Předmětem soutěže byl návrh urbanistického řešení lokality „Na kaménkách“ – Brno, Černovice. Urbanistický návrh byl v rozsahu studie, která stanovila rozsah, formu a funkční využití daného území vč. návazností na okolní lokality. Návrh měl splňovat požadavky na současný městský prostor s převažující funkcí bydlení, doplněný o další funkce a plochy potřebné v kontextu lokality.
Předmětem návrhu mělo být především nalezení optimálního využití zadaného území s důrazem na udržitelnost rozvoje, tedy na maximální možnou energetickou efektivitu a soběstačnost, na adaptabilnost na změny klimatu a na sociální resilienci. Při tvorbě urbanistické koncepce bylo potřeba pracovat s osazením objektů do terénu, tvarováním budov z hlediska tepelných ztrát, orientací vůči světovým stranám, zohlednit výhled na Brno, současné i budoucí hlukové zatížení lokality, vše za účelem zajištění zdravého životního prostředí v území.
Užší jednofázová projektová urbanistická soutěž. (S možností podávání žádostí o účast).
Vyhlašovatel
Statutární město Brno
se sídlem Dominikánské náměstí 196/1, 601 67 Brno
zastoupeno Ing. Petrem Vokřálem, primátorem města
Sekretář soutěže
Ing. & Ing. arch. David Mikulášek
Kancelář architekta města Brna, p.o.,
Zelný trh 331/13, 602 00 Brno
tel.: 722 934 937
e-mail: mikulasek.david@kambrno.cz
ID datové schránky: j9gzbpi
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Šárka Korkešová, 1. místostarostka MČ Brno - Černovice
MVDr. Hana Vyplelová, zástupce IMOS development
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
doc. Ing. arch. Jakub Kynčl, Ph.D.
Náhradníci poroty - nezávislí
Mga. Jakub Kořínek
Přizvaní odborníci
Dopravní odborník:
Ing. Petr Soldán
Ekonom výstavby:
Ing. Jan Sponar (BO MmB)
Development:
Ing. Jiří Rulíšek (IMOS development)
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání dalších odborníků.
Částka 600 000,-
Akad. arch. Ladislav Kuba
Ing. arch. Tomáš Pilař
Hodnocení poroty
Ortogonální struktura návrhu na první pohled působí velmi přísně a nesmlouvavě, po bližším
„ohledání“ však vyvstávají její pozitiva. Návrh v tomto světle pak působí velmi promyšleně a uceleně.
Vazby na okolní strukturu, a to jak situováním hlavních vstupů na severu z Olomoucké a
Černovické, tak na západě na stávající organismus městské části jsou přiměřené, dobře umístěné a
dostatečně četné. Obdobně řešení veřejných prostorů a organizace území, založená na severojižní
ose procházející celým územím a protnuté ve středu zeleným pásem, je vhodně zvolena. Méně
šťastné se jeví konkrétní umístění zeleného pásu, které nenavazuje na veřejné prostranství před
základní školou.
Silnou stránkou návrhu je dispoziční řešení jednotlivých domů a typologie zástavby objektů
formou mikrobloků, které zajišťují dobrou proveditelnost návrhu a umožňují realizovatelnost
v různých režimech výstavby (soukromý, veřejný, smíšený).
Řešení hlukové zátěže je navrženo pomocí nebytové funkce domů přilehlých k Černovické,
alternativně pak formou valu. Jistě by bylo možné tento problém řešit i formou bariérových bytových
domů. Není jasný vztah návrhu ke stávajícímu terénu.
Částka 400 000,-
doc. Ing. arch. Michal Kohout
David Tichý, Filip Tittl, Šárka Doležalová, Václav Přibyl, Tomáš Fiala, Petr Vozáb
Hodnocení poroty
Návrh si klade za cíl doplnit urbanistickou strukturu lokality a vytvořit klidné, „v dobrém slova
smyslu obyčejné obytné prostředí“. Koncept tří ohnisek na nové urbanistické severojižní ose lokality
má potenciál tohoto cíle dosáhnout. Měřítko urbanistické struktury, sjednocující celou lokalitu, je
vhodné. Veřejné prostory, jejich vzájemné vazby a vazby na okolní strukturu jsou přínosné. Limity
území návrh řeší vhodně formou zeleného valu s pobytovým využitím a pásu zeleně v ochranném
pásmu VVN.
Slabinou návrhu může být přílišná formálnost zalamovaných ulic, která vychází z konfigurace
terénu, ale přehnaně ji přepisuje. Také dopravní napojení na čtyřproudou komunikaci Černovickou
novou křižovatkou je z dopravního hlediska problematické.
Zvolenou strukturu jednotlivých domů je možno pokládat za snadno realizovatelnou
z hlediska developerských kritérií (snadné dělení na etapy a stavebníky). Projekt je přitažlivý
z hlediska prostředí, potenciálu urbanistické struktury a veřejných prostranství.
Částka 200 000,-
Prof. Ing. arch. Petr Pelčák
Prof. Dipl.-Ing. Ivan Reimann
, Dipl.-Ing. Thomas Mueller
Hodnocení poroty
Soutěžní návrh je vědomě zacílen na snadnou proveditelnost, bez zbytečných podmiňujících
investic technické infrastruktury či změn územně plánovací dokumentace. Základní uliční osnova je
přirozeně založena podél vrstevnic terénu, vymezení zastavěného území jasným způsobem a
respektuje stávající limity technické infrastruktury a hlukové zátěže. I přes použití výše uvedených
jednoduchých nástrojů dosahuje návrh bohaté škály veřejných prostorů, s jasnou definicí a
přiměřenou dimenzí. Diskutabilní je však vymezení soukromých ploch zeleně, které jsou výrazně
minoritní oproti plochám veřejným. Z návrhu není obecně zřejmé rozlišení prostorů na škále veřejné
- neveřejné. Lze předpokládat, mimo jiné, problematické oslunění některých částí zástavby.
Dopravní řešení s omezením dopravního napojení na VMO porota hodnotí jako úsporné,
vedení MHD páteřní komunikací je přímočaré.
Grafická prezentace návrhu bez konkrétních fasád či expresivních, foto-nereálných vizualizací
jasným způsobem popisuje to, co považuje v urbanistickém návrhu za podstatné – návrh základních
principů, měřítka a dimenzí města.