Předmětem soutěže bylo řešení předprostoru vlakového nádraží a celkově prostoru mezi ulicemi Nádražní a Dvořákova. Jedná se o důležitou spojnici s velkým potenciálem ke zlepšení dopravní situace v centru města, místem které by mělo vytvořit důstojný dopravní terminál vlakové a autobusové dopravy s odpovídajícím zázemím.
Vlakové nádraží v Lanškrouně je konečnou stanicí 4km dlouhé jednokolejné regionální tratě z Rudoltic v Čechách, které leží na páteřním koridoru českých železničních drah – Česká Třebová – Olomouc. Trať, včetně nádražní budovy byla dokončena a uvedena do provozu v roce 1885.
Úkolem jbylo přinést Lanškrounu důstojnou dopravní vstupní bránu pro každodenní, občasné i výletní cestovatele. Vytvořit jim potřebné zázemí a pohodlný přestup z vlaku do autobusu a naopak. Dále možnost odpočinku, možnost získat informace, možnost zaparkovat, možnost směřovat přirozeně a bezpečně k centru města.
Jednofázová otevřená projektová architektonicko-urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Město Lanškroun
nám. J. M. Marků 12, 563 01 Lanškroun
zastoupené: Mgr. Radim Vetchý, starosta
Tel : +420 465 385 221
E-mail : [email protected]
Organizátor
Ing. arch. Oldřich Bittner, městský architekt
Sekretář soutěže
Bc. Jana Kolomá
nám. J. M. Marků 5, 563 01 Lanškroun
Tel.: +420 465 385 221
Mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
Miloš Smola – místostarosta města Lanškrouna
Ing. Lukáš Pražan – vedoucí Odboru investic a majetku Městského úřadu Lanškroun
Řádní členové poroty - nezávislí
prof. Ing. arch. Petr Hrůša
Ing. arch. Milan Košař
MgA. Patrik Zamazal
- krajinářská architektka, vysokoškolská pedagožka
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Oldřich Strnad – člen rady města Lanškrouna
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní znalci:
Ing. Jiří Cihlář - autorizovaný inženýr - dopravní stavby
Porota může dále dle svého uvážení ke svému hodnocení přizvat další znalce.
Částka 120 000,-
ATELIER 90 s. r. o.
Ing. arch. Ladislav Vlachynský
Ing. arch. Luboš Kaplan,
Ing. Zdeněk Sendler
Spolupráce:
, Ing. arch. David Firbas
, Radim Nossek
, Ing. Martin Rambousek
,
Hodnocení poroty
Návrh řeší celkové území jako promenádu, která propojuje severní a jižní část širšího území a otevírá se do svého okolí. Zvolený koncept lineární struktury je vhodný a posiluje význam promenády v území. Provozní a dopravní značení je zdařilé.
Architektura navržených budov odbavovací haly a toalet je přiměřená k celkovému zvolenému konceptu. Provozně dispoziční řešení je bezkolizní. Ke zvážení je vlastní prostor odbavovací haly – čekárna, která by mohla být „vzdušnější“ a prostornější.
Náklady stavby odpovídají zvolenému řešení, které by ale mohlo být uměřenější významu budovy.
Originálnost řešení s kolonádou a začlenění vegetace je jednou z hlavních předností návrhu. Porota ocenila vnitřní prostor s nástupišti. Ovšem výraz některých částí navržené struktury působí příliš těžce a nepřiměřeně (betonové podpory s květníky). Popnutí stávající budovy rostlinami je diskutabilní.
Částka 80 000,-
Ing. arch. Tomáš Kodet
Spolupráce: Ing. Arch. Martina Kodetová
Hodnocení poroty
Nosnou myšlenkou návrhu č. 01 je vytvoření plynulého přestupního terminálu železniční, autobusové a automobilové dopravy s odvoláním na tradici výroby hybridního integrovaného obvodu v někdejším sousedním závodě Tesla.
Autoři návrhu se zabývají širšími vztahy a vazbami na okolí, pozitivní je například nově navržené pěší propojení k obchodnímu centru.
Porota oceňuje citlivý přístup ke stávající budově ČD a také skutečnost, že se řešení zabývá plochou za kolejemi. Také bezpečný pohyb cyklistů s vazbou na cyklostezku z Rudoltic je pozitivem návrhu.
Jednoznačně přímé vedení komunikace bez zpomalujících prvků vnímá porota jako problém, stejně jako poměrný deficit zelených ploch vůči zpevněným.
Architektonické řešení je kultivované a přehledné, ekonomická náročnost je přiměřená.
Částka 80 000,-
Ing. Jan Pustějovský
Bc. Erik Ebringer,
, Bc. Žaneta Krutinová
,
,
Hodnocení poroty
Kladně hodnotíme citlivost a uměřenost řešení vzhledem k významu dopravního uzlu. Také finanční uměřenost a pravděpodobně reálný odhad nákladů. Citlivé dopravní řešení, které díky svému tvaru a zvoleným materiálům podporuje dopravní zklidnění. Také kladně hodnotíme promísení parkování a zeleně. Dále kladně hodnotíme propojení terminálu se stávající budovou, což je ale zároveň kontroverzní, protože realizovatelnost závisí na domluvě s ČD.
Průnik nové střechy s budovou nádraží je z architektonického, technologického a majetkoprávního hlediska problematický.
Jednotlivé funkční „kontejnery“ by pravděpodobně musely doznat změny, co se týká jejich funkce a umístění.