Předmětem soutěže bylo architektonické a krajinářské řešení území Mírového náměstí v Hodoníně.
Jednofázová otevřená architektonicko-krajinářská soutěž.
Vyhlašovatel
Město Hodonín
Masarykovo náměstí 53/1, 69535 Hodonín
Zástupce zadavatele: Libor Střecha, starosta
Sekretář soutěže
Ing. arch. Ondřej Stolařík
Věžové domy 863, 760 01 Zlín
Tel.: +420 737 116 912
E-mail: [email protected]
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
Mgr. Ladislav Ambrozek, místostarosta
Pavel Dvořáček, radní
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Mgr. Martin Kočí, zastupitel
Náhradníci poroty - nezávislí
Ing. Ondřej Fous
Seznam přizvaných odborníků:
Ing. Karel Říha, dopravní inženýr
rozpočtář
Porota může v průběhu soutěže požádat zadavatele o přizvání dalších odborníků. Odborníci mohou vypracovat v předstihu (před zasedáním poroty v rámci přezkušování) posudky jednotlivých návrhů.
Částka 280 000,-
MAAUS s.r.o.
Ing. arch. Miroslava Zadražilová Ph.D.,
Ing. Eva Wagnerová
Ing. arch. Jakub Czapek, Ing. arch. Karolína Langnerová
Spolupráce: Ing. arch. Tomáš Wojtek, Ing. Ján Augustýn
Hodnocení poroty
Návrh je vyvážený a vyzrálý, grafická podoba návrhu je kultivovaná a sdělná. Návrh parku kombinuje práci s historickým obrazem místa a soudobým architektonickým pojetím. Celistvé, přiměřené a přehledné řešení. Oba konce parku jsou definovány atraktivními prvky. Cestní síť odpovídá pěšímu pohybu v parku. Předprostor školy je řešen adekvátně. Porota oceňuje ztvárnění výškového rozdílu ploch mezi školou a parkem skrze pobytové stupně s navazující prostornou travnatou plochou s širokými možnostmi využití. Schodiště je zároveň silným kompozičním prvkem, který vhodně doplňuje dominantní postavení budovy školy. Porota oceňuje originalitu vodního prvku a doporučuje dbát na kvalitu jeho výtvarného zpracování. Pergola je variabilní s vhodným umístění zázemí správce a kiosku na (současné) periferii parku, která tak může být vhodně oživena a zároveň kontrolována. Místo se může stát dobrým nástrojem ke stmelování místní komunity. Navržené řešení umožňuje postupný rozvoj a reakci na změnu potřeb uživatelů parku. Přehledný návrh etapizace a rozpracovanost detailů. Ideální obraz parku (konečná etapa) je příliš formální, porota doporučuje zvážit zachování většího množství solitérních stromů ve středovém trávníku i v konečné etapě. Omezená navrhovaná druhová skladba dřevin se jeví jako dlouhodobě méně stabilní. Porota kladně hodnotí koncept hospodaření s dešťovou vodou, předpoklad jímání vod ze střech přilehlých objektů a edukativní koncept dešťového záhonu před školou.
Doporučení poroty:
rozšíření druhové pestrosti dřevin s cílem zvýšení adaptace parku na případné dopady změny klimatu a možné nepředvídatelné jevy tímto vyvolané (choroby a škůdci taxonů apod.);
upravit materiálové řešení povrchů hlavních pěších tras s ohledem na nutnost celoročního využití a zimní údržby;
definování náplně zpevněné plochy v osové návaznosti na ulici Muchova;
vyloučení dopravy z předprostoru školy a propojit tak tento prostor přímo s parkem. Dále zvážit větší množství zvýšených dopravních prostorů.
Částka 150 000,-
2M ateliér architektúry s.r.o.
Ing. arch. Miroslav Michalica, Ing. arch. Tomáš Pozdech, Ing. arch. Filip Hečko
Spolupráce: Ing. Dávid Grega, Ing. Eva Wernerová
Hodnocení poroty
Autoři pracují s historickou stopou parku, kterou citlivě rozvíjí novými prvky posilujícími komunitní život lokality. Návrh zdánlivě „neurazí – nenadchne“, nicméně po delším zkoumání vystoupí do popředí jeho silné stránky. Autoři jasně reagují na klidný, obytný, místy až venkovský, charakter dané části Hodonína. Navržené řešení je schopné reagovat na výsledky následných jednání s obyvateli a dalšími uživateli parku. Návrh vhodně pracuje s rozložením energie v rámci řešeného území. V západním segmentu využívá tok lidí směrem z centra (volná
plocha pro multifunkční využití doplněná o kašnu), střední část představuje pobytovou louku pro výběh dětí po vyučování doplněnou o umírněný dlážděný předprostor školy s dětským hřištěm a shlukem kolostavů. Východní pole, dnes periferie parku napojená na roztříštěnou zástavbu, je oživena díky umístění většího dětského hřiště ve spojení se zázemím parku a dlážděnou multifunkční plochou.
