Předmětem soutěže bylo zpracování architektonického a konstrukčního návrhu lávky pro pěší a cyklisty jako spojnici břehů Karlína, Holešovic a ostrova Štvanice. Návrh řešení měl podpořit celoměstsky významné propojení mezi městskými částmi a zároveň zpřístupnit ostrov Štvanice. Lávka by měla poskytnout komfortní a jednoduchý přístup.
Jednofázová veřejná mezinárodní projektová architektonicko - konstrukční soutěž.
Vyhlašovatel
Hlavní město Praha
Odbor strategických investic magistrátu hlavního města Prahy
Praha 2, Nové město, Vyšehradská 2075
Zastoupen: Ing. Karel Prajer, ředitel
Sekretář soutěže
Ing. arch. Michaela Kloudová
Kancelář projektů a soutěží IPR Praha
tel.: + 420 236 00 4601
email: kloudova@ipr.praha.eu
JUDr. Ivana Nováková, právní podpora sekretáře, Kancelář právní IPR Praha
tel.: + 420 236 00 4614
email: novakova@ipr.praha.eu
Řádní členové poroty - závislí
MgA. Marek Kopeć / vedoucí Kanceláře projektů a soutěží IPR Praha
Petr Dolínek / náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času
PhDr. Ing. arch. Lenka Burgerová, Ph.D. / radní pro rozvoj architektury a urbanismus Praha 7
Roman Petrus /starosta městské části Praha 8
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Ivan Lejčar
Ing. Ondřej Hofmeister/ stavební inženýr
Ing. Ladislav Šašek, CSc. / odborník na mostní konstrukce
Ing. arch. MgA. Barbora Šimonová / architektka
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Jan Čižinský / starosta městské části Praha 7
Náhradníci poroty - nezávislí
Ing. Michal Marcinov / krajinný architekt
Přizvanými odborníky jsou zástupci Povodí Vltavy, Národního památkového ústavu a Odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy: Ing. Jiří Friedel (Povodí Vltavy, ředitel závodu Dolní Vltava), Ing. arch. Ondřej Šefců (ředitel územního pracoviště NPÚ), Ing. arch. Pavlína Koutková (specializovaná územní pracovnice Odboru památkové péče MHMP)
Porota může v průběhu svého jednání přizvat další odborníky a znalce. Vždy se souhlasem zadavatele.
Částka 1 000 000,-
Ing. arch. Marek Blank
Ing arch. MgA. Petr Tej, Ph.D.
Spolupráce: Ing. Jan Mourek, Janek Srnka, Ing. Jiří Hejzlar
Hodnocení poroty
Návrh vyhověl nadstandardně podle kritéria kvality celkového řešení lávky, tedy z hlediska kvality
architektonického návrhu, konstrukčního řešení a urbanistického začlenění, hospodárnosti a ekonomické
přiměřenosti zvoleného řešení vzhledem k naplnění preferencí zadavatele.
Autorům se podařilo elegantně zapojit lávku pro pěší a cyklisty do daného prostoru při respektování výšky
konstrukce nad hladinou Q 2002 + 1 m, přičemž předpolí na holešovické straně řeší plynule, esteticky i funkčně
pohyb pěších a cyklistů zvednutím krajního pole v čase povodně, čímž beze zbytku respektuje podmínky
zadavatele.
Také z hlediska širších urbanistických vztahů se jedná o velmi zdařilé řešení, které se harmonicky začleňuje do
osnov Karlína a Holešovic. Zároveň dobře využívá nivelity terénu na Štvanici.
Elegance plynulé křivky nosné konstrukce mostu je podtržena volbou materiálu, kterým je ultra-vysoko-hodnotný
beton (UHPC – ultra-high-performance-concrete) umožňující provedení kvalitního hladkého povrchu. UHPC
splňuje nároky na bezúdržbový a z hlediska životnosti kvalitnější materiál komfortněji, než běžně užívaný beton.
Vyšší cena vlastního stavebního materiálu je vyvážena subtilním průřezem vedoucím k redukci hmotnosti. Právě
jeho vysoké pevnostní parametry umožňují poměrně velké rozpětí polí. UHPC je progresivní, inovativní materiál
umožňující architektonicky i konstrukčně moderní elegantní řešení.
Navržená šířka lávky 3 m je hraniční. Porota doporučuje zvážit případné rozšíření.
