Předmětem soutěže bylo navržení architektonicko-urbanistického řešení veřejného prostoru náměstí Msgre Šrámka v Ostravě a to s detailním zaměřením na předprostor vstupu do katedrály Božského Spasitele, včetně názoru na dotvoření prostoru okolí katedrály až po městský blok lemující ulici Zámeckou. Jednalo se o ideovou soutěž, jejímž cílem bylo najít nový pohled na náměstí se silným duchovním odkazem v podobě katedrály Božského Spasitele v historickém centru města Ostravy a vytvořit příjemný prostor pro obyvatele i návštěvníky Ostravy. Současně měla soutěž ověřit možnost zklidnění automobilové dopravy v ulici Čs. legií zejména ve vazbě na Divadlo Jiřího Myrona.
Otevřená jednofázová ideová architektonicko-urbanistická soutěž.
Vyhlašovatel
Statutární město Ostrava
Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
Sekretrář soutěže:
lng. arch. Jan Malík
T: +420 599 443 323
E: [email protected]
Sekretář soutěže
Ing. arch. Jan Malík
Tel/fax: +420 599 443 323
E-mail: [email protected]
Řádní členové poroty - závislí
JUDr. Lukáš Semerák
Ing. arch. Cyril Vltavský
Řádní členové poroty - nezávislí
Ing. arch. Ondřej Vysloužil
Ing. arch. Martin Chválek
Náhradníci poroty - závislí
Náhradníci poroty - nezávislí
Porota může po předchozím souhlasu vyhlašovatele přizvat odborné znalce, kteří se účastní těch částí jednání poroty, k nimž byli přizvání, avšak pouze s hlasem poradním.
Částka 100 000,-
Ing. arch. Martin Surovec
, Ing. arch. Miroslava Šešulková
Hodnocení poroty
Porota soutěže ocenila návrh č. 1 jako nejzdařilejší řešení prostoru náměstí Msgre. Šrámka, kdy citlivými zásahy založenými na dvou jednoduchých principech bylo dosaženo omezení statické dopravy v místě a vytvoření tří prostorů přiléhajících ke katedrále, každý s charakteristickou vlastní identitou. Všechna tři místa, přestože mají odlišnou funkci a atmosféru vhodně zvoleným měřítkem nenarušují řešený prostor jako celek, naopak sceluji jej a propojují, vytvářejí kompozici, jejíž jednotlivé prvky vzájemně komunikují. Tří zmenšující se pravoúhlé útvary, odlišené od zbytku řešeného prostoru jiným odstínem zvolené dlažby, jasně a čitelně identifikuji místa pro odpočinek, shromažďování a aktivity. Vhodným způsobem také vytváří prostor pro umístění uměleckého díla připomínajícího odkaz Msgre. Dr. Jana Šrámka. Společně s dopravním řešením, jež pouze ponechává parkovací stání lemující podél jednosměrnou komunikaci. V návrhu č. 1 bylo dosaženo předpokladu pro úpravu prostoru obklopujícího katedrálu, jež vtiskuje místu doposud chybějící situační řád, umocňuje jeho důstojnost, charakter a klid, avšak zároveň nevylučuje možnost odpočinku, anebo kulturní aktivity.
Částka 60 000,-
Kropac Architects s.r.o.
Ing. arch. Martin Kropáč
MSc. Arch. Hana Petrik
, Ing. arch. Hana Hučiková
, Karolina Hahn
, Beatriz García Lapaz
Hodnocení poroty
Návrh vzbudil pozornost poroty svým výrazným výtvarným řešením, a pokusem podívat se na prostor okolo katedrály z širšího kontextu, kdy celé náměstí Msgre Šrámka je protkáno v dlažbě umístěnými ocelovými paprsky, které ideově spojují Katedrálu Božského spasitele s jinými katedrálami v České republice, Slovensku i Polsku. Ocenění získalo i řešení dopravy, kdy značná část povrchových parkovacích stání je logicky nahrazena parkováním v nově připravovaném parkovacím objektu nedaleko a především je zamezeno 360 stupňovému objezdu katedrály. Na východní straně je ponecháno propojení pouze pro mimořádné příležitosti, jinak zde vzniká veřejný prostor, který by určitě ocenili studenti přilehlé školy. Povrchové materiály jsou pro dané místo vhodně zvoleny, mobiliář (lavičky, odpadkové koše, lampy) jsou řešeny na vysoké estetické úrovni. S kritikou se setkala naopak celková koncepce zeleně a rozmístění vzrostlých stromů a to jak ve východní části katedrály, tak především před jejím hlavním průčelím.