Krajinářské řešení si zaslouží detailnější rozpracování fázování vegetační obměny. Dětské hřiště mezi parkem a předprostorem základní školy je umístěno v místě terénního zlomu – nutno vyřešit tento detail v případné navazujících fází. Porota doporučuje vyjmout z návrhu šikmé parkovací stání při lemu parku a nahradit za podélné. Ke zvážení je rovněž poměr mlatové plochy (při správném provedení a fungování tohoto povrchu se jedná o zpevněný povrch), který je velmi náchylný na provedení a následnou údržbu. Porota doporučuje ke zvážení vyjmutí modelace terénu ve východní části kolem hřiště, čímž se přispěje k lepšímu sociálnímu dohledu nad ději v prostoru.
Návrh zjednosměrnění, užití obytné zóny a zklidnění je vhodné řešení vzhledem k dopravní zátěži. Porota doporučuje sjednotit koncepci pohybu v uličním profilu v jižní a severní části. Severní jednoúrovňový sdílený prostor je dosažen skrze zvýšené vjezdy. Oproti tomu jsou v jižní části zvýšené pouze křižovatky doplněné o šikany umožňující parkování. Porota doporučuje řešit jižní větev totožně, jako severní (tím spíše, že je navržena včetně směrových šikan). Díky snížené rychlosti je pravděpodobné, že i navržené stromy nebudou vadit rozhledovým poměrům.
Částka 100 000,-
míza architekti
Ing. arch. Tomáš Minarovič, Ing. arch. David Zatloukal
Ing. Hana Tomaštíková
Spoluautor:
Hodnocení poroty
Konzistentní a kvalitně zpracovaný návrh. Velmi dobré dopravní řešení úplného odklonu aut před školou. Dobré provázání školy a parku skrze schodiště, ale s velmi formálně umístěnou běžeckou dráhou. Návrh obsahuje vysoký podíl zpevěných ploch a nepřesvědčivé terénní modelace kolem altánu. Vytváří také velmi kontrastní prostorové uspořádání čtyř zón. Chybí logická napojení cestní sítě na přilehlé okolí. Návrh pracuje s širokou nabídkou aktivit pro všechny skupiny uživatelů, porota však doporučuje snížit množství atrakcí v herní zóně.
Kladně jsou hodnoceny autorské prvky a mobiliář. Naopak k dopracování je objekt zázemí a správce. Návrh obsahuje ambiciózní řešení nakládání s dešťovou vodou a nedostatečně definovanou druhovou skladbu. Doprava je řešena logicky s dostatečným zpomalením dopravy. Rizikem je rychlejší jízda v ulicích mezi zvednutými křižovatkami. Návrh vhodně reflektuje zadání i požadavek na udržitelnost, ekonomická přiměřenost a údržba především herní zóny se jeví jako problematická.
Odměna
Částka 25 000,-
PAPUNDEKL ARCHITEKTI s.r.o.
Ing. arch. Marek Fischer
Ing. arch. Jan Bárta, Ing. arch. Šimon Bierhanzl, Bc. Barbora Novotná, Ing. Martina Tománková
Ing. arch. Lucie Roubalová DiS.
Spoluautor:
Hodnocení poroty
Návrh je prezentován velice kultivovanou grafickou formou, která nabízí i čitelný atraktivní architektonický detail. Koncept parku vychází z historického členění náměstí, kdy byl členěn v návaznosti na uliční síť. Tento zvolený model schématického členění dostatečně nereflektuje dnešní užívané směry pohybu. Střídání vegetačních a zpevněných ploch nabízí řadu zajímavých pobytových míst, avšak bez vzájemné návaznosti. Množství zpevněných ploch a materiál cestní sítě je s ohledem na celoroční zátěž a funkčnost problematická a náročná na údržbu. Diskutabilní je potlačení prostorové vazby mezi parkem a školou navrženým stromořadím a altánem umístěným v blízkosti školy. Plusem návrhu je vhodně zvolený dopravní systém, který reflektuje zatížení komunikací. Přechody pro chodce jsou navrženy zbytečně, v zóně 30 se nevyznačují.
Odměna
Částka 25 000,-
Ing. Maxim Turba
Ing. Radka Špičíková, MgA. Matěj Petránek
Hodnocení poroty
Návrh jako jeden z mála pracuje se souvislou plochou stromů v parku a využívá potenciál stávajícího stavu. Ten doplňuje o nové řešení zpevněných ploch, které až příliš předurčují pohyb ve veřejném prostoru a nevyužívají stávající pohyb pěších napříč prostorem. Míra materiálové a tvarové bohatosti je diskutabilní. Stromořadí před
budovou školy omezuje možnost propojení předprostoru školy a parku. Dopravní řešení je čisté, kompaktní a přehledné. Vhodně je navrženo zvýšení celé plochy do jedné úrovně i materiálové odlišení křižovatek.