Předmětem soutěže bylo zpracování urbanistického návrhu za účelem nalezení městotvorného řešení
bloku kolem tzv.“průpichu“, jenž je vymezen vzdálenější stranou ulic Komenského, Havlíčkova,
Čechova, Kramářova, Husova a Kojetínská v Přerově. To je představováno obytným a průmyslovým
brownfieldem, areálem pivovaru a další obytnou zástavbou. Celý blok zahrnuje cca 16 ha, což je jistý
nepoměr vůči měřítku města Přerova. Připravovaná dopravní stavba čtyřproudé, směrově oddělené
komunikace v šíři od 15 do 18 m, tzv. „průpichu“ území otevře a zpřístupní i z jiných směrů.
Jednofázová kombinovaná projektová urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Přerov
se sídlem Přerov, Bratrská 709/34, 750 11
jednající primátorem města Mgr. Vladimírem Puchalským
Sekretář soutěže
Irena Dvořáková
Odbor koncepce a strategického rozvoje
Oddělení koncepce a rozvoje města
Magistrát města Přerova, Bratská 709/34, Přerov, III. patro, dveře č. 55
Tel.: 581 268 600
e-mail: irena.dvorakova@prerov.eu
Řádní členové poroty - závislí
Ing. Radmila Horáček Fiľakovská, JUTA, a.s.
Ing. Vladimír Holan, radní
Mgr. Přemysl Dvorský, Ph.D., zastupitel
Řádní členové poroty - nezávislí
doc. Ing. arch. Jakub Kynčl Ph.D.
Ing. arch. Antonín Novák
Ing. arch. Jitka Ressová
Náhradníci poroty - závislí
Ing. Michal Majer
Ing. Tomáš Pluháček
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaní odborníci poroty:
Ing. Petr Macejka, Ph.D., odborník na dopravu
prof. Ing. arch. Karel Maier, CSc., odborník na ekonomiku
RNDr. Pavel Juliš, odborník na životní prostředí
Částka 175 000,-
Ing. arch. Zbyněk Ryška,
Ing. arch. Jan Skoupý
Hodnocení poroty
Porota oceňuje jednoduchost a realizovatelnost navržené urbanistické koncepce, která úspěšně
začleňuje tzv. průpich do celkové struktury okolní zástavby a to způsobem, který v rámci
urbánní morfologie úspěšně eliminuje pro městskou strukturu v současnosti schválené a
fixované nepřirozené tvarování „průpichu“. Přirozená velikost bloků umožňuje flexibilitu
zástavby na jednotlivých parcelách a vhodně navazuje na stávající zástavbu. Uliční propojení
mezi nově navrženým centrálním prostorem a ulicí Havlíčkovou je přirozeně trasované.
Návrh rovněž umožňuje úspěšně integrovat stávající industriální architekturu i budoucí rozvoj
území po předpokládaném výhledovém snížení dopravní kapacity „průpichu“.
Pochybnosti vyvolává rozdělení stávajícího městského bloku mezi ulicemi Škodova a
Kojetínská s ohledem na malé dimenze vzniklých bloků i vyvolané demolice stávajících
budov.
Částka 100 000,-
Ing. arch. Jana Kaštánková
Hodnocení poroty
Porota ocenila srozumitelnou strukturu urbánních bloků standardní velikosti, navržené
propojení do ulice Havlíčkovi standardním veřejným prostranstvím i skutečnost, že návrh
umožňuje fázování v rámci realizace „průpichu“ v odlišných kapacitách jeho dopravní zátěže
(možnost přeměny parkové plochy na budoucí zástavbu).
Zároveň však návrh vyvolává i významné pochybnosti o trasování hlavních pěších tahů
(druhý plán a segregace od hlavních veřejných prostranství) i jejich konkrétní návrh (dlouhé
pěší lávky, neadekvátní inspirace realizacemi nacházejícími se v jiném urbanistickém i
ekonomickém kontextu). Diskutabilní je rovněž umístění i ztvárnění hmotové dominanty
mimo společensky významná místa a primárně přístupné „odzadu“. Pochybnost vyvolává
rovněž návrh demolic stávajících domů a to jednak těch, nahrazených stavební hmotou
s prakticky totožným urbanistickým významem (ulice Husova, ulice Škodova) a dále domů
v severovýchodní frontě ulice Škodovy. Posledně zmíněným zásahem dochází
k nepříznivému otevření nově vzniklé parkové plochy podél tzv. „průpichu“ do křižovatky
ulic Kojetínské, Velké Novosady a Komenského a k znejasnění struktury základních
veřejných prostranství v celoměstském měřítku.
Částka 60 000,-
Ing. arch. Dagmar Nová
Ing. arch. Jindřich Nový
Hodnocení poroty
Porota oceňuje základní myšlenku návrhu transformovat kapacitní dopravní stavbu tzv.
„průpichu“ na společensky významnou městskou třídu. Nosnou je rovněž myšlenka obytné
čtvrti v severozápadním segmentu řešeného území soustředěné okolo menšího náměstí.
Pochybnost vyvolává návrh charakteru a náplně veřejných prostranství i navržený způsob
zástavby a náplně městských bloků (doslovná křivka tvarování hmot podél „průpichu“, pasáž,
„dominanta veřejné budovy na náměstí“ v místě, které by zasloužilo spíše zklidněnější
charakter a naopak umístění soukromých staveb podél celoměstsky významného „průpichu“).
Místy vytváří navržená struktura veřejných prostranství dezorientující či málo bezpečné
situace (kouty, oboustranně orientované řady domů, zalamované boční ulice). Zaústění ulice
v jihovýchodní části řešeného území do křižovatky ulic Kramářovy a Nádražní namísto
přirozeného propojení do ulice Havlíčkovy se jeví jako málo zdůvodněné s ohledem na
nezbytné demolice. V rámci zvoleného tradičního formování zástavby je překvapivá i
relativně málo citlivá práce se stávající stavební strukturou (demolice v západní a jihozápadní
části řešeného území), což snižuje realizovatelnost návrhu.