blok 1. stupně) do
náměstí jsou kmenové třídy 1. stupně svou dispozicí
a nepříznivým poměrem hloubka / šířka problematické.
Chodbová dispozice prvního patra je příliš utilitární
a postrádá kvality dispozice přízemí. Z hlediska akustiky
a provozního řešení je diskutabilní pozice velké
tělocvičny. Velká tělocvična je s ohledem na zadání
malá. Přípravné třídy jsou hůře dostupné, uživatelsky
pohodlnější by bylo jejich umístění na hranici s veřejným
prostorem.
Odměna
Částka 45 000,-
Tomáš Kozelský, Viktor Odstrčilík, Alexandra Georgescu, Victor Quiros, Tomáš Vižálek, Jaroslav Vokál, Miroslava Šešulková, Ondřej Mráz, Leo Odstrčilík (Brno / Česká republika)
Hodnocení poroty
Porota ocenila inovativní přístup autorů k prostorovému
a funkčnímu uspořádání školní budovy. Návrh pracuje
s prvkem „vnitřní školní krajiny“ jako volně plynoucím
prostorem pro setkávání, hry a alternativní formy
výuky. Zároveň je však věnována dostatečná pozornost
i klasickým učebnám jako základní typologické jednotce
školy. Jejich jednotné uspořádání podél severní fasády
zajišťuje konstatní a rovnoměrnou hladinu denního
osvětlení v průběhu celého dne. Porota si váží odvahy
autorů prověřit soutěžním návrhem alternativní
typologii školní budovy i za cenu extrémní prostorové
a z ní přímo vyplývající finanční náročnosti takovéto
budovy.
Odměna
Částka 30 000,-
SLLA / Michal Sulo, Miriam Lišková, Lucia Kostrubová (Bratislava / Slovensko)
Hodnocení poroty
Porotu oslovila strukturalita návrhu a jednoduchý
koncept pracující s měřítkem a hledající vhodný výraz
školy v obci. Zvolená forma pavilonové školy navíc
umožňuje důslednou aplikaci klastrového systému
uspořádání učeben, který porota považuje oproti
klasickému chodbovému systému obecně za vhodnější
pro moderní způsob výuky a rozvoj smyslu pro komunitu
u žáků.