Částka 350 000,-
Ing. arch. Lukáš Landa
Arch. Pavel Rak
Spolupráce: Ferrari Gartmann AG, Patrick Gartmann, Patrick Tester
Hodnocení poroty
Návrh vyhověl nadstandardně kritériu kvality celkového řešení lávky, tedy z hlediska kvality architektonického
návrhu, konstrukčního řešení a urbanistického začlenění, hospodárnosti a ekonomické přiměřenosti zvoleného
řešení vzhledem k naplnění preferencí zadavatele.
Porota oceňuje jednoduchost základní geometrie, eleganci půdorysného tvaru, předpokládatelnou úspornost
detailu, účelnost navrhovaných materiálů a technologií. Silným motivem je Vodorovná linie mostovky, která
výrazným způsobem zklidňuje dálkový pohled na městské panorama.
Slabší stránkou návrhu jsou návaznosti na oba břehy i ostrov Štvanici, symetrické řešení ramp doplněných
schodišti, umístěnými v ose lávky na straně Holešovic i Rohanského ostrova, není adekvátní místu a z provozního
hlediska je sporné. Stejně tak nelze považovat umístění schodiště v nejnižší části ostrova Štvanice za vhodné,
a to jak z hlediska provozu lávky tak i pohybu návštěvníků ostrova, tak i z hlediska vztahu konstrukce
a morfologie. Vytýkané nedostatky jsou podle většinového názoru členů poroty odstranitelné v rámci
potenciálního dopracování návrhu tak, aby jejich dopad byl eliminován.
Odměna
Částka 100 000,-
Petr Hájek ARCHITEKTI, s.r.o.
prof. Ing.Mgr.akad.arch. Petr Hájek
Martin Stoss, Nikoleta Slováková, Tereza Keilová
Spolupráce: Jiří Čepelka, Jan Vyštejn
Hodnocení poroty
Návrh vyhověl kritériu kvality celkového řešení lávky, tedy z hlediska kvality architektonického návrhu,
Návrh svou architektonickou kvalitou, svým konstrukčním řešením, svou hospodárností a svou ekonomickou
přiměřeností vcelku vyhověl požadavkům zadavatele. Je sympatický svou přímočarostí, svou přehledností
a v neposlední řadě i svým určitým humorem, projevujícím se v dodatečné nabídce tří gondol uváděných v pohyb
lidskou silou.
Návrh přináší zajímavou myšlenku výrazně technicistního řešení s vysokým stupněm dílenské prefabrikace.
Stavebnice založená na prostorovém rastru rovnostranných trojúhelníků připomíná, ženijní konstrukce známe
z oblasti mobilních vojenských konstrukcí (Bailey-Bridge) a z oblasti pomocných konstrukčních provizorií.
Vzhledem k důsledné prefabrikaci se jedná o celkem ekonomickou konstrukci, pouze ale za předpokladu
účinného a trvalého protikorozního opatření.
Návrh ignoruje napojení konstrukce na urbanistické osnovy obou městských částí, též napojení na ostrov
Štvanice je více méně nahodilé. Je-li tato nahodilost úmyslná a je-li předností nebo nedostatkem návrhu bylo
předmětem nerozhodné diskuze.
Odměna
Částka 100 000,-
Ing. arch. Přemysl Jurák,
Ing. arch. Karel Filsak
Ing. arch. Roman Chvilíček
Spolupráce: Ing. Libor Pokorný, Ing. Martin Kovář
Hodnocení poroty
Návrh vyhověl kritériu kvality celkového řešení lávky, tedy z hlediska kvality architektonického návrhu,
konstrukčního řešení a urbanistického začlenění, hospodárnosti a ekonomické přiměřenosti zvoleného řešení
vzhledem k naplnění preferencí zadavatele.
Zvolená forma lávky je jasná a svou monumentalitou vhodně doplňuje říční panorama. Elegantní křivka lávky
logicky a správně navazuje na hlavní urbanistické osy na obou březích.
Konstrukce je architektonicky dělená na nosnou a nesenou pochozí část. Navržena je jednoduše a slibuje
přiměřenou cenu realizace. Zvolené výškové řešení pochozí části lávky plynule a přirozeně navazuje na cesty
na obou stranách řeky. Otázkou je monumentální výstup na ostrov Štvanice.
Zásadní slabinou návrhu je chování konstrukce při povodni. Zatopená část lávky by vysoce pravděpodobně
vytvořila bariéru, která by zřejmě zatížení povodňovou vodou neodolala.
Je škoda, že autoři v této souvislosti k příkladu nevyužili možnosti zdvihání pochozí části lávky, které se nabízelo.