Částka 40 000,-
Bc. Marek Vilášek
, Radka Komrsová
Hodnocení poroty
Mezi návrhy, které ponechávaly na náměstí přirozenou cirkulaci dopravy, vyčníval tento svým jednoduchým, ale silným řešením. Plocha náměstí je sjednocena žulovou dlažbou a v částech, kde lze vytvořit živý parter domů, je řešena jednoúrovňově, tedy tak, že auta a chodci se zde pohybují ve stejné výšce. Z této prosté dlážděné plochy vystupují dva výrazné prvky – pódium katedrály a trojúhelníková mlatová plocha pod klenbou stromů. Jak uvádějí autoři, pódium vyděluje prostor náležící katedrále a církevní svátosti od běžného života v ulicích a nabízí slavnostní prostor ke shromažďování při čekání na bohoslužbu nebo na divadelní představení. Prostřednictvím drobného výškového rozdílu mimo jiné utváří hierarchii venkovního prostoru. Mlatová plocha je pak myšlena jako zelená protiváha budovy filosofické fakulty, která v úrovni chodníku nekomunikuje s okolím. V centru města tak vnikne místo, nabízející možnost příjemného posezení ve stínu stromů. Navržený koncept je pak v duchu započaté jednoduchosti doplněn o vrstvu mobiliáře a detailů. V návrhu se objevuje ještě prvek javorové aleje, avšak ten nebyl porotou jednoznačně přijat, především vzhledem k pohledovému zastínění katedrály i příliš důslednému opakování jejího konstrukčního rastru, vedoucího ke zbytečnému omezení profilu obslužné komunikace. Výhrady k navrženému dopravnímu řešení vycházely také z přílišné redukce parkovacích míst. U zvoleného návrhu pak porota ocenila také ekonomičnost provedení.
Odměna
Částka 20 000,-
Bc. Filip Musálek
, Bc. Romana Ema Pavlovská
, Bc. Martin Sazama
Hodnocení poroty
Návrh se vymezuje proti stávajícímu stavu veřejných ploch kolem kostela božího Spasitele předefinováním funkcí, úpravou dopravního řešení a sjednocením parteru do jednotného charakteru použitých materiálů. Porota kladně hodnotila, že nové funkce zakládají jasnou prostorovou hierarchii – hlavním veřejným prostorem bude předpolí hlavního vstupu do kostela Božího Spasitele s protipólem budovy Divadla Jiřího Myrona, prostor mezi Filozofickou fakultou a kostelem je pojat jako relaxační a ulicový prostor na jihozápadní straně kostela je navržen jako prodloužená pěší zóna navazující na ulici Puchmajerovu. Vyvážené prostorové hierarchii odpovídá i adekvátní koncepce dopravního řešení, které zachovává důležitý tranzitní průjezd po ul. Čs. Legií, ostatní komunikace zůstávají v režimu obslužných komunikací s omezením provozu v části definované režimem pěší zóny. Úroveň propracování návrhu v urbanistickém detailu veřejného prostoru je odpovídající a kultivovaná co se týče veřejné zeleně i městského mobiliáře. Urbanistický a technický koncept je ve výsledku srozumitelný, ale slabě čitelný. Určitým nedostatkem návrhu je málo průkazné grafické vyjádření prezentované koncepce a absence výraznější prezentace ideové resp. filozofické části návrhu.