Předmětem soutěže „PARKOVACÍ DOMY A, B, Skywalk a Plaza na Letišti Václava Havla Praha“ bylo zpracování architektonického návrhu parkovacích domů, jejichž součástí bude v parteru navržený autobusový terminál veřejné autobusové dopravy a charterové autobusové dopravy.
Nedílnou součástí byl i návrh Skywalku v ose ulice Aviatická a úpravy veřejného prostranství „Plazy“ mezi Terminálem 2 a novými parkovacími domy a jejich bezprostředního okolí. Očekáváno bylo zapojení parkovacích domů s autobusovými terminály a Skywalku do struktur letiště, jejich aktivní včlenění do veřejného prostoru a kultivace okolí. Vlastní prostor Plazy, jeho řešení, mobiliář atd. bude považován za základ řešení dalších veřejných prostor v areálu Letiště Václava Havla.
Návrh budov a okolí má zajistit celkovou jednotnost finálního prostoru s důrazem na kvalitní řešení odpovídající významu největšího mezinárodního letiště v České republice, které tvoří vstupní bránu pro miliony návštěvníků ČR, a to jak po funkční, tak architektonické stránce.
Užší jednofázová projektová architektonická soutěž.
Kromě cen a odměn je vyčleněno 2,4 mil. Kč (6 x 400 tis. Kč) na skicovné.
Vyhlašovatel
Letiště Praha, a. s.
K letišti 1019/6, Ruzyně, 161 00 Praha 6
Statutární zástupce: Ing Václav Řehoř, předseda představenstva
Zástupce zadavatele: Ing. David Olša
Tel.:220 115 169
E-mail: [email protected]
Organizátor
Sekretář soutěže
Ing.arch. Tomáš Veselý
Tomkova 4, 150 00 Praha 5
Tel.: 603 554 876
E-mail:[email protected]
Předseda poroty
Řádní členové poroty - závislí
David Pistora
Řádní členové poroty - nezávislí
Náhradníci poroty - závislí
Pavel Morávek
Jakub Semián
Náhradníci poroty - nezávislí
Přizvaný expert: Jan Šépka
Expert dopravních staveb: Petr Sabadáš
Expert na ekonomiku: Martin Hvězda
Dalšími přizvanými experty budou expert v oblasti statika a expert v oblasti požární bezpečnost staveb.
Porota může v průběhu svého jednání přizvat další odborné znalce, vždy se souhlasem zadavatele.
Částka 400 000,-
D3A spol. s r.o.
Ing. arch. Jaroslav Zima,
Ing. arch. Tomáš Prouza
Spolupráce: Milan Bulva, Tereza Filová, Lucie Chroustová, Jana Moudrá, Jan Pech, Marek Šilar, Milan Valeš, Tomáš Kapal (dopravní řešení)
Hodnocení poroty
Jedná se o návrh všestranně promyšlený a profesionálně podaný od urbanistické koncepce po detail orientačního systému a koncept výtvarných děl. Pasažérům vystupujícím z terminálu se naskytne skutečně důstojný a reprezentativní obraz. Důkladné vědomí širších vztahů se projevuje důrazem na velkorysé pojetí Plazy, její upořádání, proporce a schopnost propojovat navazující prostory a domy podle osy Aviatické do hloubky území. Veškeré provozní toky lidí, aut, materiálu fungují bezkolizně a intuitivně, což je cenné především na relaci terminál – MHD v úrovni parteru. Skywalk prochází územím jako proměnlivý organismus reagující hmotovým uspořádáním i dispozicemi na různé provozní a urbanistické situace. Provozní schema parkovacích domů je nejlépe promyšlené, stejně tak konstrukční řešení jednotlivých objektů. Civilnost, střídmost a úroveň dosaženého detailu dává předpoklady k dalšímu rozvíjení návrhu, např. u řešení fasád parkovacích domů. Otázku poroty vzbudilo snad pouze vozítko taxi na vizualizaci z Aviatické pohledem k terminálu.
Částka 300 000,-
under-construction architects a Ateliér DUA
Ing. arch. Vladimír Vašut,
Ing. arch. Erika Vašutová
Ing. Václav Malina
, Ing. Petr Zajíc
Spolupráce: Ing. arch. Adam Galvánek, Ing. arch. Tomáš Hájek, Ing. arch. David Matoušek, Ing. arch. Magda Palečková, Arch. Yavor Dimitrov Valchev, Ing. Petr Jakovec, Ing. Vilém Silbrník, Ing. Tereza Charvátová, Ing. Michal Karásek
Hodnocení poroty
Velkoryse pojaté uspořádání veřejných prostor s vtipným grafickým ztvárněním. Zajímavý přístup k řešení fasád garáží, který by určitě zasluhoval dál dopracovat. Přehodnocení by zasluhovala i nástavba nad objektem parkoviště A z důvodů ekonomických i technických.
Jako nevýhodu porota hodnotí malý rozpon v patrech garáží. Nezbytnost couvání autobusů v přízemí objektu A. Porota si porota uvědomuje, že tyto problémy jsou řešitelné, například úpravou konstrukčního systému tak, aby byla dosažena flexibilita parkovacích míst.
Po technické stránce kvalitní, jednoduché a vyvážené řešení.
Částka 200 000,-
CMC ARCHITECTS a.s.
akad. arch. Vít Máslo,
Ing. arch. Martina Chisholm
David R. Chisholm
,
Spolupráce: Nela Niederle, Jan Tesárek, Jan Svoboda, Eduard Mosieienkov, Aneta Všechovská Zadáková, Ivan Němec-statika, Jaroslav Míka-dopravní řešení, Petr Peštál - dopravní řešení, Jaroslav Troníček - požární bezpečnost
Hodnocení poroty
Komplexně, profesionálně a poctivě zpracovaný návrh s kultivovaně řešeným veřejným prostorem.
Kombinace celoproskleného skywalku, dvou posunutých kubusů hotelu a střešní zahrady na objektu A, a dvoupatrové administrativní nástavby na objektu B, řadí tento projekt mezi realizačně i finančně náročnější, přitom však postrádá jedinečnost a čitelnost architektonického ztvárnění, které odpovídá významu hlavní brány do České republiky.
Komplikovanější dopravní řešení parkingů a autobusové dopravy, méně odstavných stání pro autobusy, delší pěší vzdálenosti pro přístup k MHD jsou také slabšími stránkami návrhu - porotě se však jeví jako řešitelné.
Porota zvláště oceňuje schopnost sjednotit v parteru veřejný prostor před objekty A a B a vhodné umístění hotelu v těsné blízkosti Terminálu 2.