Předmětem soutěže bylo zpracování krajinářsko-urbanistického návrhu na řešení prostoru s názvem „Zámecký park v Ostravě Porubě“.
Jednofázová užší projektová krajinářsko-urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Ostrava - městský obvod Poruba
Organizátor
Statutární město Ostrava, městský obvod Poruba
Sekretář soutěže
Ing. Martina Kostelníková
tel.: +420 702 291 160
e-mail: kostelnikova@mappaostrava.cz
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora města Ostravy
Petr Jedlička, radní městského obvodu Poruba
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. Vladimír Sitta
Ing. Magda Cigánková Fialová
Ing. arch. Jiří Žid
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Částka 400 000,-
Laboratórium architektúry krajiny spol. s.r.o.
Ing. Michal Marcinov
, Ing. arch. Matúš Antolík
, Ema Krakovská
, Simona Svitková
Hodnocení poroty
Návrh přikračuje k parku s nepochybnou pokorou, zachovává jeho prostorové kvality, aniž by se lísal
povrchními gesty. Návrh staví na stávajících hodnotách lokality a vyzdvihuje je. Do parku vstupuje systémem
pěších komunikací, jejichž hustota se zdá při povrchním pozorování příliš velká, ale je adekvátní vzhledem k
relativně komplikovaném terénu.
Porota pozitivně hodnotí práci s předpolím a okolím zámku, rovněž tak propojení se stávajícím rybníkem.
Porota dále pozitivně hodnotí řešení uličního profilu Nábřeží Svazu Protifašistických bojovníků, řešení
předpolí Porubského oblouku, řešení dvou sportovišť a okolí radnice.
Návrh vytváří prostorovou matrici, ke které lze přidávat další prvky, na příklad mobiliář a výtvarná díla, aniž
by došlo k narušení ducha místa.
Předložené dopravní řešení, ač pozitivně řeší jeden z fundamentálních problému parku, se zdá v krátkém
časovém horizontu těžko realizovatelné. Proměna ulice na korzo ale výrazně zlepšuje kvalitu celého parku.
Některá spojení parkových cest je nutno podrobit revizi, porota doporučuje eliminovat travnaté ostrůvky,
plochu mezi zdvojenou vozovkou. Okolo věže doporučuje lépe řešit přechod velkoryse řešeného předpolí
oblouku do parku.
Informace o krajinářských úpravách vegetace je potřeba dále doplnit a specifikovat.
Některé položky zpevněných ploch se zdají být podhodnoceny a stejně tak provozní náklady.
Z hlediska koncepce dopravy se jedná o jednoznačné řešení, které spočívá v žádoucím řešení zklidnění ul.
Nábřeží SPB. Uzavření průjezdu ul. Nad Porubkou však musí umožnit nikoliv okamžité, ale postupné
omezování provozu, a to až k úplnému uzavření pro veřejný provoz IAD. Podrobně bude nutno dořešit
(s ohledem na realizaci všech etap úprav parku a jeho okolí) v následující fázi dopracování architektonické
studie.
Pěší prostupnost, přístup do parku a bezbariérovost je rámcově řešena adekvátně okolí a v kontextu vnitřního
využití parku. K dopracování je propojení JZ nároží oblouku s parkem, zpřesnění cestní sítě parku s ohledem
na reliéf terénu a případné napojení do parku od kostela a fary. Přechody na zvýšených prazích jsou hodnoceny
pozitivně, nutno dořešit v kontextu autobusové dopravy v ul. Nábřeží SPB. Hodnotné je řešení propojení ul.
SPB kolem zámku směrem k rybníku.
Prostor Oblouku je nejslabší částí návrhu dopravního řešení, ponechání současného stavu není adekvátní
revitalizovanému prostoru, navrhovaná následná fáze formou kruhového objezdu (turbookružního řešení)
přináší spíše další řadu nejen dopravních, ale i urbanisticko-krajinných i architektonických úskalí. Zde je
největší prostor pro dopracování v rámci architektonické studie. Otázkou je dále ukončení, resp. návaznost
promenády na východním konci pod Obloukem.
Citlivost řešení statické dopravy je adekvátní prostoru vč. kapacit, pozitivem jsou menší v území rozprostřené
plochy pro parkování k různým funkcím. Pozitivní je absence parkování při jižní hraně Nábřeží SPB a lepší
kontakt s parkem a řešený provoz jízdních kol. Kolizní může být nové stromořadí v této linii s nově
přeloženým vedením horkovodu.
Návrh lze hodnotit jako hospodárný a ekonomicky udržitelný, a to především z hlediska celkové koncepce,
včetně zeleně. Návrh celkově cenově odpovídá požadavkům zadavatele, nicméně v jednotlivých položkách je
shledán nesoulad s cenami dle aktuální výše stanovené ÚRS. Jeví se, že návrh neobsahuje reálné provozní
náklady na následnou péči parku na 1 rok. Tyto náklady jsou výrazně podhodnocené.
Z hlediska zeleně park není zatěžován náročnými prvky, ale naopak představuje ekonomicky udržitelné řešení,
které zároveň neubírá nic na estetice a představuje soudobé řešení.
Částka 150 000,-
Šmídová Landscape Architects, s.r.o.
Ing. Štěpánka Šmídová
Hodnocení poroty
Z hlediska koncepce dopravy návrh splňuje očekávání zadavatele - maximální zklidnění ul. Nábřeží SPB,
zachování průjezdu ul. Nad Porubkou a její zklidnění. Pozitivní a inspirativní je řešení dopravy v prostoru
Oblouku, které porota hodnotí jako realistické a ze všech předložených návrhu nejvíce přínosné v kontextu
výhledové funkce celého území. Otázkou je nadále přiblížení k vnitřním fasádám Oblouku.
Pěší prostupnost a bezbariérovost je řešena dostatečně vyjma napojení na okolí kostela, fary a úřadu (nad a
pod prostorem sportovního parku) a absence chodníku podél ul. Nad Porubkou směr autobusová zastávka
Dělnická. Porota oceňuje jednoznačné propojení sídliště a rybníku, avšak způsob ztvárnění je zbytečně
ambiciózní na úkor zámku a jeho okolí. Přerušení této osy dvěma přejezdy motorovou dopravou jde proti této
jednoznačnosti funkce navrhované kolonády. Parkování přímo před vchodem do zámku též není adekvátní
významu prostoru. Ostatní statická doprava je řešena logicky a uspokojivě.
Porota pozitivně hodnotí koncept dopravního řešení Porubského oblouku a snahu propojit Nábřeží SPB s
prostorem parku a rybníku, stejně jako park s půlkruhovým náměstím.
Porota dále oceňuje přiměřenost řešení okolí rybníka.
Méně by bylo více. Takto by šlo obecně charakterizovat tento návrh. Autoři považují ducha místa jako něco,
co lze libovolně měnit. Park se stává záminkou k instalaci různých prostorových prvků, které předpokládají,
že většina obyvatel / návštěvníků dává přednost sedavému způsobu života. Návrh promenády je sice na první
pohled velkorysý, ale v detailu působí těžkopádně a park nevhodně rozděluje. Návrh opomíjí zapojení zámku
do parku. Návrh neřeší napojení od kostela směrem do parku, stejně jako napojení radnice na park. Řešení cest
nedostatečně využívá možností parku.
Navrhovaný projekt je rozpočtově nevyvážený. Zásadní část jedné etapy je směřována do jedné z položek, a
to na úkor řešení celého parku. Dílčí ceny v projektu jsou však reálné. Stejně tak náklady na údržbu. Zároveň
však je celková ekonomická udržitelnost diskutabilní z pohledu správce.