Přeskočit na obsah

Architekti věří, že cenná mozaika pomůže zachránit havířovské nádraží

Nové podklady pro Ministerstvo kultury (MK) upozorňují na výjimečnou architekturu havířovského vlakového nádraží, přisuzují mu zásadní podíl na fungující infrastruktuře města a odhalují celosvětově uznávaného autora nástěnné výzdoby interiéru.

Tisková zpráva ČKA, 11. června 2014
(celý text ke stažení)

V únoru 2014 podala Česká komora architektů (ČKA) návrh na Ministerstvo kultury (MK) ve věci prohlášení nádraží v Havířově kulturní památkou. Po vzájemné komunikaci s příslušným referentem ministerstva bylo řízení v březnu pozastaveno z důvodu rozpracování tzv. nových skutečností a přípravy nového podání. Zpracování podkladů se na žádost Komory ujali Ondřej Beneš, Oldřich Ševčík a Luděk Jasiok. Ti následně zhotovili studie (odkazy na studie uvedeny na konci tiskové zprávy), v nichž poukazují na výlučnost bruselského stylu, mimořádně cennou mozaiku v interiéru nádraží, či na důležitou roli objektu v dopravně-urbanistické struktuře města Havířov.

České dráhy v dubnu začaly připravovat výběrové řízení na dodavatele nové stavby a demolici stávající budovy. Tato informace přišla v době, kdy po valné hromadě ČKA nebyl dosud zvolen nový předseda, který by za Komoru návrh na MK podal. Vzhledem k závažnosti celé situace a hrozbě,
že vlastník nádraží může začít s jeho demolicí, tento návrh 30. dubna 2014 podal architekt
a teoretik architektury Ondřej Beneš. Po zvolení nového předsedy Ivana Plicky se Komora k návrhu Ondřeje Beneše připojila a podala jej v aktualizovaném znění. Situace je aktuálně o to závažnější, že České dráhy získaly stavební povolení pro stavbu nové nádražní budovy.

Daniela Rybková z právního oddělení Kanceláře ČKA k tomuto „dvojímu“ podání dodává: „V případě prohlašování nemovitostí za kulturní památky se jedná o tzv. řízení zahajované z moci úřední. Ministerstvo kultury jakožto příslušný orgán nepotřebuje žádný návrh, zákon mu dává zmocnění zahájit řízení z vlastní iniciativy. V praxi jsou nicméně tato řízení často zahajována právě
na základě podnětu, přičemž takový podnět může podat v zásadě kdokoli, a je zároveň možné,
že v jedné věci je podáno více samostatných návrhů. K tomu došlo i v případě havířovského nádraží, kde podnět k prohlášení za kulturní památku podal nejprve architekt Beneš a posléze pak Česká komora architektů.“

Komora se přitom ochraně nádraží v Havířově dlouho věnuje. Poprvé vystoupila na podporu této unikátní stavby na konci roku 2011. Proč tomu tak je, vysvětluje předseda ČKA Ivan Plicka: „Česká komora architektů se připojuje k návrhu Ondřeje Beneše, resp. podává souběžně podnět
k prohlášení havířovského nádraží za kulturní památku, protože se domníváme, že to je aktuálně jediná možnost upozornit na význam této stavby a na důležitost ochrany i poměrně nedávného historického architektonického dědictví, jež však představuje již nepominutelnou součást organismu našich měst."

Podle ČKA má podání rozšířené o nové skutečnosti velkou šanci na Ministerstvu kultury uspět. Důvodů je hned několik, nejpádnějším z nich je v tuto chvíli rozměrná mozaika s námětem letící holubice z roku 1963. Její návrh vytvořil přední sklářský výtvarník Vladimír Kopecký (1931). Jeho díla jsou zastoupena ve světových galeriích a je držitelem několika prestižních ocenění. Mozaika zobrazující holubici dokládá výjimečnost tohoto umělce, který symbol míru dokázal zvěčnit bez patosu dobové ideologie, zato s dynamismem tolik typickým pro bruselský styl. Dílo je navíc provedené exkluzivní technikou, která je dnes vlivem zániku specializované sklářské výroby v podstatě neproveditelná.

O architektonických kvalitách budovy svědčí její reprezentativní charakter, použití ušlechtilých materiálů (travertinové obklady, mramorová podlaha a mramorové stupně dynamického schodiště, pískovcové obklady bočních průčelí, apod.) a četnost výtvarných detailů, které z ní činí zářného reprezentanta bruselského stylu. V podkladech žádosti na MK Ondřej Beneš a Oldřich Ševčík uvádí výčet realizací z okruhu tohoto specifického stylu (např. Laterna magika v paláci Adria, Kino 64 v Mostecké ulici na Malé Straně, bufet Sputnik v pasáži Černá růže). Důležitým mementem je,
že ani jednu z těchto elitních realizací se nepodařilo zachránit. Otázka zachování nádraží v Havířově tak nabývá na závažnosti.

Opomenout nelze ani nezastupitelnou úlohu nádraží v urbanistické koncepci a dopravní infrastruktuře Havířova. V kontextu krátké historie města (založení Havířova v roce 1955) je nádraží, které vznikalo mezi lety 1964-69, zcela zásadní stavbou. Stávající budovu nádraží navíc v sedmdesátých letech vhodně doplnil výškový objekt bytového domu. Obě budovy spolu tvoří harmonický celek, odstraněním nádražní haly by podle architekta Luďka Jasioka došlo k likvidaci vzácného urbanistického celku a promyšlených vazeb. Rozměry objektu navíc zcela odpovídají reálné situaci
a potřebám místních občanů i sousedů z ostravského regionu. Satelitní charakter Havířova si žádá adekvátní dopravní vztahy s okolními městy. V Havířově samotném totiž pracuje jen polovina obyvatel, ta druhá za prací dojíždí.

Více informací a plné znění podání nového návrhu ČKA na prohlášení kulturní památkou, naleznete ZDE.

Přílohy (studie):

1. Podnět na prohlášení věci za kulturní památku (mozaika); autor L. Jasiok
2. Medailonek Vladimír Kopecký (1931)
3. Historie Havířova, urbanistické, dopravní a demograficko-sociální vztahy a jejich průsečík v budově vlakového nácraží Havířov; autor L. Jasiok
4. Havířov; text zpracovali O. Beneš a O. Ševčík, 12. 4. 2014